Gå til innhold

Forhandle lønn?

Anbefalte innlegg

Har fått ny jobb, og har mottatt et forslag til arbeidsavtale fra min nye arbeidsgiver. Han sier at jeg skal lese igjennom og gi tilbakemelding.

Er det mulig å forhandle noe på lønnen nå? Hvordan skal jeg isåfall gå fram? Synes sånt er utrolig ubehagelig :/ I stillingsutlysningen sto det noe slikt som dette: "årslønn: xxx -xxx" (altså tall der x'ene er, og jeg har ikke fått det minste tallet, men noe midt i mellom) Er det noe å forhandle på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan forhandle ved å be om eit betre lønnstilbud frå arbeidsgiver. Då kan du også begrunne det med at du har x-års erafring, har den og den utdanninga over det som er påkrevd, eller rett og slett at du har andre arbeidsplassar å velge mellom.

Dersom arbeidsgiver har gått ut med at lønnsnivået skal ligge mellom to nivå så har du i alle fall dette som forhandlingsrom.

Det er også mulig å kreve og få langt meir i lønn, men det krever eit litt pressa arbeidsmarked eller at du på andre måtar er svært attraktiv for arbeidsgiver.

Kva du bør gjere må du nesten vurdere litt sjølv. Er lønna du har fått tilbud om konkurransedyktig med det andre arbeidsgiverar betalar? Er dette ein jobb der du er einaste kvalifiserte kandidaten, eller står det 50 andre like gode kandidatar og venter på å snappe opp jobben dersom du takkar nei?

Startlønna er viktig med tanke på framtidig lønnsvekst. Ofte så får du lønnstillegga i form av prosenttillegg, så dersom du startar lavt så vil det også ta lang tid å bygge seg opp ei betre lønn. Du vil også raskt bli lønnstaparen på avdelinga dersom dei andre har starta med ei litt høgare lønn enn deg. Dersom du berre får prosentvis lønnstillegg så blir dette eit lønnsgap som berre blir større og større.

Ulempen med å forhandle er at du kan prise deg ut av jobben. Dersom du krever meir og sjefen ikkje kan gi meir så tvinger dette deg til å enten takke nei til stillinga, eller innrømme at du bløffa og akseptere det opprinnelige lønnstilbudet.

Så sjekk fyrst og fremst om lønnstilbudet du har fått ligger der det skal ligge, eller om du har fått eit lavare tilbud enn dei andre arbeidstakarane. Ein måte å få vurdert lønnstilbudet ditt på er å sjekke opp kven som er tillitsvalgt (for rellevant faggruppe) ved arbeidsplassen og spørre om kva han/ho synest om lønnstilbudet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...