Gå til innhold

Skylake i7-6700K/i5-6600K-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor velge 4 kjerner når man kan ha 6 eller fler :p

Hehe. Nerden i meg sier ja takk til seks kjerner, men ble litt i stuss over resultatene til Tom's der 6700k drar fra 5820k i en del av testene (entrådet, men ikke flertrådet). 

Uansett. Vil sokkel 2011-3 være like "future proof" som 1151?

Lenke til kommentar

Hehe. Nerden i meg sier ja takk til seks kjerner, men ble litt i stuss over resultatene til Tom's der 6700k drar fra 5820k i en del av testene (entrådet, men ikke flertrådet).

Det er vel fordi 6700k har mye høyere hastighet enn 5820k?

Er bare å klokke 5820k til 4,3GHz ++ så henger den like mye med.

Lenke til kommentar

Det er vel fordi 6700k har mye høyere hastighet enn 5820k?

Er bare å klokke 5820k til 4,3GHz ++ så henger den like mye med.

Faktisk til og med bedre, 6 raske kjerner drar virkelig bedre enn 4 raske kjerner ;)

En annen ting mange ikke tenker over er at større CPUer er lettere å kjøle, og ved varierende last så kan lasten flyttes om på CPUen for å jevne ut varmen. Jeg har fulgt med på dette i Linux, og jeg antar at nyere Windows gjør det samme. Så selv om du belaster bare et par kjerner tungt og resten lett, så kan faktisk en seks- eller åttekjerne være kjøligere. Flere kjerner gjør at CPUen vil idle mye mer av tiden.

Jeg bruker mye firekjerner fra SB/IB/Haswell og en sekskjerne SB-E, og jeg merker at med middels last til utvikling så ligger firekjernene ganske høyt mens sekskjernen stort sett bare idler ved samme last. Over tid betyr dette at sekskjernen er mindre hardt belastet og kan vare lengre, samtidig som sekskjernen har ennå mer kraft parat når jeg trenger det.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hvem kjøper 20k-driten.

x99 fortjener en 5960x

Til og med foldepcen min i boden har det og den bruker ikke cpu engang. Ville aldri ha skuffet hovedkortet med noe 20k

Lenke til kommentar

Hvem kjøper 20k-driten.

x99 fortjener en 5960x

Til og med foldepcen min i boden har det og den bruker ikke cpu engang. Ville aldri ha skuffet hovedkortet med noe 20k

Se her for grundig test ("this time around, I'm going with 5820k as my smart choice"). Hvorvidt man egentlig trenger de siste 12 sporene som følger med 5930k og 5960x kan diskuteres. Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

Så lenge man BARE skal kjøre 2 skjermkort så trenger man ikke mer. Men så fort du kaster inn en PCI-SSD eller RAID-kontroller feks så blir det for lite.

Noen tullinger har 3 skjermkort, pci-e ssd + m.2 ssd. DA er det greitt med alle lanes man kan få :)

Kan fortelle at f.eks Areca kontrollerene mine nekter å starte om de ikkje får 8 lanes. Godt er det, fordi halv hastighet er ikkje akutelt uansett :D

Båndbredde:

1883i8xm3passd.png

Lenke til kommentar

x99 er mere future proof enn 1151. 4 kjerner cpu er gammeldags for flere år siden. Helt siden 980x kom tidelig i 2010 ;)

Godt mulig... For min del så merket jeg ikke noe forskjell i fra 2 til 4 kjerner! Så jeg klarer meg fint med 4 kjerner noen år til! Eneste jeg merker forskjell er i testprogrammer, og det har ikke noe nytteverdi for min del!

Lenke til kommentar

x99 er mere future proof enn 1151. 4 kjerner cpu er gammeldags for flere år siden. Helt siden 980x kom tidelig i 2010 ;)

Godt mulig... For min del så merket jeg ikke noe forskjell i fra 2 til 4 kjerner! Så jeg klarer meg fint med 4 kjerner noen år til! Eneste jeg merker forskjell er i testprogrammer, og det har ikke noe nytteverdi for min del!
Folk bruker datamaskinen forskjellig. Spiller man CS 1.6 og leser vgnett, så merker man ikkje forskjell på 2 og 4 kjerner. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...