n_1 Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Det er jo en ordtak-ting som sier "han har baller", eller kanskje til og med "hun har baller". Hva legges normalt i dette? Hva ville du sagt kjennetegner noen som dette kan sies om? Lenke til kommentar
Marobru Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Å ha baller vil jeg si er et utrykk for å tørre å satse. Foreksempel, liker du ei jente, men er nervøs for å spørre hun ut, men gjør det uansett Kanskje veldig dårlige eksempel, men du skjønte sikkert hva jeg mente Endret 27. mai 2015 av Marobru Lenke til kommentar
Feh Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tøff, uredd, tålmodig. En som ikke gir opp/feiger ut. Den opprinnelige frasen er vel dog "nerver av stål", men de brukes vel mye om hverandre ettersom hva som passer best av nerver/baller 4 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tøff, uredd, pågående. Altså maskuline egenskaper. Absolutt ikke tålmodighet, som en annen foreslo. Det er i minst like stor grad en feminin egenskap. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tålmodighet forbinder jeg med eldre mennesker uansett kjønn. Å ha baller betyr vel, som nevnt, å være modig? Når en mann kommer ut av skapet som transseksuell i en kultur som ikke er moden for å akseptere slike ting, da synes jeg han har baller. Jeg liker egentlig ikke uttrykket og bruker det aldri. 1 Lenke til kommentar
Vakuum Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Å gjøre noe som det ikke forventes av personen, og/eller som det forventes at personen avstår fra å gjøre men som blir sett på som positivt hvis man likevel gjør det. Selv om uttrykket er positivt, så brukes det ofte for å beskrive lite gjennomtenkte handlinger. Gjerne hvor en god porsjon flaks avgjorde utfallet. F.eks hvis noe er idiotisk eller dumt så nevner man gjerne det i samme setning slik at selve uttrykket forblir positivt. ("Det der var galskap, men baller det har han."... Uttrykket er vel litt på vei ut fordi det blir litt som å si at noen er "jentete" hvis de er pinglete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå