Christian Thork Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Vel min far gikk fra Q6600 GT440 til 5820K 4.5Ghz 780Ti. Han merket ikke noe annet forskjell enn at det var raskere å boote (pga SSD) Men så har han et nytt system han kan ha de neste 7 åra ^^ (Han spiller egentlig ikke lengre, han sluttet da bf2 ble lagt ned) Noen som har tester mot I7 6700K på 4.5Ghz mot 5820K, 5960X og 4790K på samme frekvens? Endret 11. august 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Vel min far gikk fra Q6600 GT440 til 5820K 4.5Ghz 780Ti. Han merket ikke noe annet forskjell enn at det var raskere å boote (pga SSD) Men så har han et nytt system han kan ha de neste 7 åra ^^ (Han spiller egentlig ikke lengre, han sluttet da bf2 ble lagt ned) Noen som har tester mot I7 6700K på 4.5Ghz mot 5820K, 5960X og 4790K på samme frekvens? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Har egentlig cpu en stor effekt på spill? Jeg har inntrykk av at cpu er så og si alt i en spill pc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Det er nok mange som fnyser når de hører prat om mer enn fire kjerner, men det er rett og slett fordi de ikke har prøvd det nok. De som er vant med bare trege CPUer tenker ikke nødvendigvis over restriksjonene i maskinvaren sin. Derfor bør de prøve en kraftigere maskin over tid til de blir vant med det, og så bytte tilbake. Først da innser de hvor mye mer ytelse og responsivitet en kraftig CPU kan gi. (naturligvis sier jeg ikke at alle trenger en sekskjerne, men dere forstår hvem jeg snakker om hvis dere vil) Det er litt som å kjøre en VW hele livet og ikke forstå at en BMW kan være bedre... Det kommer jo helt an på hva du gjør på PCen det. Jeg fnyser av de som påstår man trenger flere enn 4-kjerner til spill, med mindre man snakker om høy oppløsning over flere skjermer og 144hz . Folk flest er heller ikke interessert i å bruke 30k+ på et gamingoppsett. For å sette det litt i perspektiv, så jobber jeg en del med rackmonterte Dell Workstations med opptil 36 kjerner fordelt på 2 CPUer . Selv disse kan jeg få til å virke nesten uresponsive med den rette programvaren. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 x99 er mere future proof enn 1151. 4 kjerner cpu er gammeldags for flere år siden. Helt siden 980x kom tidelig i 2010 Godt mulig... For min del så merket jeg ikke noe forskjell i fra 2 til 4 kjerner! Så jeg klarer meg fint med 4 kjerner noen år til! Eneste jeg merker forskjell er i testprogrammer, og det har ikke noe nytteverdi for min del!Folk bruker datamaskinen forskjellig. Spiller man CS 1.6 og leser vgnett, så merker man ikkje forskjell på 2 og 4 kjerner. Jepp Og hva som er utdatert er avhengig av brukeren^^ Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner. Lenke til kommentar
Finn Roen Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner. Jeg har samme cpu som deg 3930K , men bytter nå til i7 skylake, jeg er drit lei denne varmeovnen og bruker nå denne pcèn kun til gaming, så får tiden vise om det ble ett riktig valg for meg. Dersom jeg skal jobbe med bildebehandling el.. bruker jeg søppelspannet mac pro.. Er det noen utfordringer og montere vannblokken til vannkjøler corsair H100 på den nye prosessoren? Endret 12. august 2015 av macverk Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Det er nok mange som fnyser når de hører prat om mer enn fire kjerner, men det er rett og slett fordi de ikke har prøvd det nok. De som er vant med bare trege CPUer tenker ikke nødvendigvis over restriksjonene i maskinvaren sin. Derfor bør de prøve en kraftigere maskin over tid til de blir vant med det, og så bytte tilbake. Først da innser de hvor mye mer ytelse og responsivitet en kraftig CPU kan gi. (naturligvis sier jeg ikke at alle trenger en sekskjerne, men dere forstår hvem jeg snakker om hvis dere vil)Det kommer jo helt an på hva du gjør på PCen det. Jeg fnyser av de som påstår man trenger flere enn 4-kjerner til spill, med mindre man snakker om høy oppløsning over flere skjermer og 144hz . Folk flest er heller ikke interessert i å bruke 30k+ på et gamingoppsett. Å spore av på en diksusjon om hva som "trengs" blir for søkt, strengt tatt trenger ingen PC for å overleve. Spørsmålet er heller om brukere har god nytte av mer enn fire kjerner, og der er svaret definitivt ja. Spill er riktig nok den typen tyngre last som har minst bruk for mange kjerner, men det er likevel spill i dag som har godt av flere enn fire kjerner til fri disposisjon. Selv om mange spill kjører fint på fire kjerner alene, så bruker de fleste av oss flere programmer samtidig. En nettleser, Spotify og et nedlastingsprogram kan være nok til å skape hakking, og noen driver i tillegg med streaming av spillingen sin. Oppløsning og antall skjermer har ikke direkte innvirkning på antall kjerner som spill bruker. Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner.Ja nettopp. Alle som har bruk for HT har mer bruk for flere kjerner. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner. Jeg har samme cpu som deg 3930K , men bytter nå til i7 skylake, jeg er drit lei denne varmeovnen og bruker nå denne pcèn kun til gaming, så får tiden vise om det ble ett riktig valg for meg. Dersom jeg skal jobbe med bildebehandling el.. bruker jeg søppelspannet mac pro.. Er det noen utfordringer og montere vannblokken til vannkjøler corsair H100 på den nye prosessoren? Hahahah... Jaja, Det er jo lov å nedgradere litt også om man vil det! Skal du ha ned varmen så kan du alltids spille på I3 med integrert gpu, ikke mange wattene der Ikke noe problem med H1++, men du trenger festene for socket 1155, akkurat samme fester på 1156,1555,1550 og 1551 Lenke til kommentar
War Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Man kjøper da pc for å ha den i sig, ikke for man "trenger det" Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Man kjøper da pc for å ha den i sig, ikke for man "trenger det" Hvorfor har du ikke din i sig da? Endret 12. august 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
War Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Ingen hadde trudd den var sann Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Ingen hadde trudd den var sannIkke hvis du tar med alle folde pc-ene Du får legge ved bilde som bevis Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Det er vel noen begrensninger i hvor lange signaturer som er tillatt. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner. Jeg har samme cpu som deg 3930K , men bytter nå til i7 skylake, jeg er drit lei denne varmeovnen og bruker nå denne pcèn kun til gaming, så får tiden vise om det ble ett riktig valg for meg. Dersom jeg skal jobbe med bildebehandling el.. bruker jeg søppelspannet mac pro.. Er det noen utfordringer og montere vannblokken til vannkjøler corsair H100 på den nye prosessoren? Men hvorfor gidder du å betale penger for HT? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Jeg har samme cpu som deg 3930K , men bytter nå til i7 skylake, jeg er drit lei denne varmeovnen og bruker nå denne pcèn kun til gaming, så får tiden vise om det ble ett riktig valg for meg. Dersom jeg skal jobbe med bildebehandling el.. bruker jeg søppelspannet mac pro.. Hvis den er så varm uten overklokking så har du nok gjort noe feil. Om du skal kjøpe en søppelbøtte som skal matche den i ytelse så må du nå bare ut med 40k, men det er vel hakket bedre enn å tenne opp peis med sedler... Lenke til kommentar
Finn Roen Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 (endret) Poenget er jo at å betale for en 4 kjerner med HT er tullete, da kan man heller kjøpe en 6 kjerner. Enten gå for i5 eller i7 6 kjerner. Jeg har samme cpu som deg 3930K , men bytter nå til i7 skylake, jeg er drit lei denne varmeovnen og bruker nå denne pcèn kun til gaming, så får tiden vise om det ble ett riktig valg for meg. Dersom jeg skal jobbe med bildebehandling el.. bruker jeg søppelspannet mac pro.. Er det noen utfordringer og montere vannblokken til vannkjøler corsair H100 på den nye prosessoren? Men hvorfor gidder du å betale penger for HT? Hjelper mot fps dropp Endret 12. august 2015 av macverk Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 HT er vel kjent for å skape mer problemer enn nytte i spill. Uansett blir det ikke spesielt realistisk med en slik test som prøver å gjøre CPU til en flaskehals. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Det er nok mange som fnyser når de hører prat om mer enn fire kjerner, men det er rett og slett fordi de ikke har prøvd det nok. De som er vant med bare trege CPUer tenker ikke nødvendigvis over restriksjonene i maskinvaren sin. Derfor bør de prøve en kraftigere maskin over tid til de blir vant med det, og så bytte tilbake. Først da innser de hvor mye mer ytelse og responsivitet en kraftig CPU kan gi. (naturligvis sier jeg ikke at alle trenger en sekskjerne, men dere forstår hvem jeg snakker om hvis dere vil) Det er litt som å kjøre en VW hele livet og ikke forstå at en BMW kan være bedre... Det kommer jo helt an på hva du gjør på PCen det. Jeg fnyser av de som påstår man trenger flere enn 4-kjerner til spill, med mindre man snakker om høy oppløsning over flere skjermer og 144hz . Folk flest er heller ikke interessert i å bruke 30k+ på et gamingoppsett. For å sette det litt i perspektiv, så jobber jeg en del med rackmonterte Dell Workstations med opptil 36 kjerner fordelt på 2 CPUer . Selv disse kan jeg få til å virke nesten uresponsive med den rette programvaren. De som snakker om at mer enn 4 kjerner er tull til spill er gjerne de som alltid har nyeste mainstream cpu og chipset. Hvis man kjøper noe skikkelig (som X cpu) har man noe som varer leeeeenge og som gir meget meget god ytelse i mange år. Og dette uten at det trenger koste mer enn 115x socket totalt sett. Folk er altfor opptatt av pris og de skal bygge til den og den summen f.eks 10 tusen for ei maskin. Så holder de hele tiden på å oppgradere ditten og datten. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 ytelsen er åpenbart ikke veldig mye bedre på 1151 enn på 1150 og 1155. det jeg dog liker er hovedkortene - disse blir bare råere og råere med flere muligheter til å installere crazy raske disker og lydkort onboard som er blitt VELDIG ok. noe godt er det da i hvert fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå