Windoge Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Min samboer er ferdig med sin mammaperm i slutten av august, og planen var at jeg umiddelbart skulle ta over med min del av pappapermen (minimumet av 10 uker). I den samme tidsperioden har jeg fått innkallelse til øvelse i Heimevernet. Er det noen lover og regler jeg kan vise til i min søknad om fritak/utsettelse, eller er bestemmer de helt selv om jeg får utsettelse eller fritak? Edit: det skal stå foreldrepermisjon i emnefeltet. Endret 27. mai 2015 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Jeg sitter i områdeutvalget (som er de som behandler slike utsettelsessøknader) i mitt område, og praksisen der er at foreldrepermisjon (far eller mor, ingen forskjellsbehandling...) er jevngodt med sykemelding, og innvilges helt rutinemessig, uten behov for skjønnsmessige vurderinger som når søknaden har andre (mer tvilsomme) begrunnelser. Derimot er det nok litt mer tvilsomt om du får fritak; det kommer nok an på når det er planlagt "oppsamlingsøvelse" (for de som har fått utsettelse) i ditt distrikt, og om du fremdeles har permisjon da. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Jeg sitter i områdeutvalget (som er de som behandler slike utsettelsessøknader) i mitt område, og praksisen der er at foreldrepermisjon (far eller mor, ingen forskjellsbehandling...) er jevngodt med sykemelding, og innvilges helt rutinemessig, uten behov for skjønnsmessige vurderinger som når søknaden har andre (mer tvilsomme) begrunnelser. Derimot er det nok litt mer tvilsomt om du får fritak; det kommer nok an på når det er planlagt "oppsamlingsøvelse" (for de som har fått utsettelse) i ditt distrikt, og om du fremdeles har permisjon da. Takk. Er det ikke områdesjef og/eller personeloffiser som behandler søknadene? Mye kan tyde på at det er forskjellig praksis. Det finnes mange avisartikler om menn som har møtt opp med barna sine på øvelse fordi søknaden om utsettelse eller fritak ble avvist. Tipper stillingen min som materiellbefal og sersjant gjør ting verre. Endret 27. mai 2015 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Tror jeg har vært på ett par fysiske møter hvor både P-off, områdesjef og områdeutvalg var tilstede, og ellers tatt endel enkle saker pr telefon (ikke telefonmøte, men hvor P-off ringte til en om gangen og redegjorde for saken med sin innstilling...) Jo, jeg har også sett noen slike oppslag, med både fedre og mødre. Saken der har vel kanskje vært at de faktisk ønsket å være med på øvelse, i den grad det lot seg kombinere. Var i alle fall et oppslag i HV-bladet hvor det var tilfelle... Den forståelsen jeg har fått hos oss er i alle fall at uttak av foreldrepermisjon likestilles med "sykdom i familien" ihht HV-lovens §22. (ref. forskriftens 69b på side 10.) Om det er noe som er bestemt fra "høyere 9" (distriktet), eller en lokal praksis, vites ikke... Distriktssjef og GIHV er i alle fall klageinstanser. Sjekket Heimevernsloven og -forskriften nå, av nysjerrighets skyld. Det som står i forskriften, om lovens §22, er at Områdesjefen avgjør utsettelsessøknader, men det står også i Forskriftens kapittel 1B, Instruks for områdeutvalget, at "Utvalget skal bistå med uttalelser, forslag og råd i alle viktige spørsmål som angår Heimevernet i området. Slik bistand skal utvalget gi områdets personell, områdesjefen, avsnittssjefen, den kommunale heimevernsnemnd,distriktsrådet og distriktssjefen, når disse ber om det." Med andre ord; Områdesjefen er den som sitter med avgjørende myndighet, men områdeutvalget skal bistå med råd når/om de blir bedt om det. Noe min områdesjef (i samråd med P-off) altså velger å be om. Endret 27. mai 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Edit: det skal stå foreldrepermisjon i emnefeltet. Bruk full editor, så kan du endre emnefeltet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå