Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan eier med opphavsrett endre/fjerne lisens etter at verket har blitt distribuert?

Gavekort

Anbefalte innlegg

La oss si at jeg fotograferer et bilde og legger dette ut på internett under Creative Commons BY-NC-SA 2.0. Hvis jeg da blir en kjent fotograf og vil ha enerett til å selge, dele og modifisere dette bildet, kan jeg da slette lisensen og si at jeg har enerett til dette bildet nå?

Jeg mener jeg kan fjerne lisensen for fremtidige distribusjoner av verket mitt, slik at alle fremtidige som laster ned bildet mitt må respektere min opphavsrett. Men kan jeg kreve at de som lastet ned bildet da det var CC nå respekterer mine krav om å ikke modifisere eller distribuere mitt bilde som nå er Copyright?

Er dette opp til hver enkelt lisens? Jeg kan ikke tenke meg at lisensen har mye å si når jeg, til syvende og sist, har kopieringsrettighetene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du giddet å lese lisensen?

CC BY-NC-SA 2.0:
...
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Du har dermed gitt dem en tillatelse du ikke uten videre kan trekke tilbake. Dette er da avhengig av hver lisens, men de fleste jeg har vært borti fungerer tilsvarende.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det svarer fortsatt ikke spørsmålet mitt om hva jeg kan gjøre om jeg da utgir verket mitt under copyright. Som opphavsrettslige eier så kan jeg slippe ut flere versjoner med flere lisenser. Hva gjør jeg da om jeg slipper samme bilde under copyright, og skal håndheve denne kopieringsrettigheten?

Lenke til kommentar

Du kan gi ut samme verk med flere lisenser, og også slutte å gi ut verket under noen av disse lisensene. Men avhengig av lisens vil det ikke ha påvirkning for de som allerede bruker verket under en av disse lisensene.

Om du har hatt samme verket under flere lisenser, kan det være vanskelig for deg å bevise hvilken lisens de bruker det under.

Du må ikke blande opphavsrett og lisens. Du "slipper" ikke et bilde "under copyright", da du alltid har opphavsretten selv med andre lisenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...