Gå til innhold

Fiske til fots i Oslomarka - tips.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har allerede vært på et par fisketurer i Oslomarka i år. Åklungen, Rottungen, Øyungen og Gåslungen er vel vannene jeg har vært i. 

 

Jeg studerer kartet og lurer på tips - jeg går til fots og veldig mange av vannene jeg ser er veldig store. Så store at jeg føler jeg driver og kaster spinneren i vannkanten, og at det er vanskelig å få fisk. 

 

Kano/kajakk er dessverre ikke aktuelt pga mangel på oppbevaringsplass, men det har fristet.

 

Hilsen en som håper på bedre fiskelykke neste tur. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Jeg betrakter meg ikke som en "fisker" og er ikke kjent i vannene du nevner. Så du får nok bedre tips av ferskvanns fiskere.

 

Men, jeg stusser litt. Du nevner at du har fisket litt i div. vann. Men, har du fått fisk?

 

Fiskelykke, går som oftest på erfaring og timer en fisker. Og fiske i vannoverflata, så må en ofte fiske til rett tid, rett temperatur i vannet, på god måte, ikke i solskinn (en varm dag), gjerne i regnvær/gråvær og med rett utstyr, eller med agn. Og i maaange timer! :) Er det varme dager, er normalt det beste fiske fra grålysningen (før det blir varmt) og seint på kvelden. Og en må prøve vannet rundt, eller de områder en erfaren fisker ser kan være ideel for fisking. Og ikke kun prøve 2 -3 kast, få steder rundt vannet. Det er spinnere (og sluker) som KAN være effektive, men så var det bruken av spinneren, tid, sted, metode, o.l.

 

Det sikreste for ferskvannsfiske, er vel å bruke agn (eks. meitemark) og dupp! Det er ikke gitt at du får noe mer fisk, selv om du fisker fra båt, kano/kajakk. Så kan du ikke fiske, så må du først lære det før du får fisk. :) Det er skrevet mange bøker om emnet. Eller så må du "henge deg på" en bekjent, du vet får bra med fisk og lære der.

 

Tviler på om noen kommer med konkrte tips til vann og steder, her på et åpent forum.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to.

 

Du har nok rett, og jeg er nok også egentlig mest frustrert over litt dårlig fiskelykke! Har nå fisket en del år og fått en del fisk, men aldri vært her i Oslomarka tidligere. Får bite tenna sammen og satse på at jeg får hellet (og dyktigheten?) med meg neste tur. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...