fotonisse Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Har vurdert en stund å bli medlem av en-eller-annen bildevisning/delings side på nettet for å både kunne vise frem noen bilder, men også kunne linke til noen i visse sammenhenger og situasjoner, som f.eks. når en har vært med på en fototur eller lignende sammen med noen her på forumet og vil vise frem sine bilder fra turen. Det er i utgangspunktet ikke for å få bildekritikk e.l., men kun som nevnt for lettere å kunne vise frem egne bilder jeg er fornøyd med. Har vurdert både Flickr og 500px så langt, men har ikke helt funnet ut hvilken jeg liker eller hva som er den største forskjellen på dem. Jeg har ikke behov for å ha med lagringsmuligheter i div skyer e.l., ønsker kun å vise frem bilder på den siden. Vil gjerne at det har et litt "tiltalende utseende", men mye vil vel formes av bildene en legger ut også vil jeg tro? Jeg vet ikke helt hva som hører til disse nettsidene i utgangspunktet, og hva en evt. kan være med på å utforme selv? Er det flere nettsider en bør vurdere å benytte til dette, eller er disse to jeg nevnte de beste alternativene? Egen hjemmeside er ikke av interesse for min del. For ren bildekritikk så benytter jeg i noen tilfeller Foto.no til det, men der synes jeg hverken kvaliteten eller aktiviteten er så stor eller god for tiden (da er det ren bildekritikk jeg tenker på, ikke antall bilder som blir lagt ut), så det er en stund siden jeg la ut noe der nå. Ser mest ut som at det dreier seg om kvantitet der, ikke kvalitet på bildene eller selve bildekritikken, men akkurat det er nå kun min personlige oppfatning...... Endret 27. mai 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Hei. På fotosider som Foto.no, Flickr, 500px og 1x.com så er jo mye av hensikten å kunne få gode og konstruktive tilbakemeldinger for derved å kunne forbedre seg som fotograf. Det å kritisere et bilde på en konstruktiv måte er en krevende jobb som tar mye tid. Mange useriøse fotografer reagerer negativt på å motta negativ kritikk og er således ikke mottakelig for kritikk. Et forventet krav til deltakere på slike sider er ofte at du selv gidder å sette av tid for å kritisere andres bilder slik at også andre fotografer kan lære av deg. Dem som bare ønske positive tilbakemeldinger og er ikke interessert i å forbedre seg eller hjelpe andre til å forbedre seg vil ikke ha noe å gjøre på slike sider. Det høres ut som dine planer og ønsker for publisering faller inn under den siste kategorien. Da vil jeg anbefale publisering på sosiale medier som Facebook eller Instagram hvor du får vist fram dine bilder til dine utvalgte venner og i fotogrupper hvor stortsett alle er hyggelige mot hverandre og hvor hovedpoenget er å samle på "Likes". Dem som gir deg negativa eller konstruktive kommentarer kan du enkelt bare blokkere. Dersom du bommer helt og et bilde heller ikke faller i smak hos dine venner, så kan du lett bare slette det (negative konstruktive tilbakemeldinger blir da også borte). Du vil selvfølgelig ikke lære så mye av dette, men det er jo hyggelig da :-) Et annet alternativ er å stille ut bildene dine i fysiske lokaliteter. Hør med en kafe, restaurant eller butikk i nærmiljøet ditt om dem er interessert. Endret 28. mai 2015 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 For meg virker det som om Professor Balthazar svarer på noe helt annet enn TS spør om. Jeg tror flickr er midt i blinken for deg. Om du får de flashende gruppereklamene eller folk poster linker til egne bilder i kommentarfeltet er det veldig lett å bare slette de kommentarene og om folk ikke skjønner at du ikke er ute etter slikt kan du bare blokkere de som bare kommenterer for å spre reklame om egne bilder eller grupper. 3 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Jeg er veldig fornøyd med SmugMug. Det er en betalingsside, men ikke fryktelig dyrt og gir deg veldig stor grad av kontroll. Endret 28. mai 2015 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 Hei. På fotosider som Foto.no, Flickr, 500px og 1x.com så er jo mye av hensikten å kunne få gode og konstruktive tilbakemeldinger for derved å kunne forbedre seg som fotograf. Det å kritisere et bilde på en konstruktiv måte er en krevende jobb som tar mye tid. Mange useriøse fotografer reagerer negativt på å motta negativ kritikk og er således ikke mottakelig for kritikk. Et forventet krav til deltakere på slike sider er ofte at du selv gidder å sette av tid for å kritisere andres bilder slik at også andre fotografer kan lære av deg. Dem som bare ønske positive tilbakemeldinger og er ikke interessert i å forbedre seg eller hjelpe andre til å forbedre seg vil ikke ha noe å gjøre på slike sider. Det høres ut som dine planer og ønsker for publisering faller inn under den siste kategorien. Da vil jeg anbefale publisering på sosiale medier som Facebook eller Instagram hvor du får vist fram dine bilder til dine utvalgte venner og i fotogrupper hvor stortsett alle er hyggelige mot hverandre og hvor hovedpoenget er å samle på "Likes". Dem som gir deg negativa eller konstruktive kommentarer kan du enkelt bare blokkere. Dersom du bommer helt og et bilde heller ikke faller i smak hos dine venner, så kan du lett bare slette det (negative konstruktive tilbakemeldinger blir da også borte). Du vil selvfølgelig ikke lære så mye av dette, men det er jo hyggelig da :-) Et annet alternativ er å stille ut bildene dine i fysiske lokaliteter. Hør med en kafe, restaurant eller butikk i nærmiljøet ditt om dem er interessert. Takk for forslag Men det er nok litt utenfor det jeg egentlig er ute etter. Foto.no har jeg vært medlem av i mange år, og har jevnlig lagt ut bilder der. Jeg var også meget ivrig med å gi konstruktiv bilderkitikk der også en periode, men når du bare får tilbake PM som ber deg om å dra til et visst sted og aldri kommentere deres bilder igjen så mister en jo litt av gløden. Det samme gjør en når en kun får tilbake bildekritikk som, kult bilde, tøft, stilig e.l. Nå er det heller ikke så mange aktive av de som virkelig kan gi skikkelig bildekritikk der heller etter min mening, og de som er aktive der i dag hører stort sett sammen i en stor kamerat-gjeng som kritiserer hverandres bilder. Det er absolutt ikke noe for meg. Når det gjelder FB så er jeg aktiv der, i flere grupper og blandt egne (foto)venner. Men det er likevel ikke det jeg er ute etter her. Var med på en fototur sammen med noen av medlemmene her inne, og da kunne også jeg tenkt meg og delt noen av bildene mine fra den turen, men de kommer jo bare frem som små miniatyr bilder. Så der har du en av årsakene, en annen grunn er at det kan være mye enklere å linke til egne bilder når det er noe en skal beskrive eller vise til, og det krever jo da enten at du er med på en-eller-annen bildevisning/delingsside for å få til det. Dele bilder FB er ikke så enkelt om andre ikke har en profil der. Så det er tjenester som Filckr eller 500px jeg i utgangspunktet er ute etter. Nå ser jeg også at det har kommet et forslag om SmugMug, det er en side jeg ikke har sett så mye på enda. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 For meg virker det som om Professor Balthazar svarer på noe helt annet enn TS spør om. Jeg tror flickr er midt i blinken for deg. Om du får de flashende gruppereklamene eller folk poster linker til egne bilder i kommentarfeltet er det veldig lett å bare slette de kommentarene og om folk ikke skjønner at du ikke er ute etter slikt kan du bare blokkere de som bare kommenterer for å spre reklame om egne bilder eller grupper. Takk for svar Det var Flickr som var mitt førstevalg opprinnelig, men så ble jeg litt mer klar over siden til 500px også. Så det er ikke umulig at jeg ender opp med Flickr tilslutt. Flott med brukertips til hvordan en kan justere og benytte denne siden Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 28. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2015 Jeg er veldig fornøyd med SmugMug. Det er en betalingsside, men ikke fryktelig dyrt og gir deg veldig stor grad av kontroll. Takk for forslag Det er en side jeg skal se litt mer på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå