Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når bør jeg si ifra til kollektivet?

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg har en leilighet hvor jeg har to kompiser boende. De betaler MEGET rimelig leie (sikkert 30%-40% lavere enn markedsleie) og vi har hatt det hyggelig i lang tid. Nå har det seg slik at min kjæreste snart muligens får jobb i nærheten, og da ønsker jeg å flytte inn med henne. Jeg vet dog ikke helt før i slutten av juni, men lurer på når jeg bør si ifra til de andre gutta at "dersom hun får jobb i nærheten så skal jeg flytte inn med henne".

Dette er altså to meget gode venner av meg, så vi har ingen leiekontrakt. Vil det være for kjipt av meg å si ifra i slutten av juni og si at de har tre måneder på seg til å finne seg et nytt sted å bo? Er det for sent eller bør jeg si ifra med en gang? HVIS min kjære ikke skulle få jobb i nærheten (hvilket hun ikke vet før i slutten av juni, men sjansene er store) så er det kjipt å si ifra nå med en gang og jeg kanskje mister et halvt år med husleie (la oss si at hun ikke kommer før i januar).

Hva ville dere følt er rimelig å gjøre her? Er slutten av juni for sent å si ifra (de får 3 måneder på seg)?

Mvh. forundret, men snill, kompis og utleier.

Anonymous poster hash: 8c51d...c12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du LEIER eller EIER en leilighet?

Hvis du EIER, hvorfor MÅ du selge når du skal flytte inn hos henne? kan du ikke bare fortsette å leie ut leiligheten? 3 soverom burde betale for seg selv og vel så det.... 

Hvis du LEIER kan du sikkert snakke med DIN UTLEIER og høre om kompisene dine kan ta over leiekontrakten og fortsette å bo der. 

Kan ikke hun flytte inn hos deg? hvorfor må du flytte inn hos henne? 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Du LEIER eller EIER en leilighet?

Hvis du EIER, hvorfor MÅ du selge når du skal flytte inn hos henne? kan du ikke bare fortsette å leie ut leiligheten? 3 soverom burde betale for seg selv og vel så det.... 

Hvis du LEIER kan du sikkert snakke med DIN UTLEIER og høre om kompisene dine kan ta over leiekontrakten og fortsette å bo der. 

Jeg EIER leiligheten, jeg vil ikke selge leiligheten, hun skal flytte inn hos MEG. Jeg trenger ikke leie ut noe av leiligheten, jeg lurer utelukkende på om jeg sier ifra for "sent", er det kjipt av meg å si ifra i slutten av juni at jeg vil ha de ut ila. tre måneder?

Lenke til kommentar

Enkel sak, du sier fra at det er sannsynlig, men ikke helt sikkert enda, så tidlig som mulig.

Hvis du klarer å få klarhet i det burde du gjøre det asap, både så det er en enklere tid for de å finne noe nytt, og så slipper du å tenke mer over det.

Endret av Sampson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt er det tre måneders oppsigelse som gjelder, men siden det er snakk om venner bør du selvsagt si fra med en gang for å gi dem mest mulig tid til å forberede seg.  Hvis du ganske enkelt forklarer situasjonen for dem så vil jeg anta at de uansett forblir i leiligheten inntil de får endelig beskjed, siden flytting er noe jævlig herk.

Lenke til kommentar

Synes dere ikke at 3 måneder er plenty av tid for å finne seg et nytt sted å bo? Jeg synes ikke det er dårlig gjort på noen måte å si i fra rett etter dere vet at dama skal flytte inn til deg. Sier du i fra for tidlig (og må kansellere "oppsigelsen") skaper det unødvendig bare uro og usikkerhet.

Ps. Du skrev i første innlegg at du skulle flytte inn med henne og ikke omvendt. Ikke rart det blir forvirring når du mener det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er jo akkurat det han skriver, haha. Hun skal inn og kompisene ut, hvis hun får jobb der. Skjønner?

Lenke til kommentar

Synes dere ikke at 3 måneder er plenty av tid for å finne seg et nytt sted å bo?

Umulig å svare på uten å vite hvor dette skjer og uten å kjenne utleiemarkedet der.  Jeg har selv et par ganger slitt noe jævlig med å finne et nytt sted å bo innen oppsigelsesfristen.  Så svaret er et kvalifisert nei fra min side.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det han skriver, haha. Hun skal inn og kompisene ut, hvis hun får jobb der. Skjønner?

QUOTE TS: " Nå har det seg slik at min kjæreste snart muligens får jobb i nærheten, og da ønsker jeg å flytte inn med henne."

TS sier han ønsker Å FLYTTE! som impliserer at : TS SKAL FLYTTE

Verb[rediger]

flytte eller flytte seg (refleksivt) (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)

1. å endre bosted.

"haha" Skjønner?

Hadde hun skullet flytte inn med han så hadde han skrevet "og da ønsker jeg at hun skal flytte inn hos meg"

Men ja, ts har bekreftet sin feil så..

3 måneder er standard oppsigelsestid for leieforhold, at du skal forenes med din kjæreste er vel god nok grunn også så jeg tror ikke dem synes du er kjip i det hele tatt! du har jo latt dem bo der billig til og med, kjernekar du. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dere ikke at 3 måneder er plenty av tid for å finne seg et nytt sted å bo?

Det går fort et par måneder å finne noe i sin økonomiske rekkevidde og som ikke ligger i Indre Mongolia. Og så vil man gjerne ha den nye plassen før man må være ute av den gamle. Så, nei, det er ikke nødvendigvis plenty med tid. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ville sagt fra med en gang jeg. Er dere så gode venner så tåler de å høre det uten at det blir noe uro. Du er forresten en svært snill venn som har gitt de redusert leie, selv om jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner det, selv om det er på kant med tråden. Det vil med andre ord si at du betaler de 2-3-4000 i måneden for å bo hos deg.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Ville sagt fra med en gang jeg. Er dere så gode venner så tåler de å høre det uten at det blir noe uro. Du er forresten en svært snill venn som har gitt de redusert leie, selv om jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner det, selv om det er på kant med tråden. Det vil med andre ord si at du betaler de 2-3-4000 i måneden for å bo hos deg.

Jeg lider ingen økonomisk nød og har flere leiligheter. Jeg går nok glipp av 4-5 tusen i måneden ved å ha de boende, men det det viktigste for meg er trivsel :)

Dette er for øvrig snakk om Oslo, så tror og håper ikke det blir altfor vanskelig for dem å finne nytt sted å bo. Jeg tror jeg venter til slutten av juni med å si ifra, men dersom de spør (eller kommer inn på samtaleemnet) så er jeg selvsagt ærlig.

Lenke til kommentar

Enkel sak, du sier fra at det er sannsynlig, men ikke helt sikkert enda, så tidlig som mulig.

Hvis du klarer å få klarhet i det burde du gjøre det asap, både så det er en enklere tid for de å finne noe nytt, og så slipper du å tenke mer over det.

Såre enkelt! Pluss at du understreker at de har tre måneder på seg når du eventuelt skulle finne ut at de må flytte. Det synes jeg er fair.

Lenke til kommentar

Enig med de over. Det er mest fair å gjøre vennene dine oppmersomme på muligheten så fort som mulig, sånn at de får mest mulig tid til å finne seg et nytt sted å bo i tilfelle kjæresten din får jobben og flytter inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...