Gå til innhold

HS3, få inn strømforbruk fra zwave bryter

Anbefalte innlegg

Gikk på en smell og handlet HS3 her i helgen. I dag kom uzb-1 sticken.

Har fått lagt inn noden, og fikk da 5 child devicer med samtidig:

1:kwh

2:watt

3:Volt

4:Ampere

5:Binary switch

På root devicen kan jeg gå inn på zwave taben og der satt jeg 60 seconds i interval for data rapportering for alle 3 grupper. De stod til 12000, 120, og 65536. Hva er disse gruppene til, og hva er fordel ulempe med å justere opp/ned disse verdiene?

Det eneste jeg ser oppdaterer seg i HS er childevice for kwh. 

Watt, Volt og Ampere skjer det ikke noe med.

Brytern er en AEON Labs DSC18 fra tronika.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis du trykker "Poll"? Får du verdier da?

Nå er det jo kWh som er det mest interessante, muligens watt etter det. ;)

Å ha lite intervall for rapportering har lite å si hvis du har et lite nettverk. Men hvis du har et større nettverk, med mye trafikk (som bevegelsessensorer, temperaturer, lys, strømforbruk), så vil et lite intervall på flere enheter gjøre at du drukner nettverket ditt i data. Beskjeder blir rett og slett ikke sent fordi det er så mye trafikk.

Lenke til kommentar

Dette startet å fungere av seg selv etterhvert. Fant også ut at det ikke har noe utslag hva jeg setter i feltene som heter 

"This setting denotes which data values are sent to the devices in group X(1,2,3)."

Om jeg endret verdien i feltet

"Current interval" under Current Polling Rate så fikk jeg verdier oppdatert selv når lampen er av.

Hva er lite og mye i denne sammenhengen? Polling henter bare status uavhengig av om den er endret, det er ingen annen grunn til å ha polling? Har satt den til 5 minutter nå. Er dette lite eller mye?

Finnes det muligheter for å logge når lampen har vært av og på?

Lenke til kommentar

Den bryteren kan settes til å rapportere for hver endring ute polling.Men jeg er litt usikker på hvordan en skal slippe å få en meldig hver gang spenningen varierer med 0,1 Volt...

Den kan vel også settes opp til å rapportere kun ved brudd på egendefinerte grenser/treshold (prosentvis, konkrete verdier, eller begge deler). For eks rapportere ved endring på 10% og/eller 50 Watt.

Lenke til kommentar

Den bryteren kan settes til å rapportere for hver endring ute polling.

Ja, men "belastningen" på nettverket blir stort sett den samme, så det er et valg om man vil styre det fra HomeSeer eller fra pluggen.

Jeg skjønner ikke hva du mener med det?

Om du setter en bryter til å bli pollet hvert 5 minutt eller om du setter den til å rapportere hver gang den blir skrudd av eller på må da gi VELDIG forskjellig trafikk.

Om du dessuten skal manøvrere den med vanlig bryter må den jo rapportere at den bir skrudd på med en gang (eller vil den gjøre det uansett?)

Lenke til kommentar

Den bryteren kan settes til å rapportere for hver endring ute polling.Men jeg er litt usikker på hvordan en skal slippe å få en meldig hver gang spenningen varierer med 0,1 Volt...

Den kan vel også settes opp til å rapportere kun ved brudd på egendefinerte grenser/treshold (prosentvis, konkrete verdier, eller begge deler). For eks rapportere ved endring på 10% og/eller 50 Watt.

Ved å sette parametere manuellt?

Tar gjerne input på dette da jeg ønsker meg funksjonalitet som rapportere av/på umiddelbard, Spenning en gang i døgnet, sum kWh en gang i timen, men gjeldende forbruk (i Watt eller Ampere) dersom det endrer seg mer enn 10%.

Lenke til kommentar

Ved å sette parametere manuellt?Tar gjerne input på dette da jeg ønsker meg funksjonalitet som rapportere av/på umiddelbard, Spenning en gang i døgnet, sum kWh en gang i timen, men gjeldende forbruk (i Watt eller Ampere) dersom det endrer seg mer enn 10%.

Sorry Fermate. Av en eller annen grunn trodde jeg det var snakk om ZW075 ( https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/4-bryter-zw075.html ) Om DCS18, som trådstarter spesifiserte, har samme mulighet tør jeg ikke uttale meg om. Beklager hvis jeg ga deg falske forhåpninger.

Lenke til kommentar

Har den også jeg ;)

Så fortell i vei du!

Tja, jeg kan jo prøve (basert på det jeg har fått testet foreløpig).

Du har mulighet til å definere 3 rapport-grupper.

For å hente ut akkumulert forbruk (kWh) må du gi beskjed om at du vil ha "report for kilowatts" (Value 8)

Legg inn denne i Group1. Videre må det spesifiseres et tidsintervall for sending i denne gruppen. Dette skulle bli 3600 sekunder i ditt tilfelle. 

Ettersom du ønsker oppdatering/rapport av forbruk (watt) kun ved 10% endring trenger du ikke legge denne inn i en rapportgruppe, men du må aktivere automatisk "wattage report", for så å spesifisere 10% (pass på at verdien for watt er høy nok, da jeg regner med at rapporten sendes ved det som inntreffer først (altså % eller reell effekt))

Jeg tror ikke du kan få rapportert strømstyrken (A) basert på threshold/grenseverdier. Dette kan imidlertid hentes ut via spørring (value 2) i valgt tidsintervall, men dette er vel ikke spesielt interessant da du allerede har fått rede på forbruket?

Når det gjelder spenning (V) er jeg høyst usikker på hvordan rapporteringen foregår. Har ikke funnet noe mønster i dette. Det tikker inn oppdateringer med "ujevne" mellomrom.... Mulig det ligger inne noen forhåndsdefinerte grenseverdier som ikke kan endres manuelt.

Bruker selv Domoticz, Muligens litt annen "navngiving" av de ulike parametrene i HS, men funksjonaliteten skulle vel bli den samme da mulighetene/begrensingene ligger i selve bryteren. 

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...