Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er utrolig redd for å tukle med strøm.


Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet at man ikke skal tukle med strøm med mindre man er elektrikker osv, men dette er helt simple ting.

 

Jeg er over gjennomsnittet interessert i IT og bil, har ikke skrudd mye bil, da.

 

Uansett, etter å ha fått noen salver oppigjennom barndommen fra diverse strømkilder, så er jeg utrolig nervøs rundt strøm.

Dette kan være bare å sette startkabler på en bil, jeg tørr regelrett ikke. Vet ikke om strøm fra bilbatteri er dødelig eller ei, men det at det gnistrer og bare tuller gjør meg ganske ukomfortabel. Dette er da noe alle gutter i 20-åra burde kunne, så jeg er ikke akuratt stolt av dette. Skifte lyspære? Neitakk. Sette inn strømkabler som ser shady ut? Neitakk. Bare å dytte opp automatsikringer? Helst ikke.

 

Noen som kan hjelpe en fortvila mann ut av denne knipa? Fortelle litt basic strøm-teori for å få meg til å innse at jeg ikke dævver om ditten eller datten skjer, og evt ting jeg kan gjøre for å minimere sjangs for å få noen salver?

 

Takk.



Anonymous poster hash: 9c292...828
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømkabler som er slitt skal man hest ikke bruke, og det er bare bra å være forsiktig med nettspenning. 

Men i en bil er det 12 volt (eller 24 hvis det er lastebil/buss) og det er i seg selv ufarlig. Du vil ikke engang merke noe som helst selv om du tar på begge polene samtidig. Bare ikke korslutt det med metall slik som klokke osv. 

Tenningsanlegget i en bensinbil derimot kan gi deg en kraftig kavring siden det er 20 000 volt og oppover, men det er som regel godt innkapslet og vanskelig å komme i kontakt med. 

 

Startkabler kan gnistre litt, men det er også ingenting å bry seg om med mindre batteriet har gasset en god stund. Les instruksene :)

Lenke til kommentar

Strømkabler som er slitt skal man hest ikke bruke, og det er bare bra å være forsiktig med nettspenning. 

Men i en bil er det 12 volt (eller 24 hvis det er lastebil/buss) og det er i seg selv ufarlig. Du vil ikke engang merke noe som helst selv om du tar på begge polene samtidig. Bare ikke korslutt det med metall slik som klokke osv. 

Tenningsanlegget i en bensinbil derimot kan gi deg en kraftig kavring siden det er 20 000 volt og oppover, men det er som regel godt innkapslet og vanskelig å komme i kontakt med. 

 

Startkabler kan gnistre litt, men det er også ingenting å bry seg om med mindre batteriet har gasset en god stund. Les instruksene :)

Er det ikke sånn at det er amperen som er farlig og ikke volten? Strømgjerder som de har kyrne i er jo på over 10 000 volt å er rimelig ufarlig å ta på, men man kjenner det jo godt.

Lenke til kommentar

 

Så om man f.eks hadde satt på feil poler så hadde man ikke merka noe? Og hva med denne knallgassen, satt på med en kamerat når dynamoen gikk i stykker og det osa knallgass, er det farlig da?

 

Anonymous poster hash: 9c292...828

 

Nei, feilkoplinger medfører skader på komponenter og kan utløse tildels voldsomme ting.  Knallgass er en av dem, men et tomt batteri kan også inneholde knallgass. Følg instruksjonene.

 

 

Strømkabler som er slitt skal man hest ikke bruke, og det er bare bra å være forsiktig med nettspenning. 

Men i en bil er det 12 volt (eller 24 hvis det er lastebil/buss) og det er i seg selv ufarlig. Du vil ikke engang merke noe som helst selv om du tar på begge polene samtidig. Bare ikke korslutt det med metall slik som klokke osv. 

Tenningsanlegget i en bensinbil derimot kan gi deg en kraftig kavring siden det er 20 000 volt og oppover, men det er som regel godt innkapslet og vanskelig å komme i kontakt med. 

 

Startkabler kan gnistre litt, men det er også ingenting å bry seg om med mindre batteriet har gasset en god stund. Les instruksene :)

Er det ikke sånn at det er amperen som er farlig og ikke volten? Strømgjerder som de har kyrne i er jo på over 10 000 volt å er rimelig ufarlig å ta på, men man kjenner det jo godt.

 

Jepp, det er det jeg mener med "kavring" Lite ampere og høy volt.  Blir man skadd blir det litt feil uttrykk synes jeg :)

Lenke til kommentar

 

Strømkabler som er slitt skal man hest ikke bruke, og det er bare bra å være forsiktig med nettspenning. 

Men i en bil er det 12 volt (eller 24 hvis det er lastebil/buss) og det er i seg selv ufarlig. Du vil ikke engang merke noe som helst selv om du tar på begge polene samtidig. Bare ikke korslutt det med metall slik som klokke osv. 

Tenningsanlegget i en bensinbil derimot kan gi deg en kraftig kavring siden det er 20 000 volt og oppover, men det er som regel godt innkapslet og vanskelig å komme i kontakt med. 

 

Startkabler kan gnistre litt, men det er også ingenting å bry seg om med mindre batteriet har gasset en god stund. Les instruksene :)

Er det ikke sånn at det er amperen som er farlig og ikke volten? Strømgjerder som de har kyrne i er jo på over 10 000 volt å er rimelig ufarlig å ta på, men man kjenner det jo godt.

 

Joda, ampere er strømstyrken som da dreper deg. Men for å få strømmen frem kreves spenning. Et menneske har rimelig høy motstand og fra formelen vil det da si at spenningen må opp en god del fra et bilbatteri for å kunne gi en farlig situasjon. Så nei, et bilbatteri har for lav spenning til at den ellers høye strømstyrken kan ta livet av deg.

Motstand i et menneske er vel rundt 2kohm mener jeg.

 

Edit: Bare husk at en skiftenøkkel har atskillig lavere motstand og vil lage noe mer fyrverkeri om du rører polene med den.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Så du har postet dette i helseforumet i stedet for teknologiforumet fordi du relaterer din respekt for elektrisitet til en diagnostiserbar fobi?

Skal vi kalle det for elektrofobi? Hvis ja, er den riktige behandlingen eksponeringsterapi.

Begynn i det små med tunga mot et 9-volts batteri og fingeren i en elektrisk lighter. Derfra kan du gå videre i små skritt som å pisse på elektrisk gjerde, eller elektrisk fluedreper. Herfra bør du få sjekket hjertet ditt hos en lege. Neste skritt vil mulig årsake hjertestans. Vi snakker fingeren i tennpluggen mens bilen er i gang.

Jeg vedlegger en "instruksjonsvideo" for hvordan du kan gå videre med behandlingen. God bedring!

 

https://youtu.be/BNj5ShEM7U0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jada, jeg vet at man ikke skal tukle med strøm med mindre man er elektrikker osv, men dette er helt simple ting.

 

Jeg er over gjennomsnittet interessert i IT og bil, har ikke skrudd mye bil, da.

 

Uansett, etter å ha fått noen salver oppigjennom barndommen fra diverse strømkilder, så er jeg utrolig nervøs rundt strøm.

 

Dette kan være bare å sette startkabler på en bil, jeg tørr regelrett ikke. Vet ikke om strøm fra bilbatteri er dødelig eller ei, men det at det gnistrer og bare tuller gjør meg ganske ukomfortabel. Dette er da noe alle gutter i 20-åra burde kunne, så jeg er ikke akuratt stolt av dette. Skifte lyspære? Neitakk. Sette inn strømkabler som ser shady ut? Neitakk. Bare å dytte opp automatsikringer? Helst ikke.

 

Noen som kan hjelpe en fortvila mann ut av denne knipa? Fortelle litt basic strøm-teori for å få meg til å innse at jeg ikke dævver om ditten eller datten skjer, og evt ting jeg kan gjøre for å minimere sjangs for å få noen salver?

 

Takk.

 

Anonymous poster hash: 9c292...828

 

Det er sunt å være litt redd. Det skjerper sansene dine slik at du ikke får strøm i deg. 

 

Litt basic. Får du strøm i den ene handa så er det ikke farlig når det gjelder vanlig 230V.

Får du strøm fra arm til arm,  du holder en pol i hver hand så må du til legen og ta EKG. Dette får du gjort rimelig kjapt gjort når du ringer legevakten.

Det samme gjelder fra fot til arm. 

Fra fot til fot er jeg usikker på, men  med mindre du har sinnsykt høy motstand i skrittet slik at strømmen tvinges gjennom hjertet må det tas ekg.

En liten regel er at dersom strømmen kan ha tatt veien om hjertet så må du til kontroll hos legen. 

 

Får du strøm i deg gjennom arbeid så er det lurt å dra til legen for å få dokumentert strømgjennomgang med tanke på senskader. Senskader kan være at muskler har blitt skadet gjennom større strømgjennomgang og slikt. Dette kan skje lenge etter at du har fått strøm i deg. Vanlig 230V tror jeg er rimelig trygg med tanke på senskader dersom det bare har vært strømgjennomgang på kort tid.

 

Dersom du holder på med et bilbatteri, så er den største faren knallgass. Dette er en gass som kan eksplodere som følge av gnist fra ladekabler. En ting man kan gjøre er å koble minuspolen fra batterilader eller booster til karosseri eller motorblokk. 

 

Husk at plusspolen fra startkabler skal på plusspolen til batteriet. Hvis du setter plusspolen fra startkablene på karosseriet eller andre deler i motorrommet kan den "sveises" fast og kortslutte batteriet til den andre bilen, evt ødelegge elektronikken på den andre bilen. 

 

Minuspolen på batteriet i bilen er jordet i karosseriet. Det vil si at omtrent alle metalldeler(som ikke er lakket) er minuspol. Her har du 0V. Måler du mellom batteriets plusspol og minuspol(evt karosseriet) skal du ha 12-14 V. Dette er også grunnen til at du aldri skal sette plusspolen fra startkabelen til noe annet enn plusspolen på batteriet. Setter du plusspolen rett på karosseriet vil du få en liten motstand fra pluss til minuspol, noe som vil skape en meget høy strøm som også gjør at plusspolen kan sveises fast og kortslutte alt. 

 

Når du skal skru opp lyspærer så er du 100% trygg sålenge du IKKE tar i noe metall. Helst skru av lysbrytern så du ikke brenner deg når lyset går på. 

 

Automatsikringer er 100% trygge å dytte på. MEn husk at har du hatt stor belastning på sikringen som fører til at den ryker så må du koble dette av.

 

Håper dette forklarer litt, og er litt trøtt nå så er ikke sikkert alt er 100% rett :)

Lenke til kommentar

 

Strømkabler som er slitt skal man hest ikke bruke, og det er bare bra å være forsiktig med nettspenning. 

Men i en bil er det 12 volt (eller 24 hvis det er lastebil/buss) og det er i seg selv ufarlig. Du vil ikke engang merke noe som helst selv om du tar på begge polene samtidig. Bare ikke korslutt det med metall slik som klokke osv. 

Tenningsanlegget i en bensinbil derimot kan gi deg en kraftig kavring siden det er 20 000 volt og oppover, men det er som regel godt innkapslet og vanskelig å komme i kontakt med. 

 

Startkabler kan gnistre litt, men det er også ingenting å bry seg om med mindre batteriet har gasset en god stund. Les instruksene :)

Er det ikke sånn at det er amperen som er farlig og ikke volten? Strømgjerder som de har kyrne i er jo på over 10 000 volt å er rimelig ufarlig å ta på, men man kjenner det jo godt.

 

 

Muligens svart på før, men dette er en veldig vanlig misforståelse...

 

Strøm følger spenning lineært, med mindre man har noe som begrenser strømmen, så lav spenning kan ikke gi høy strøm, mens høy spenning gir høy strøm med mindre det begrenses. Kroppen vår kan sees på som en konstant motstand (selv om det er noe forenklet), men du har formelen

 

U = R*I -> I = U/R, og når R er konstant, vil I følge U. Grunnen til at strømgjerder på 10k volt+ ikke er farlige (men veldig ubehagelige!) er at de bare sender korte strømpulser, som er så korte at de ikke kan levere strøm av noen betydelig mengde uten at spenningen forsvinner. Man kan fint lage veldig høy spenning med et vanlig AA-batteri.

 

12V spenning er i utgangspunktet ufarlig, men som han over sier; får du noe av metall mellom polene vil strømmen bli veldig høy og metallet blir så varmt at du kan få alvorlige brannskader. Om du tar på begge polene samtidig, derimot, vil du ikke merke det...

 

For øvrig kan det være farlig med høy spenning og lav strøm og, om frekvensen er "rett". Man kan påvirke hjerterytmen (som en slags pacemaker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...