Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utekontakt på vegg: Fritt eller skjermet?

Anbefalte innlegg

Hei

Kikket etter en kontakt som kan brukes på vegg. Hos Jula kjøpte jeg denne, for der står det på at den er "godkjent for utendørs bruk"(bilde 1).

Men kan en slik stå bare fritt på veggen selv om det kommer regn på den, eller skal den skjermes med å bygge noe over den eller noe?

post-12139-0-69655600-1432740981_thumb.jpgpost-12139-0-54352900-1432740990_thumb.jpg

Er et sånt deksel vanntett?

post-12139-0-90556000-1432741001_thumb.jpg

Tenkte feste den ca sånn rett på bordet der:

post-12139-0-33776600-1432741015_thumb.jpg 

---------

Ps. Det er ikke snakk om fast installasjon, bare en skjøteledning gjennom veggen.
Det er lov, for jeg har en på motsatt side, og det var lov sa en elektriker som var her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres meget tvilsomt ut at dette er noe du har lov til å gjøre selv.

Som han elektrikeren(som hadde el-sjekk her for noen år siden) sa: "Det der er egentlig ikke annet enn en skjøteledning gjennom veggen".

Altså, der er støpsel på innsiden som man setter i kontakt når man skal bruke det, akkurat som en skjøteledning. Fordelen er bare at da slipper man dra den gjennom vinduet.

Han sa det var helt lovlig så lenge det ikke var fast innstallasjon. Han var egentlig mer enn en vanlig elektriker, mer installatør els antar jeg. Hvertfall stilling høyere enn vanlig elektriker i firmaet, så han burde vite hva han snakker om?  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kontakten du viser til ser ut som fast installasjon. Gummikabel gjennom vegg er vel heller ikke etter boken.

Lenke til kommentar

IP44 er godkjent for montasje ute. Skjøteledning gjennom vegg er ikke lov, med mindre hullet er stort nok til å få hele støpselet ut gjennom. For det første ville jeg anse det som fast montasje når man gjør det slik og for det andre mener jeg det ikke er lov uansett (med støpsel gjennom vegg altså).

Lenke til kommentar

Neivel. Det var da voldsomt, da får jeg bare la det bero til jeg fr snakket med elektriker :)

Men rart han sa det var lovlig da, han som var autorisert fagmann.

Den på andre siden han så på, er under veggen nede da slik:

post-12139-0-95686800-1432913764_thumb.jpg

Festet samme type kontakt oppunder der:

post-12139-0-62517800-1432913785_thumb.jpg

Og ledningen kommer inn slik her, og har støpsel ienden.

post-12139-0-04973100-1432913819_thumb.jpg

Det sa han var ingen problem. Er det forskjell på dette da?
:hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, men at det er gjort feil én gang betyr ikke at gang nummer to blir riktig.

Har vel ikke jeg sagt. Men når en autorisert fagmann foretar en el-sjekk tror man jo på det han sier.

Forstår ikke hva grunn han skulle ha for å opplyse feil om det.

Lenke til kommentar

Og jeg er også fagmann, som sier at vedkommende tar feil. Jeg skal ikke påstå dette uhyre bastant nå da jeg ikke har lett opp i normer og regler, men løsningen kan i beste fall kalles jalla. Det går jo en grense for hva som skal kalles fast installasjon og ikke, og når man setter opp en utestikk fast og trekker kabel gjennom veggen så kan man ikke si at det ikke er fast installasjon så lenge man slenger på et støpsel i enden. Når man har støpsel på en kabel så skal man, uten å måtte demontere støpselet, kunne trekke kabelen helt fri/vekk. Hvis det ikke er tilfellet skal det behandles som fast installasjon, og da kobles det som sådan. Altså ikke med støpsel i stikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...