Miss.Risan Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Læreren vår har klart å lure inn litt fysikk i innleveringsoppgaven vår, noe jeg aldri har hatt om før. Oppgaven lyder som føler: To kuler er plassert 1cm fra hverandre, ladningen er på 1 Coulomb. Det aktive arealet mellom kulene blir ei sirkelflate med radius 20cm. Hvor høy spenning blir det mellom kulene? Vi må regne med at det er luft i mellom dem. Det jeg har tenkt ut er at U=Q/C Har regnet det ut og jeg får etter å ha rundet av 9GV. Er dette riktig? Det er jo et helt vilt høyt tall, men det er kanskje poenget for å vise oss hvor høy ladning 1C faktisk er?Setter pris på svar Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 er 9GV så høyt? Jeg er vant til å teste kabler med opp mot 5000V, og det blir ikke noe kortslutning/lysbue før probene er >1mm fra hverandre.. Usikker på hvor stor ladningen er da, men den er sikkert forsvinnende liten egentlig... Lenke til kommentar
Miss.Risan Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 er 9GV så høyt? Jeg er vant til å teste kabler med opp mot 5000V, og det blir ikke noe kortslutning/lysbue før probene er >1mm fra hverandre.. Usikker på hvor stor ladningen er da, men den er sikkert forsvinnende liten egentlig... Litt forskjell på 5000V og 9000000000V da ? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Det har du helt rett i.. Jeg blingser med benevnelsene her.. Det er resultatet jeg forventer med benevnelsen giga... Sorry... Legger meg fullstendig flat. Lenke til kommentar
Miss.Risan Skrevet 31. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2015 Hehe, menneskelig å gjøre feil Men fått svar på innleveringa. Var riktig med 9GV Læreren hadde ikke rundet opp svaret sitt, så helt nøyaktig var hans løsningsforslag 8,99GV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå