J@9 Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Hei. Litt usikker på om det er feil kategori, men jeg prøver alikevel. Har en hjemmebygd server som kjører Windows 2012 r2 Standard, specs står på profilen. Problemet jeg opplever, er at eksterne usb disker ikke funker. Dem blir funnet, og jeg får tilgang til dem, noen minutter senere så får jeg I/O errors.. Enkelte ganger slutter diskene å lyse, andre ganger mister jeg bare tilgangen. Jeg har 4 eksterne disker (kun testet med 3 av dem). Alle oppfører seg likt. På mitt tidligere oppsett, fungerte alle helt fint, og dem fungerer også på stort sett alle andre maskiner. Men, skal sies at jeg har opplevd samme problem på pc'n til en kamerat.. Da lånte han kun USB kontrolleren fra en av dem eksterne diskene, og satte denne på sin egen disk for å flytte over noe data fra gammel til ny disk. Eneste felles for disse maskinene, må være nyere hovedkort, med Intel CPU (jeg har i3 i serveren, og han har en gaming pc med i7), samt at begge har USB 3.0, men diskene er kun USB 2.0, og dem var tilkoblet 2.0 porter. OS på hans pc er Windows 8.1 Pro. Men på laptopen min, fungerer alle diskene helt fint. Diskene det gjelder, er alle bygd om til eksterne av meg. 2 av dem er 2.5" (en ide og en s-ata, og jeg har kun prøvd med s-ata disken), og dem 2 siste er 3,5" WD Green 1TB disker (s-ata). Om den nøyaktige feilmeldingen trengs, så kan jeg få tatt en screenshot av den. Men det som er litt merkelig, er at jeg har lagt inn macrium reflect server (backup program), og om jeg booter til det (som er PE basert), så fungerer ihvertfall den ene disken helt fint (2.5" S-ata disken). Dem andre har jeg ikke prøvd nå. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Kansje litt dumt spørsmål, men har du installert Chipset drivarar? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 Alt av viktige drivere er lastet ned fra ASRock, blant annet inf driver, som jeg mener å huske er chipset? Visstnok for Windows 8.1 64-bit, men det burde vel ikke ha noe å si? Dårlig med drivere for Windows 2012 r2 på sånne hovedkort. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 29. mai 2015 Del Skrevet 29. mai 2015 (endret) Ja, det er nok kun win8.1 drivarar. Kan du teste litt med instillingane i BIOS, under 4.4.7 USB Coniguration i maualen? Endret 29. mai 2015 av sogndal94 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2015 Ja, det er nok kun win8.1 drivarar. Kan du teste litt med instillingane i BIOS, under 4.4.7 USB Coniguration i maualen? Tror jeg har prøvd det meste der.. endte opp med bios reset til slutt.. glemte meg bort å slo av legacy usb support helt.. så da nekta tastaturet å fungere før windows ble lastet inn. Men kan jo prøve igjen. Ellers kom jeg på at jeg har USB port på routeren.. så jeg koblet opp en ekstern disk der.. men for det første så går det tregt, og for det andre så ble nettverket ustabilt ved kopiering til disken. En siste mulighet er jo å koble ut dvd-brenneren, og koble en disk rett på hovedkortet.. evt sette inn en controller så jeg får flere porter. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2015 Tror muligens jeg fant ut av problemene. Gikk inn i StableBit Scanner, og deaktiverte S.M.A.R.T sjekk og scanning av en en av USB diskene (2.5" disken), og etter det, har den ikke koblet seg fra, og jeg får fint tilgang til den (før dette, fikk jeg bare I/O error når jeg prøvde å åpne mapper på den. Prøvde det samme med med den ene 3.5" disken.. men denne detter ut etter noen få min.. mistenker egentlig PSU eller usb controlleren i disk kabinettet. Og den andre disken finner jeg ikke igjen USB kabelen til.. Så den får jeg ikke testet nå. Har også oppdatert noen drivere, via et driver program for offline bruk (DRP, Driver Pack Sollutions eller noe sånt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå