Gå til innhold

Tregere 4G-hastighet på Z3'en enn iPhone 6+

Anbefalte innlegg

Har en Iphone 6+ og en Sony Xperia Z3. Begge telefonene funker utmerket. Men av en eller annen grunn, så får jeg betraktelig høyere hastighet på Iphone 6 +'en enn Z3'en, når jeg kjører speedtest via mobil-nettverket. Har prøvd alle mulige steder (Skiftet sim fra en telefon på samme lokalisjon til den andre), og får konstant 25mbps i download på Iphone 6+'en og 8-9mbps på Z3'en. Virker som Z3'en er kappet på maks 10, av en eller annen grunn?

Testet med å flytte sim-kortet over i en Note 4 på samme sted, og fikk samme hastighet som på Iphone 6+en.

Hva er det som gjør det? Z3'en funker utmerket, men hastighetene er bare konstant lavere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte lese en gang til.. :)

Hvilken operatør er det du har testet på iPhone 6 Plus og Z3?

Kjører Chess Kontant Global (Sender og ringer mye til utlandet). Topp hastigheten der ligger på ca. 28mbps for Iphone 6+'en, og 8-10 for Z3'en. Begge får samme 50/20 (samme hastighet) via Wifi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er 4G slått på på Z3'en? Min gamle 5S fikk ca 40 Mbps på 4G, så en Z3 burde klare det samme eller bedre. På 5S'en fikk jeg ca 30 Mbps når jeg slo av 4G og kjøret på 3G.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

iPhone har et helt annet frekvensnettverk for 4g en hva som gjelder for alle andre mobiltelefoner (Ja, typisk apple)
Det kan da være at netcom har bygget ut bedre hastigheter for iPhone nettet enn det vanlige nettet akkurat i ditt område.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Chess kontant er strupet på 10Mbit/s, og mangler 4G støtte. Slik sett er det veldig rart du får såpass høy hastighet med iPhone.

Kanskje du burde ta med det neste ordet i setningen slik at det blir Chess KontantGlobal?

Hastighet

Dekning er noe som alle er opptatt av, og særlig i valg av ny mobiloperatør. Vi i Chess skjønner godt at det kan være vanskelig å henge med i jungelen av dekningstyper og forbehold som må tas, så vi lagde denne siden for å hjelpe deg på vei! 

Dekningen i vårt langstrakte land er jo som vi alle vet veldig varierende. Er du i en kjeller eller i en heis vil ikke dekningen være like bra som om du er på taket. På hytten vil du kanskje ha god dekning ved veien, men ikke i naustet. Er det en konsert i nabolaget der alle laster opp filmer på Facebook samtidig vil du sikkert slite med å koble deg opp osv. Innviklet? Neida, ikke så veldig. Her er en oversikt over hva du kan forvente deg av datahastighetene hos Chess:

hastighet-tabell.jpg

20-60 Mbit/s? Er ikke det et veldig stort spenn?

Jo, det er det. Grunnen til at vi har valgt dette som utgangspunkt er at 4G-hastighet ikke bare er avhengig av 4G-dekning, men vil også variere ut fra hvor mange som er koblet til 4G-nettet i det aktuelle området på det aktuelle tidspunktet. Om du er den eneste som er tilkoblet 4G-nettet kommer hastigheten til å være helt fantastisk. Om dere er veldig mange (f.eks 10.000 som forsøker å dele videoer under en konsert) kommer den ikke til å være optimal. Sånn til hverdags vil den med andre ord variere alt etter hvor du er og hvor mange andre mobilsurfere det er som befinner seg i området samtidig som deg. Vi har Chess-kunder som har fått hastigheter som er mye høyere enn 60 Mbit/s i nettet vårt, men vi har valgt å bruke 20-60 Mbit/s for å gi et realistisk bilde på hvilke hastigheter du kan forvente deg hos oss. 

Hvordan får jeg 4G fra Chess?

Det første punktet er selvinnlysende, men de to siste kanskje ikke så mye. Dekning er jo ikke noe man har konstant oversikt over, men med dekningskartet vårt ser du enkelt hvor du kan finne 4G-signaler. I tillegg må du ha en telefon som tar inn 4G. De nyeste telefonen i dagens marked er 4G-telefoner, med unntak av iPhone 5 som er en 4G-telefon, men som Apple kun har produsert for å brukes på 1800-frekvensen. Er du i en by eller tettsted der denne frekvensen ikke er aktiv får du 3G. Er du i et område der frekvensen benyttes får du 4G. 

Lenke til kommentar

Chess kontant er strupet på 10Mbit/s, og mangler 4G støtte. Slik sett er det veldig rart du får såpass høy hastighet med iPhone.

Kanskje du burde ta med det neste ordet i setningen slik at det blir Chess KontantGlobal?

Kan ikke se at det er noen forskjell i betingelsene på mobildata på kontant og kontantglobal. Får du 4G på telefonen(e) med kontantglobal da?

Endret av Krokan
Lenke til kommentar

TS her. Ser at en moderator har forrandret overskriften fra hva jeg orginalt skrev, til "4G hastighet", noe som er feil da Chess Kontant Global ikke støtter 4G (Da skulle jeg under opptimale omstendigheter hatt høyere enn 28). Kjøpte meg nettopp en Samsung Galaxy S6, og også på den får jeg 25 (Litt lavere enn Iphone 6+'ens 28) i nelasting, men adskillig høyere enn ca.10, som Z3'en virker å være kappet på

Endret av SAS1984
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan ikke se at det er noen forskjell i betingelsene på mobildata på kontant og kontantglobal. Får du 4G på telefonen(e) med kontantglobal da?

Sakset bare ut fra hva som står på Chess sine sider.

https://www.chess.no/abonnement/kjoep-kontantkort/chess-kontantglobal#st1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...