Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskintrøbbel

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Hei

Har noen erfaringer med toppmatet vaskemaskin. Lokket på innsiden datt av under vaskingen (trolig fordi lokket ikke ble lukket helt igjen), og nå sitter alle klærne bom fast. Helt umulig å få de ut, metallgreiene rundt rikker seg ikke av flekken.

Noen som vet hvordan en demonterer vaskemaskinen, slik at en får innholdet ut? Jeg har forsøkt, men fikk ikke det til.

post-373897-0-66870400-1432754639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du et skikkelig problem. Alt kan repareres, men får du en fagmann til å demontere og sette sammen igjen så blir det nok kostbart. Ser ut som en eldre maskin og da er rådet å kaste den og kjøpe ny. For å få ut innholdet må sansynligvis mye demonteres. Du må ha av hele toppen (som vel også innholder alle knapper og elektronikk bak) og deretter demontere toppen av vaskebeholdere for komme til trommelen. Det er sansynligvis en slags belg mellom kabinett og vaskebeholder som kan være klønete å demoneterer hvis man ikke vet hvordan den er festet. Hvis du er max uheldig har ting hengt seg fast i varmeelementet i bunnen og da må hele trommelen også ut, men den er godt festet i lagre i begge sider + remhjul og drivrem på ene siden.

Lenke til kommentar

For å redde klærne

slegge

kubein

vinkelsliper

Have fun!

Vinkelsliper?

Vil definitivt ikke anbefalle vinkelsliper, gnistene kan fint ødelegge klærne i vaskemaskinen.

Men, man kommer langt med brekkjern og slegge :)

Ellers er nok det billigste og enkleste å bytte den ut, selv om du får tak i en reparatør kan tusenlappene, uten resultater om den er umulig å reparere.

Du får vel ny for en toppmatet rundt 3000, kjipt men tipper det er billigere enn reparatør

Lenke til kommentar

Jeg opplevde faktisk det samme en gang. Trommelen satt ordentlig fast, men jeg brukte en skrutrekker og makt og fikk til slutt tak i åpningen. Heldigvis var ikke låsen ødelagt så da jeg fikk åpna den gikk den faktisk rundt og fungerte en stund til før vi solgte den. Verdt et forsøk (om du har vært redd for å være hardhendt).

Lenke til kommentar

Fukter man klærene før man setter i gang med vinkelsliper kan det funke. 

Tja kanskje. Klær fylt med små metallbiter er heller ikke det beste, selv om dette kanskje heller ikke blir noe problem. Det finner man ut når man har fått de ut :)

Men, ett tynt brekkjern der luka er så bryte den tilbake tror jeg ikke er store problemet, om h*n uansett skal ha ny, så kan man evt. leke seg med vinkelsliper etterpå :)

Er det bare meg eller ser trommelen bøyd ut ved lokket? mulig den skal være sånn, men om den har blitt bøyd innover er det vel tvilsomt at den kommer til å fungere noe særlig bra etterpå...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ja, jeg får gå litt rundt å se etter brekkjern og slegge.

Jeg tenkte å kaste vaskemaskinen, men jeg har aldri koblet til/fra en vaskemaskin før, så jeg er litt redd for å gjøre feil. Hvordan får jeg egentlig ut dette røret? Det sitter fast. Det er på en måte to steder det sitter en klype, men de sitter veldig godt fast, men jeg vet ikke hvilken klype jeg skal ta vekk eventuelt...

Er det klypa på den hvite delen, eller den svarte delen, som skal bort?

post-373897-0-99580700-1432897886_thumb.jpg

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Takk.

Tenkte å gjøre litt diverse i heimen nå for tiden. Det har rent vann fra avløpet og ut på badegulvet. Jeg tenkte å prøve å løse opp litt ned i avløpsrøret, og bruker bakepulver og eddik. Er 35 % eddik for sterkt? Har hørt at noen også heller klor nedi, men hjelper det mot avløpsrør som begynner å bli tette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...