Gå til innhold

En vennlig oppfordring

Anbefalte innlegg

Sykkel og hest

Dette gjelder sikkerhet i trafikken. Vær så snille og les hva jeg har å si før dere kommenterer.

Jeg ønsker å rope et varsku her etter flere ulykker og nesten-ulykker som involverer syklister og ryttere. Jeg må ofte ri på steder der hesten min og jeg må forholde oss til biler, barn, hunder, joggere og syklister. Som regel går det greit. De aller fleste er flinke til å ta hensyn til hverandre og avpasser oppførselen sin etter forholdene. Dessverre har vi noen egoister der ute, og det er de som skaper farlige situasjoner.

Hesten er et fluktdyr. Den har blitt jaktet på i tusenvis av år. De raskeste har overlevd og formert seg. Instinktene til villhesten er fremdeles sterke i dagens hest. Selv den mest bombesikre hest kan bli skremt. Om en hest blir redd, tenker den ikke. Den løper. Kan den ikke løpe, forsvarer den seg.

Syklister som kommer i stor hastighet bak en hest kan forårsake at hesten blir redd, kaster av rytteren og stikker. Da kan du stå der med en skadet som i verste fall trenger ambulanse. Kommer du både brått på og veldig nært kan du risikere å få et spark fra et dyr på 600 kg. Da er det du som kan bli skadet og trenger ambulanse.

Syklister som kommer i stor hastighet ned bratte bakker på fjellveier og turstier kan skremme hesten. Den kan kaste seg rundt og løpe nedover bakkene. Rytteren kan ofte bli liggende igjen. Hesten kan skade seg på løpeturen. Dersom du må bremse hardt og svinge unna, kan du risikere å havne i småskauen eller falle på veien. Å falle i stor hastighet er vel ikke så behagelig det heller.

Hva kan vi gjøre for å forebygge ulykker?

Det er enkelt. Ryttere skal holde seg i skritt langs veiene. Vi skal i all hovedsak ligge på høyre side av veien siden hest er kjøretøy på lik linje med sykkel. Vi bør ikke ri flere i bredden.

Syklisten bør varsle med et lite pling på bjella eller et «hallo!» når de nærmer seg hesten. Da får rytteren tid til å flytte unna hesten og gjøre den oppmerksom på at du kommer. Senk farten og passer med god klaring.

Kommer du nedover bratte bakker, vær så snill og senk farten før en sving. Ser du en hest foran deg, brems rolig ned. Skrensing på grus er en skikkelig skummel lyd for en hest.

Om to ryttere rir ved siden av hverandre, vær så snill å ikke snik deg mellom oss. Varsle oss og vent til vi får flyttet oss. Det tar ikke så veldig lang tid, og er vel anvendte sekunder.

Takk for at du leste dette.

Med ønske om trygg og god sykkeltur fra en rytter på 50+.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...