SSondre Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Går VG1, og ønsker å komme inn på industriøkonomi når jeg går ut videregående. Har hørt at man trenger omtrent 61 studiepoeng for å komme inn. Om dette er korrekt, omtrent hva må man gå ut med for å kunne komme inn rent snittmessig? Og hvilke typer studiepoeng kan man få (alderspoeng, realfagspoeng, etc)? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Industriøkonomi? Mener du industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU? Studiepoeng er noe du får ved å ta høyere utdannelse, så du trenger ingen studiepoeng for å starte på et studie. Ved opptak til høyere utdannelse snakker man om skolepoeng og konkurransepoeng, noe du kan lese mer om på nettsidene til Samordna opptak. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) på ind.øk. ved NTNU hadde sistemann i kvota for fyrstegongsvitnemål 60,2 poeng i fjor, så det stemmer forholdsvis bra med det du har høyrt: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/14/poenggrenser_vara_hoved.html (trykk ctrl+F og søk etter "industriell økonomi"). Poengsystemet er godt forklart her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html Skolepoeng er altså karaktersnitt multiplisert med 10. I tillegg får du opptil 4 poeng for å velja dei rette faga (dei fleste siv.ing.ane på NTNU har nok 4/4 poeng her). Som gut med 4 realfagspoeng treng du då dømesvis 5,7 i snitt for å få 61 poeng i kvota for fyrstegongsvitnemål (57 skolepoeng + 4 fagpoeng). Tilleggspoeng (frå militæret eller folkehøgskole) og alderspoeng tel berre i den ordinære kvota, det same gjeld karakterar du betrar etter du har fullført vgs. T.o.m. det året du fyller 20 konkurrerer du både i den ordinære kvota, og i kvota for fyrstegongsvitnemål, deretter berre i den ordinære. Husk at ein kan studera industriell økonomi fleire stader enn på NTNU. Etter det eg kan sjå er det mogleg å ta eit slikt studium i Stavanger, Grimstad, Narvik og på Ås, i tillegg til Trondheim, med poenggrenser som så vidt snik seg under 50-talet. Eit anna høve er å ta ein eller annan bachelor i teknologi (evt. master om du har god tid) og søka seg inn på toårig master i ind.øk. etterpå. Endret 27. mai 2015 av MKap Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Eit anna høve er å ta ein eller annan bachelor i teknologi (evt. master om du har god tid) og søka seg inn på toårig master i ind.øk. etterpå. Jeg vil bare understreke at det ikke tilbys 2-årig master i indøk ved NTNU. Kan også legge til at jentepoengene nå etter hvert skal erstattes med kjønnspoeng, og indøk vil trolig ikke få kjønnspoeng etter det nye regelverket fordi kjønnene er relativt jevnt fordelt. Endret 27. mai 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
MKap Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Eit anna høve er å ta ein eller annan bachelor i teknologi (evt. master om du har god tid) og søka seg inn på toårig master i ind.øk. etterpå. Jeg vil bare understreke at det ikke tilbys 2-årig master i indøk ved NTNU. Det var nytt for meg. Meiner dei hadde det tidlegare? Det finst i alle fall andre stader, blant anna på UiS: http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/toaarig-master-i-teknologi-siv-ing/industriell-oekonomi/ Lenke til kommentar
SSondre Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 Så man får maks 4 tilleggspoeng på førstegangskvoten? Så om jeg går ut med 5.4 i snitt og har 4 realfagspoeng, får jeg 58 poeng? Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Stemmer. Det kan være veldig viktig at du bestemmer deg allerede nå for om du vil inn på indøk, eller annet studie med tilsvarende høyt snitt. Det du må gjøre er å lese deg opp på hvilke fag som er avsluttende i VG1, VG2 og VG3. Nå i VG1 er f.eks naturfag og geografi avsluttende (samt T1, engelsk(?) og sikkert noen valgfag). Disse karakterene bør du virkelig legge inn et ekstra gir i slik at du kan sikte på sekseren, fordi disse fagene kan bestemme om du kommer inne på studiet du vil. Jobb med lekser et par timer hver dag, samt i fritimene dine. Endret 5. juni 2015 av PhelpsTransposed 1 Lenke til kommentar
SSondre Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) b Endret 5. august 2015 av SSondre Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) 5.2 er ikke nok til å komme inn på indøk NTNU mest sannsynlig. Konsentrasjonen din kan du trene akkurat som du ville trenet musklene dine. Det er lett å tulle seg bort i alt for mye selvhjelp og lure tips og triks når det gjelder motivasjon og studieteknikk. Det viktigste er at du jobber. Noterer du i forelesning, samt setter deg ned for å jobbe ett fast tidspunkt hver eneste dag, uten pc eller mobil, så er mye gjort. Du har tre år på deg til å trene deg opp. Endret 7. juni 2015 av PhelpsTransposed Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Det som PhelpsTransposed sa, stemmer. Viss du skal inn på indøk, burde du ikkje seie deg nøgd med noko anna enn 6,0 i snitt etter VG1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå