Sakalav Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Skal prøve å forklare dette så godt jeg kan. Jeg skal har laget en internettside norhand.no med ca 50 sider i dreamweaver, og den samme navigasjonsmenyen går igjen på stort sett de fleste sidene. Dette er min første (skikkelige) internettside, og jeg har aldri brukt dreamweaver før jeg lagde denne siden. Jeg må si at jeg hadde ganske stor utfordring her, men den funker nå. Kluet med siden er at hvis jeg skal rette på noen av linkene i navigasjonen, så må jeg faktisk rette det på ALLE sidene (side for side), og det er jo rene marerittet med bare tanken. Her må det finnes en måte å lage denne navigasjonen på slik at jeg bare retter på den en plass, og så oppdaterer man bare alle de andre sidene. Jeg er overbevist om at dette går, men jeg har ikke funnet ut av det. Jeg søker nå gode råd hos dere der ute, og jeg er overbevist om at dette er det mange som kan. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Bruk et include script. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Vel, regner med at siden ligger på en Apache server med PHP (hihi) da kan du, som PoleCat nevnte, bruke et include script slik som dette: <?php include ("menyen_din.html"); ?> Hvis du setter dette inn i dreamweaver der hvor menyen skal være, vil serveren automatisk sette inn menyen for deg, og - som du sikker har skjønt - hvis du redigerer menyen_din.html vil det selvfølgelig skje med alle sidene som "henter" menyen din. Merk at alle sidene som har include scriptet må ha en .php endelse slik at PHP-motoren på serveren din kan "tolke" include scriptet og så sette sammen en HTML side... Lenke til kommentar
berserker97 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Sitter med samme problem. Har absolutt ingen anelse om hvordan php fungerer. Finne det noen bra og detaljert tutorial om hvordan jeg kan bruke include på navigasjonsmenyen min i dreamweaver? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 include bare setter inn html fra en spesifert html fil, hvor vanskelig kan det være å forstå? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Sitter med samme problem. Har absolutt ingen anelse om hvordan php fungerer. Finne det noen bra og detaljert tutorial om hvordan jeg kan bruke include på navigasjonsmenyen min i dreamweaver? Vel du kan starte med å se her, men hvis du fremdeles sitter fast så bare post spørsmålene din her! Å inkludere et HTML dokument i et annet høres kanskje vanskelig ut men det er det strengt tatt ikke! Lenke til kommentar
berserker97 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 og denne: include ("/differentdirectory/header.html") skal settes inn i html scriptet. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 og denne: include ("/differentdirectory/header.html") skal settes inn i html scriptet. Veeel, hvis du har en fil som heter meny.html som ligger i en mappe som heter "sider" ... så må du sette dette inn i HTML koden din: <?php include ("sider/meny.html"); ?> Da "skjønner" php at du vil hente noe fra en annen fil, og da vil HTML koden til meny.html automatisk bli inkludert i HTML koden til den siden som "henter" meny.html ... skjønner du eller er dette helt samisk for deg? Lenke til kommentar
berserker97 Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 du har vel ikke en fil som et eksempel. slik at jeg kan se hvordan det er satt opp?? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 du har vel ikke en fil som et eksempel. slik at jeg kan se hvordan det er satt opp?? Hvis vi gir deg en link til en side vil ikke du kunne se php-scriptet anyway... Prøv deg frem med include ("path"); som alle her har sagt... Det kan også være en tekstfil du includer. Det må ikke være en html-fil, men du må ha med breaks og paragraphs i siden du includer. Her har jeg for eksempel brukt php include: http://lyrics.drange.net ... Siden er ikke ferdig men det virker. Har bare ikke fikset ferdig alle tekstene. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Denne filen heter test.html og den kommer til å inkluder noe fra en annen HTML fil som heter bananer.html ... <html> <head><title>Wah</title></head> <body> <!-- Nå inkluderer vi noe: --> <?php include("bananer.html"); ?> </body></html> Dette er bananer.html filen: Bananer er <b>kjempe</b> godt! Resultatet blir noe som dette: <html> <head><title>Wah</title></head> <body> <!-- Nå inkluderer vi noe: --> Bananer er <b>kjempe</b> godt! </body></html> Skjønner du nå? Resultatet er altså det din nettleser ser...dvs brukerne ser ikke at du har inkludert noe som helst... Lenke til kommentar
Sakalav Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 Takker så mye for tipsene jeg får her, og ser det at jeg har mye å lære. Koding kan jeg stort sett ikke noenting av, men klarer å lese og forstå litt html. Det er vel bare til å gå til innkjøp av div. lærebøker og komme i gang med studier av både html og php. Er det noe annet jeg bør vurdere med det samme? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Det er vel bare til å gå til innkjøp av div. lærebøker og komme i gang med studier av både html og php. Er det noe annet jeg bør vurdere med det samme? Ja, for det første finnes de beste lærebøkene gratis på nett. Men den beste måten å lære på, synes jeg, er å rippe en side, kopiere den inn i Dreamweaver, hvis du har det, og begynne å studere koden... Da ser du fort hva det meste er. Sett deg inn i CSS med en gang du har begynt å forstå litt html. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det er vel ikke nødvendig med PHP for å få til dette? Det er jo bare å bruke templates. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Det er vel ikke nødvendig med PHP for å få til dette? Det er jo bare å bruke templates. Men det er mye lettere med PHP! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå