kremt Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Jeg ville heller tatt alle penga du bruker på ny maskin og lagt det i kjøling. Yep, lagt alt i kjøling. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Feil prioriteringer på høyt nivå. Om du har varme problemer så gjør du noe med det, kjøper ikke ny cpu pga det, christ. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Både bedre og billigere for deg å kjøpe en AC, men det er jo dine penger så du får gjøre som du vil. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Siste runde med mailer og møter på jobber før jeg i morgen setter kursen mot San Francisco og Intel Developer Forum (IDF) 2015. Som begynner tirsdag neste uke (18. august). Skylake og videre roadmap kommer selvsagt til å være et sentralt tema på IDF. NDA på arkitekturelle detaljer rundt Skylake oppheves også førstkommende tirsdag. Hvis noen har spørsmål om Skylake, arkitekturen, og videre roadmaps så er det bare å spørre i denne tråden. Hvis jeg ikke har svaret skal jeg se om jeg kan finne noen fra Intel som kan svare! 3 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Tja, kan du ikke be dem om å kvitte seg med noe av det arkitekturmessige etterslepet på E plattformen? Jeg hadde vært en kunde av disse dyrere produktene i flere år hvis de ikke hadde ligget så langt etter mainstream. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 8 kjerner > 4 kjerner vil si di ligger foran! Lenke til kommentar
Finn Roen Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Kremt og nagima, maskinen utvikler ikke mindre varme om jeg får bedre kjøling, og kjølingen jeg har er mer en god nok, om jeg bruker 5k på ny maskinvare, så får jeg da litt penger om jeg selger maskinen jeg har også. Endret 14. august 2015 av macverk Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 8 kjerner > 4 kjerner vil si di ligger foran! Tror du vet hva jeg mener. Haswell er mer enn 2 år gammel, og vil være enda eldre når Intel lanserer neste E plattform på BW. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 8 kjerner > 4 kjerner vil si di ligger foran! Tror du vet hva jeg mener. Haswell er mer enn 2 år gammel, og vil være enda eldre når Intel lanserer neste E plattform på BW. Og poenget er? Fremskritt på hver enkelt oppdatering er ganske lite. Dessuten må man regne med en del varme når man har versting cpu som blir overklokket. Det er vel faktisk lenge siden forspranget til mainstream har vært SÅ stort som nå, det ser man jo med de nye cpuene som har blitt lansert. Ytelsen var ikke særlig større, litt mer varme enn haswell 91 watt? cirka. Prisene har definitivt gått oppover og det er 4-kjerner som koster nesten 4 lapper. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 8 kjerner > 4 kjerner vil si di ligger foran! Tror du vet hva jeg mener. Haswell er mer enn 2 år gammel, og vil være enda eldre når Intel lanserer neste E plattform på BW. Hva regner du som utdatert da? Alder eller ytelse? Selv regner jeg med ytelse og da kanskje begynner mainstream sandy å henge litt etter. Ergo i mine øyne er haswell-e blending edge. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Så du skal bruke rundt 5k for å få en dårligere CPU bare fordi du har en dårlig kjøler? Høres ut som epic fail 3930k overklokker ofte veldig bra med nok kjøling. Mange klarer 4800mhz på luft, og selv klarte jeg å benche på 5.2ghz med vannkjøling. 5Ghz "24/7" Spørsmål, er det vanlig å måtte endre på straps for 3930k? Eller er det bare vcore å multi som trengs for høy oc? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Siste runde med mailer og møter på jobber før jeg i morgen setter kursen mot San Francisco og Intel Developer Forum (IDF) 2015. Som begynner tirsdag neste uke (18. august). Skylake og videre roadmap kommer selvsagt til å være et sentralt tema på IDF. NDA på arkitekturelle detaljer rundt Skylake oppheves også førstkommende tirsdag. Hvis noen har spørsmål om Skylake, arkitekturen, og videre roadmaps så er det bare å spørre i denne tråden. Hvis jeg ikke har svaret skal jeg se om jeg kan finne noen fra Intel som kan svare! Kan du spørre litt rundt hvilken tid de planlegger CPU med flere kjerner til X-serien chipset og hovedkort? Syns dette er litt spennende da det er som regel mest å hente på dette. For eksempel Skylake-E med 10 eller 12 kjerner, til en pris la oss si 17-18 tusen? Broadwell-E kan se ut som forbigår i stillhet siden Skylake-E kommer bare 2 kvartaler etter, hhv Q1-2016 og Q3-2016 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Siste runde med mailer og møter på jobber før jeg i morgen setter kursen mot San Francisco og Intel Developer Forum (IDF) 2015. Som begynner tirsdag neste uke (18. august). Skylake og videre roadmap kommer selvsagt til å være et sentralt tema på IDF. NDA på arkitekturelle detaljer rundt Skylake oppheves også førstkommende tirsdag. Hvis noen har spørsmål om Skylake, arkitekturen, og videre roadmaps så er det bare å spørre i denne tråden. Hvis jeg ikke har svaret skal jeg se om jeg kan finne noen fra Intel som kan svare! Hvordan ser det ut med single threaded performance? Vil det bare bli bittesmå økninger eller vil det faktisk komme ett bra løft innen overskuelig fremtid? Vil vi kunne forvente at frekvensgrensen øker eller fortsetter trenden med dårligere max oc? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Kremt og nagima, maskinen utvikler ikke mindre varme om jeg får bedre kjøling, og kjølingen jeg har er mer en god nok, om jeg bruker 5k på ny maskinvare, så får jeg da litt penger om jeg selger maskinen jeg har også. Jeg må seriøst spørre deg, hva slags temps har du på GPU, CPU i idle og load, noe er meget muffins her. Hvis maskinen din klarer å varme opp et rom så må du sitte med et eller annet fanless kjøling elns. Lenke til kommentar
Finn Roen Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 God kjøling transporterer bare varmen bort fra cpu/gpu og ut i rommet, maks temp på full belasting 6(12) kjerner ligger mellom 55 og 60grader på cpu, skjermkort er asus 970 strix som er ganske snill på strømforbruk.. Husker ikke idle temp men tror det er ca 32 grader på cpu.. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Kremt og nagima, maskinen utvikler ikke mindre varme om jeg får bedre kjøling, og kjølingen jeg har er mer en god nok, om jeg bruker 5k på ny maskinvare, så får jeg da litt penger om jeg selger maskinen jeg har også. Jeg må seriøst spørre deg, hva slags temps har du på GPU, CPU i idle og load, noe er meget muffins her. Hvis maskinen din klarer å varme opp et rom så må du sitte med et eller annet fanless kjøling elns. Hvor mye en PC varmer ett rom har ikke noe å si på kjølingen, men effekten. 1000 watt er 1000 watt uansett kjøling og vil varme opp rommet like mye. Poenget her er at forskjellen ikke vil være så veldig stor ved å bytte CPU da størstedelen av varmen kommer ifra skjermkortet når man spiller. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Hvordan ser det ut med single threaded performance? Vil det bare bli bittesmå økninger eller vil det faktisk komme ett bra løft innen overskuelig fremtid?Det kan jeg svare nei på allerede nå. Ytelsen per tråd på x86 (IPC) er det veldig vanskelig å øke uten at det krever for mange transistorer og for mye energi. Intel sitt fokus nå (fra Skylake) er mindre areal og kompleksitet per kjerne (som igjen betyr lavere strømforbruk). På lenger sikt vil det også bli flere kjerner. Dette sammen med endringer i minnehierarkiet vil gi bedre ytelse. Vil vi kunne forvente at frekvensgrensen øker eller fortsetter trenden med dårligere max oc?Første revisjon av Skylake bærer litt preg av at de ikke helt prøver. Regn med at det etterhvert kommer en versjon som er "mer optimert for overklokking" (slik som Devils Canyon på Haswell). Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Ser poenget ditt, men for å få samme ytelse pr kjerne må 3930k professoren overklokkes fra 3,2ghz til 4,2 ghz og økt cpu spenning, da vil nok forbruket øke betydelig , noe denne grafen med 6700k vs 5820k viserDet er ikke nødvendig å overklokke alle kjernene for spill, som regel holder det med én rask og mange "trege" kjerner. Du kan stille opp boost på én kjerne. Og jeg sier det igjen, i7-3930K er ikke varm når den ikke belastes hardt. Så hvis den er for varm nå så vil det du erstatter den med også bli relativt varm. Hvis du sliter mer høyt energiforbruk kan det faktisk være hovedkortet. Har du prøvd å slå av funksjonalitet du ikke bruker? Det kan også gi raskere oppstart. Trekk ifra 1/3 av 3930k sin effekt så ser du hva den ligger på med 4 kjerner.Dette gjelder kun dersom belastningen minker proposjonalt med kjerneantallet. Dersom belastningen er konstant vil samme last fordele seg over 4 kjerner i stedet for 6 og kunne gi økt forbruk, siden spenningsskaleringen gjør at energiforbruket er eksponentielt med klokkefrekvens. Dette skal ikke være vanskelig å forstå, bare ren matematikk. La oss si et bruksscenario hvor alle seks kjernene dine kjører i snitt rundt 2.4 GHz (75% belastning), så tenker du at du har en bortkastet kraftig maskin, og bytter til en firekjerne. Plutselig blir firekjernene belastet >3,6 GHz(90%) som betyr at de blir veldig varme, mens sekskjernen knapt er stresset. Husk også at det er enklere å kjøle en større CPU siden det er mindre varme per areal. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg er fullstendig klar over dette. Dersom man faktisk utnytter en 3930k så mye at den produserer masse varme når man spiller betyr det jo også at man trenger kraften den gir. Eller når man bare bruker 2-4 kjerner i spill så vil den produsere ganske likt med varme. http://www.overclock.net/t/1189242/sandy-bridge-e-overclocking-guide-walk-through-explanations-and-support-for-all-x79-overclockers#post_16019947på side 2 kan man se hvor mye SB-E trekker ved forskjellige frekvenser. ~160w ved 4.2 GHz er jo ikke ille det med tanke på at det er 6 kjerner. DVS ~110w hvis det bare er 4 kjerner som blir utnyttet, men da må man også ta høyde for at man bruker lengre tid eller man får lavere ytelse. Lenke til kommentar
Finn Roen Skrevet 15. august 2015 Del Skrevet 15. august 2015 (endret) Når jeg brukte maskinen til distribusjon computing oppgaver satt jeg strømsparing i Windows til alltid av, kanskje det er årsaken til at maskinen utvikler så mye varme bare den er står på, jeg har rett og slett glemt at jeg har gjort denne endringen ? Får ta en sjekk når jeg kommer hjem fra hytten. Når det gjelder bios innstillinger så har jeg i seinere tid hatt alt til default innstillinger. I dag får jeg skylake prosessoren i posten, så jeg klarer nok ikke å la være å bygge en ny pc ? Så lar jeg min datter overta 3930 prosessen, med angrefrist. ? Når jeg brukte maskinen til distribusjon computing oppgaver satt jeg strømsparing i Windows til alltid av, kanskje det er årsaken til at maskinen utvikler så mye varme bare den er står på, jeg har rett og slett glemt at jeg har gjort denne endringen ? Får ta en sjekk når jeg kommer hjem fra hytten. Når det gjelder bios innstillinger så har jeg i seinere tid hatt alt til default innstillinger. I dag får jeg skylake prosessoren i posten, så jeg klarer nok ikke å la være å bygge en ny pc ? Så kan min datter overta 3930 prosessoren, med angrefrist. ? Endret 15. august 2015 av macverk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå