Gå til innhold

Skal Norge anerkjenne "Palestina" som stat?


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Torsdag skal Stortinget debattere anerkjennelse av en palestinsk stat, basert på innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen. I komiteen er det ikke flertall for å anerkjenne en palestinsk stat nå.

 

http://www.dagen.no/Nyheter/nyheter/Markering-for-%C3%A5-anerkjenne-en-palestinsk-stat-205022

 

Skal vi virkelig bare anerkjenne Palestina som stat uten å gi noen krav? Skal ikke de anerkjenne Israel? 

 

Når sist hadde Palestina valg, et reelt valg der folket bestemmer? 

 

Abbas var med på å opprette PLO og var en av arkitektene bak Oslo-avtalen.[2] Han ledet PLOs forhandlingsavdeling fra 1994 til 2003. Fra 19. mars 2003 til 6. september 2003 var han den første palestinske statsministeren for de palestinske selvstyremyndighetene. Leder for den palestinske organisasjonen PLO siden Yasir Arafats død 11. november 2004.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Abbas

 

Det er på tide at det blir satt krav til lederne i Palestina at de må fremme demokrati og utøve det. Hvis Palestina tar avstand fra Hamas og andre terrorist grupper og har et reelt ønske om fred så kan jeg godt være med på å støtte Palestina som stat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er ganske umoralsk å blindt støtte palestinerne slik mange idioter i norge gjør. (Jeg kaller dem idioter da de er voldsomt opptatt av å få frem at palestinerne er 100% uskyldige og jødene er noen blodtørstige monstre, uten å i det hele tatt sette seg inn i hva som faktisk foregår)

 

Som alle konflikter så har den faktisk 2 sider, noe Dassen så pent skildrer ovenfor. Får en liker fra meg.

Endret av Apox
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Ja det er ganske umoralsk å blindt støtte palestinerne slik mange idioter i norge gjør. (Jeg kaller dem idioter da de er voldsomt opptatt av å få frem at palestinerne er 100% uskyldige og jødene er noen blodtørstige monstre, uten å i det hele tatt sette seg inn i hva som faktisk foregår)

 

Som alle konflikter så har den faktisk 2 sider, noe Dassen så pent skildrer ovenfor. Får en liker fra meg.

Hvis du ser på verdenskartet over land som har diplomatiske relasjoner med Israel så kan du jo se at alle land i Nord-Afrika og de landene som omringer Israel ikke har diplomati med landet.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Når sist hadde Palestina valg, et reelt valg der folket bestemmer?

I 2005, der Israel og USA svarte med å ruste opp motstanderne og fyre oppunder borgerkrigen.

 

Det er på tide at det blir satt krav til lederne i Palestina at de må fremme demokrati og utøve det. Hvis Palestina tar avstand fra Hamas og andre terrorist grupper og har et reelt ønske om fred så kan jeg godt være med på å støtte Palestina som stat.

Nå er det selvfølgelig mye å kritisere de palestinske styresmaktene (og maktgrupperingene i området for), men det er litt morsomt å kritisere de for mangelen på demokrati (som i essens bør defineres av en fredelig maktovergang) når den siste demokratiske prosessen ble møtt med "vi er helt uenig i valget deres og ruster opp opposisjonen slik at vi kan stoppe dere".

 

Ellers er det vanskelig å forholde seg til Palestina som en stat man kan anerkjenne sålenge det er en såpass splittet og feilet stat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Per dags dato er det vell 135 stater som anerkjenner Palestina som ein stat, i all hovedsak er dette landa i Sør-Amerika, Afrika og Asia.

Av vestlige land er det vell berre Sverige og Island som har anerkjent at Palestina er ein stat.

 

 

Uavhengig av dette så ser eg ikkje heilt kvifor Norge skal stille krav for å anerkjenne Palestina? Offisielle anerkjennelser er ikkje ein hestehandel, det er kun eit spørsmål om vi kan anerkjenne at Palestina er ein stat som har råderett over eit bestemt territorie, samt styrer eit folk.

Ein stat treng ikkje å være eit demokrati, f.eks. så er Nord-Korea definitivt anerkjent som ein sjølvstendig stat, for sjølv om Nord-Korea er eit diktatur som behandler sine innbyggere svært kritikkverdig i tillegg til å de-stabilisere heile aust-asia så er det definitivt ein eigen stat med sine definerte landegrenser, befolkning og styresett.

 

Grunnen til at Palestina ikkje er offisielt anerkjent i den vestlige verden er at at dei mangler faste grenser, fast definerte statsborgarar og eit formelt styresett. Palestina har komt lenger enn å berre være eit folkeopprør, men fram til dei får definert desse tinga så kan dei ikkje anerkjenast som ein eigen stat.

 

 

Ein anna ting er at IS raskt kan komme i ein situasjon der dei blir anerkjente som ein isamsk stat sidan dei no har kapra seg eit landområde, har eit folk som dei styrer og i tillegg har laga offisielt flagg, lovverk og styresett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er mye riktig i betraktningen over. Når sivile blir drept i Gaza, som i fjor sommer, er det en voldsom kritikk mot Israel, samtidig som mange ser ut til å fullstendig ignorere at disse angrepene som oftest er rettet mot noen som avfyrer raketter eller granater. Disse angrepene fra palestinsk side har som formål å drepe Israelske sivile, mens de israelske angrepene har som mål å drepe de som skyter på deres sivile. Det er en verden av forskjell, og det er heller ingen tvil om at Hamas mfl. er veldig klare over at de får sine egne sivile drept ved å trekke Israelsk ild mot disse. Således virker de palestinske tapene å være del av en kynisk plan for å høste sympati fra terrorgruppenes side, og man kan noen ganger undres på hva mange mener Israel skal gjøre i en slik situasjon. 

 

Hvorvidt en palestinsk stat bør anerkjennes eller ikke er vanskelig for meg å si, men jeg tror en slik stat må være en del av løsningen. Om man klarer å stille tilstrekkelige krav tror jeg det vil være god start på videre fredsforhandlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 
Nå er det selvfølgelig mye å kritisere de palestinske styresmaktene (og maktgrupperingene i området for), men det er litt morsomt å kritisere de for mangelen på demokrati (som i essens bør defineres av en fredelig maktovergang) når den siste demokratiske prosessen ble møtt med "vi er helt uenig i valget deres og ruster opp opposisjonen slik at vi kan stoppe dere".

 

Snakker du om valget i Gaza? Vestbanken? Kanskje begge deler? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er det selvfølgelig mye å kritisere de palestinske styresmaktene (og maktgrupperingene i området for), men det er litt morsomt å kritisere de for mangelen på demokrati (som i essens bør defineres av en fredelig maktovergang) når den siste demokratiske prosessen ble møtt med "vi er helt uenig i valget deres og ruster opp opposisjonen slik at vi kan stoppe dere".

 

Snakker du om valget i Gaza? Vestbanken? Kanskje begge deler?

 

Teknisk sett begge deler da det ikke er noe skille der. Jeg snakker om det siste parlamentsvalget for hele det palestinske området de hadde, hvor Hamas vant og ledet en koalisjon som skulle ta over makten. Noe Fatah ikke satt pris på (ei heller Israel, USA og andre som var involvert).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

 

Teknisk sett begge deler da det ikke er noe skille der. Jeg snakker om det siste parlamentsvalget for hele det palestinske området de hadde, hvor Hamas vant og ledet en koalisjon som skulle ta over makten. Noe Fatah ikke satt pris på (ei heller Israel, USA og andre som var involvert).

 

Jeg forstår jo veldig godt at Israel og USA var i mot at Hamas skulle gå til valg, de er jo åpen for en utslettelse av jøder og kristne. Det blir litt vanskelig å si hvem av de partiene Hamas eller Fatah som hadde vært best da jeg ikke har satt meg så godt inn i politikken deres

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Hvorvidt en palestinsk stat bør anerkjennes eller ikke er vanskelig for meg å si, men jeg tror en slik stat må være en del av løsningen. Om man klarer å stille tilstrekkelige krav tror jeg det vil være god start på videre fredsforhandlinger.

Hvilke krav er realistiske (og normativt riktige) å innføre på en annen stat da? I essens så er en ny statsdannelse summen av:

 

a) Legitime styresmakter

b) Avgrenset område som ikke er i disputt

c) En funksjonabel styresmakt (som har voldsmonopol innenfor området)

 

a)

 

Problemet for palestinernes del er denne todelingen i Gaza og Vestbredden i en de facto borgerkrig der de som er anerkjent (de palestinske styresmaktene) ikke var de som vant valget og pga. den vedvarende konflikten er det ikke rom for et nytt valg. Tror heller ikke det er spesielt interessant for Hamas å være med på en ny runde valg når man så hvordan det ble håndtert sist gang.

 

b)

 

Grensen mellom Palestina og Israel er selvfølgelig høyst uklare, der begge sider setter krav til det andre parten ønsker. Hamas ønsker noe annet enn Fatah, Israel ønsker noe annet enn begge de og Israel sine politikere har i stor grad gitt opp konseptet om en to-statlig løsning. Grensesettingen skaper store problemer for en to-statsløsning.

 

c)

 

a og c går godt i hop her. Med et maktsenter som er todelt kommer vi ikke til å få noen organisasjon med maktmonopol og på Gaza så har jo hamas til tider blitt såpass svekket at de selv ikke klarer (eventuelt ønsker) å kontrollere de militante faktorene som ønsker å krige mot Israel.

 

Så det å anerkjenne Palestina blir i såfall en mer symbolsk gest til retten deres til stat enn det blir å anerkjenne enn en fungerende stat.

 

Jeg forstår jo veldig godt at Israel og USA var i mot at Hamas skulle gå til valg, de er jo åpen for en utslettelse av jøder og kristne. Det blir litt vanskelig å si hvem av de partiene Hamas eller Fatah som hadde vært best da jeg ikke har satt meg så godt inn i politikken deres

Spørsmålet er hvorvidt dette er et legitimt grunnlag å bryte inn på? I essens sier man at selvstyret deres ikke er akseptert fordi vi er uenige i det dere valgte. Ja, charteret til Hamas ønsker utslettelsen av Israel og det må man forholde seg til, men er det et rettmessig grunnlag til å kaste hele den demokratiske prosessen på sjøen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

 

Jeg forstår jo veldig godt at Israel og USA var i mot at Hamas skulle gå til valg, de er jo åpen for en utslettelse av jøder og kristne. Det blir litt vanskelig å si hvem av de partiene Hamas eller Fatah som hadde vært best da jeg ikke har satt meg så godt inn i politikken deres

Spørsmålet er hvorvidt dette er et legitimt grunnlag å bryte inn på? I essens sier man at selvstyret deres ikke er akseptert fordi vi er uenige i det dere valgte. Ja, charteret til Hamas ønsker utslettelsen av Israel og det må man forholde seg til, men er det et rettmessig grunnlag til å kaste hele den demokratiske prosessen på sjøen?

 

Kommer vel an på hva som menes med å bryte inn på, er det snakk om militært? Diplomatisk? Hvis jeg hadde vært jøde og bodd i Israel så hadde jeg ikke ønsket at en terroristgruppe skulle få lov til å styre en del av et land med våpen nok til å gjøre skade og drepe uskyldige. 

Lenke til kommentar

Kommer vel an på hva som menes med å bryte inn på, er det snakk om militært? Diplomatisk? Hvis jeg hadde vært jøde og bodd i Israel så hadde jeg ikke ønsket at en terroristgruppe skulle få lov til å styre en del av et land med våpen nok til å gjøre skade og drepe uskyldige.

I tilfellet her så var det snakk om militær væpning av opposisjonsgruppen, økonomiske og diplomatiske sanksjoner og i essens ikke-anerkjennelse av et demokratisk valgresultat.

 

Det er jo forståelig det og det er jo det mest rasjonelle kortsiktig fra Israel sin side å holde Gaza og Vestbredden svekket og ustabil, men "demokrati" kan ikke være et av ankepunktene mot en palestinsk stat gitt historikken der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT
I tilfellet her så var det snakk om militær væpning av opposisjonsgruppen, økonomiske og diplomatiske sanksjoner og i essens ikke-anerkjennelse av et demokratisk valgresultat.

 

Det er jo forståelig det og det er jo det mest rasjonelle kortsiktig fra Israel sin side å holde Gaza og Vestbredden svekket og ustabil, men "demokrati" kan ikke være et av ankepunktene mot en palestinsk stat gitt historikken der.

 

Alle landene rundt Israel har ikke demokrati. Hvorfor skal Israel anerkjenne Palestina dersom Palestina ikke anerkjenner de? Kan godt hende jeg tar feil men er det ikke slik at demokratiske land ikke går til krig mot hverandre?

Lenke til kommentar

Som tidligere FN-soldat i UNIFIL over et halvt dusin kontingenter har jeg sett plenty av hvordan det liksom-demokratiske Israel behandler libanesiske og palestinske sivile, både innenfor og utenfor Israel.  Terrorbombing, jevnlig bruk av forbudte våpen (hvit fosfor, flechette-granater, cluster bomber), drap, voldtekter, grisebank og et utall antipersonellminer (laget i plastikk, for å unngå at de ryddes bort) som fremdeles regelmessig kvester hovedsaklig småbarn og ungdom.

 

Kanskje de som mener at det å støtte palestinerne er "idiotisk" burde ta seg en tur til Libanon, Vestbredden og Gaza slik at de faktisk får tilegnet seg bittelitt peiling på det de snakker om.

 

Israel er en brutal apartheidstat som regelmessig og uten å nøle bryter internasjonale lover og konvensjoner om krigføring og behandling av sivile og som opprettholder en okkupasjon som er kjent ulovlig en rekke ganger.  Samtidig fortsetter de å stjele land eid av palestinere ved hjelp av ekspropriering, mord, vold og trusler om vold, for å bygge bosetninger som også en rekke ganger er kjent ulovlige av FN og internasjonale domstoler.

 

Rent personlig har jeg selv blitt truet på livet tre ganger av israelsk politi og militære for å forsøkte å forhindre at palestinske ungdommer ble sparket til døde på gaten.

 

Er jeg en pro-palestinsk idiot?  Absolutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Som tidligere FN-soldat i UNIFIL over et halvt dusin kontingenter har jeg sett plenty av hvordan det liksom-demokratiske Israel behandler libanesiske og palestinske sivile, både innenfor og utenfor Israel.  Terrorbombing, jevnlig bruk av forbudte våpen (hvit fosfor, flechette-granater, cluster bomber), drap, voldtekter, grisebank og et utall antipersonellminer (laget i plastikk, for å unngå at de ryddes bort) som fremdeles regelmessig kvester hovedsaklig småbarn og ungdom.

 

Kanskje de som mener at det å støtte palestinerne er "idiotisk" burde ta seg en tur til Libanon, Vestbredden og Gaza slik at de faktisk får tilegnet seg bittelitt peiling på det de snakker om.

 

Israel er en brutal apartheidstat som regelmessig og uten å nøle bryter internasjonale lover og konvensjoner om krigføring og behandling av sivile og som opprettholder en okkupasjon som er kjent ulovlig en rekke ganger.  Samtidig fortsetter de å stjele land eid av palestinere ved hjelp av ekspropriering, mord, vold og trusler om vold, for å bygge bosetninger som også en rekke ganger er kjent ulovlige av FN og internasjonale domstoler.

 

Rent personlig har jeg selv blitt truet på livet tre ganger av israelsk politi og militære for å forsøkte å forhindre at palestinske ungdommer ble sparket til døde på gaten.

 

Er jeg en pro-palestinsk idiot?  Absolutt.

Stjele land? apartheid? Israel er et flerkulturelt land der 20% av de som bor i Israel er arabere og de har rett til å gå inn i parlamentet, stifte partier gå til valg osv. Så vidt jeg vet så er Vestbanken under Israelsk kontroll siden 6 dagerskrigen i 67 da alle gikk i mot israel hvor de sto alene og vant mot de arrogante. Israel stjeler ikke land, de er ikke en apartheid, klart det er rasisme i Israel, hvilket land har ikke? 

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

 

Hvorvidt en palestinsk stat bør anerkjennes eller ikke er vanskelig for meg å si, men jeg tror en slik stat må være en del av løsningen. Om man klarer å stille tilstrekkelige krav tror jeg det vil være god start på videre fredsforhandlinger.

Hvilke krav er realistiske (og normativt riktige) å innføre på en annen stat da? I essens så er en ny statsdannelse summen av:

 

a) Legitime styresmakter

b) Avgrenset område som ikke er i disputt

c) En funksjonabel styresmakt (som har voldsmonopol innenfor området)

 

a)

 

Problemet for palestinernes del er denne todelingen i Gaza og Vestbredden i en de facto borgerkrig der de som er anerkjent (de palestinske styresmaktene) ikke var de som vant valget og pga. den vedvarende konflikten er det ikke rom for et nytt valg. Tror heller ikke det er spesielt interessant for Hamas å være med på en ny runde valg når man så hvordan det ble håndtert sist gang.

 

b)

 

Grensen mellom Palestina og Israel er selvfølgelig høyst uklare, der begge sider setter krav til det andre parten ønsker. Hamas ønsker noe annet enn Fatah, Israel ønsker noe annet enn begge de og Israel sine politikere har i stor grad gitt opp konseptet om en to-statlig løsning. Grensesettingen skaper store problemer for en to-statsløsning.

 

c)

 

a og c går godt i hop her. Med et maktsenter som er todelt kommer vi ikke til å få noen organisasjon med maktmonopol og på Gaza så har jo hamas til tider blitt såpass svekket at de selv ikke klarer (eventuelt ønsker) å kontrollere de militante faktorene som ønsker å krige mot Israel.

 

Så det å anerkjenne Palestina blir i såfall en mer symbolsk gest til retten deres til stat enn det blir å anerkjenne enn en fungerende stat.

 

Jeg forstår jo veldig godt at Israel og USA var i mot at Hamas skulle gå til valg, de er jo åpen for en utslettelse av jøder og kristne. Det blir litt vanskelig å si hvem av de partiene Hamas eller Fatah som hadde vært best da jeg ikke har satt meg så godt inn i politikken deres

Spørsmålet er hvorvidt dette er et legitimt grunnlag å bryte inn på? I essens sier man at selvstyret deres ikke er akseptert fordi vi er uenige i det dere valgte. Ja, charteret til Hamas ønsker utslettelsen av Israel og det må man forholde seg til, men er det et rettmessig grunnlag til å kaste hele den demokratiske prosessen på sjøen?

 

 

Jeg tenker at man måtte fått på plass et styre som representerte, og var annerkjent av, begge de palestinske områdene. Det er nok ikke realistisk med det aller første.

Lenke til kommentar

Har du vært i Israel, i Sør-Libanon, på Vestbredden og i Gaza?  Har du sett hvordan palestinerne og libanesere blir behandlet?

 

Ikke det nei.  Da er jeg ikke veldig interessert i de ideologisk-teoretiske utredningene dine.

 

Alltid interessant å høre fra noen med førstehåndserfaring, men å nekte å forholde seg til motparten fordi de ikke har vært der blir meningsløst. Å troppe opp i tråden og påstå å ha fasit i en så kompleks konflikt og nekte å høre på andre passer dårlig på et diskusjonsforum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...