Jarlur Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Hei, driver på med noen test oppgaver før jeg skal ha fagprøven. Dette er for å være helt sikker på at jeg kan dette. :-) Oppgaven er følgende; Installere server 2012R2- Standard på en kraftig workstation. Det er 2 stk klientpcer som skal meldes inn i domene, samt en printer som skal rulles ut via GPO. Klientene skal få IP via DHCP scopet, det skal også konfigureres DNS som er forwarded mot ISP. Brukerne skal ha egne områder samt et fellesområde. Det er veldig viktig at brukerne ikke ser hverandres personlige mapper. Dette har jeg gjort: -Installert Server 2012-R2 Standard på disker som er satt opp i Raid 1. -Satt fast ip på nettkort. På DNS har jeg fylt inn server sin IP adresse. på gateway fylte jeg inn en annen adresse. -Endret navn på server til noe vettig. -Installert rollene Active Directory Domain Services / DNS /DHCP /Print server -Konfigurerte Active directory. -Satt opp DNS server med forward mot ISP -Satt opp DHCP scope der default gateway var den samme som jeg satt på nettkort. Samt DNS denne peker mot server. Har fått dette til og fungere, men lurer på noen ting. Håper derfor noen vil hjelpe meg litt. Vil gjerne automatisere denne prosessen; Jeg som systemansvarlig oppretter bruker i Active Directory, bruker får login informasjon. Bruker logger seg så på klient pc som er meldt i domene. Det opprettes da en brukerprofil på et share med rettigheter som gjør at kun respektiv bruker har tilgang til dette. Jeg gjør det på ''gamle måten'' som jeg lærte når jeg gikk på skolen. '' http://www.woutermakkinje.com/?p=195'' Vil gjerne ha dette til en prosess der ting går automatisk. Få mest mulig automatikk inn i systemet:) Har fått til med utrulling av fellesområde, I Active Directory har jeg laget grupper som har en god struktur. Jeg har laget gruppene utifra hvor mange OUer jeg har i AD. GG_Felles LG_Felles GG_Brukere LG_Felles Her er GG=GlobalGruppe linket opp mot LG=LokalGruppe. Alle ressursene er linket opp mot LG. Brukerne legges i GG. Når jeg rullet ut Fellesområdet via GPO så definerte jeg targeting i policyen slik at den slår på grupper. Dette fungerte bra, kun medlemmer fikk tilgang til fellesområdet. Trenger generelt hjelp med GPO,Grupper, rettigheter. Er det ting som kan forbedres? Tenker da at jeg kan ha 2 DC'er just in cause vis den ene streiker? Har også dokumentert alt samma! Det spiller nok en stor rolle på fagprøven:) PS, har også 2 stk navn under DNS Manager, der er ene navnet navnet på server, mens andre navnet er domenenavnet. Normalt? Har dette oppsettet dokumentert på jobb, håper jeg ikke har glemt noe her siden alt er på jobbpcn :-P Endret 27. mai 2015 av Jarlur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå