Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å ta seg til rette på annen manns eiendom

Anbefalte innlegg

Beklager om tittelen ikke stemmer med det jeg lurer på, men det er det nærmeste jeg kom på i farten.

Jeg har kommet opp i en konflikt angående en veranda i et borettslag. Situasjonen er den at jeg har bygget en veranda etter å ha fått godkjenning fra styret. Omtrent alle andre andelseiere i første etasje har hatt veranda fra de har flyttet inn eller bygget selv. Tidligere har ikke det vært noe problem, men jeg har (selvfølgelig) en vrien nabo i andre etasje.

Kort fortalt så er denne naboen svært misfornøyd med at jeg har veranda mens denne ikke har det, dette er urettferdig, jeg burde betale for veranda i annen etasje, også videre med andre usakeligheter.

Rent konkret så har jeg fått "trusler" om at denne naboen skal begynne å benytte min veranda som sin egen og jeg blir ikke overrasket om det faktisk blir gjort alvor av det. Så derfor tenkte jeg å forberede meg litt slik at jeg kan vise til et lovverk eller lignende.

Finnes det noe lovverk jeg kan bruke for å hindre dette? Det første som slår meg er at det er en plagsom og sjenerende oppførsel ettersom verandaen ligger slik til at man har innsyn rett inn i leiligheten min. Jeg vil i utgangspunktet også regne den som privat selv om den er bygget på fellesareal.

Noen tips eller forslag?

Anonymous poster hash: 11f6f...14a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En borett (andel) i et borettslag gir rett til å bruke "ein bustad" og rett til å bruke borettslagets fellesarealer. 

Loven definerer ikke nærmere hva som er "ein bustad" og hva som er "fellesarealer", rett og slett fordi i motsetning til i seksjonerte sameier er ikke dette skillet like viktig - begge deler er borettslagets eiendom, mens i et seksjonert sameie er seksjonen den enkeltes eiendom mens fellesarealet er sameiets eiendom. 

Når styret ga samtykke til å bygge veranda vil jeg si at styret samtidig implisitt samtykket i at verandaen skulle innlemmes i din "bustad", det vil si innenfor det du har rett til å bruke eksklusivt, fordi det er veldig uvanlig at verandaer er fellesareal. Skulle verandaen vært fellesareal ville styret måtte vedtatt det særskilt. Slikt samtykke er innenfor styrets "vanlig forvaltning"-fullmakt når det gis en rettighet "alle andre" har. 

PS: Å "ta seg til rette på annen manns eiendom" blir litt misvisende - dere bor begge på borettslagets eiendom. Å ta seg til rette i annen manns bolig blir mer passende. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Prinsippielt har du ditt på det rene så lenge godkjenning fra styret foreligger. Jeg antar styret også har gjort det klart i godkjenning hvorvidt ferdigstillt veranda er å anse som innenfor andelseiers "eget råderettsområde" eller skal benyttes som fellesareale.

Din nabo må forøvrig forklare sin misnøye med konstruksjonen til styret i borettslaget, ikke til deg, så henvis ham dit. Dersom han fortsatt kun henvender seg til deg bør du ta saken opp med styret.

Som krikkert nevner, dere har hver deres bolig, men begge eies av borettslaget. Dere eier retten til å bo i respektive leiligheter, derav begrepet "borett"-slag.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vent til du ser ham bruke verandaen din. -> Finn hageslangen og spyl ham vekk.

I borettslag bør man være forsiktig med bastant bruk av begreper som "min" og "din" mht bygningsmasse. Forøvrig vil nok fysiske tiltak mot personer bringe saken over i helt andre deler av jussens verden. Neppe noe godt, eller spesielt smart, forsøk på løsning. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kort fortalt så er denne naboen svært misfornøyd med at jeg har veranda mens denne ikke har det, dette er urettferdig, jeg burde betale for veranda i annen etasje, også videre med andre usakeligheter.

Kan berre skyte inn at dette er ikkje brudd på burettslagslova bestemmelser om forskjellsbehandling.

Tar då sjølvsagt utgangspunkt i at også naboen hadde fått lov til å gjere det same som deg dersom hans bolig hadde hatt dei same forutsettningane.

Andre typiske eksempel er i burettslag der ein andelseigar får kjøpe fellesareal for å utvide boligen sin, enten ned i kjellar eller opp på loft. For naboen som bur i andre etasje i ei tre etasjes blokk så vil dette kunne kjennast urettferdig ut, men det er ikkje forskjellsbehandling all den tid dei ulike boligane har forskjellige forutsettningar for eventuelle utvidelsar. Å etablere ein veranda på bakkenivå er eit veldig enkelt tiltak som ikkje fører til særlig ulemper for dei andre bebuerane. Å bygge verandaer i etasjene oppover krever både søknad om fasade endring, vesentlige bygge og prosjekteringskostnadar, samt at leiligheitene totaltsett blir litt mørkare pga at verandaene skygger for sola.

Når det gjeld betaling og tilgang til slike goder så er dette ofte innbakt i andelsprisen. Ein betalar ofte litt ekstra for å bu i 1 etg nettopp fordi ein har verandadør rett ut i hagen, eller at ein betaler litt ekstra for "penthouse" andelen i toppetasjen som har tilgang eller muligheit for takveranda.

Denne forskjellen i pris på andelen kan også slå den andre vegen ved at det er mange som ikkje vil betale fullpris for ei "uttrygg" leiligheit på bakkeplan der kjeltringar og naboar har direkte innsyn. I slike tilfeller vil ein slik privat veranda bidra til å javne ut denne forskjellen ved at andelen får ein litt betre standard enn dei øvrige andelane og ved at verandaen gir din leiligheit omtrent den same skjerminga for innsyn som din nabo i andre etasje har.

Korleis du griper ann situasjonen vil være litt avhengig av dei konrekte forhold (og prisforskjellar) i ditt burettslag.

Forøvrig så kan dette også ordnast ved at burettslaget får bygd ein eigen frittståande fellesveranda for dei bebuerane som ikkje har tilgang til sin eigen veranda.

Lenke til kommentar

Beklager om tittelen ikke stemmer med det jeg lurer på, men det er det nærmeste jeg kom på i farten.

Jeg har kommet opp i en konflikt angående en veranda i et borettslag. Situasjonen er den at jeg har bygget en veranda etter å ha fått godkjenning fra styret. Omtrent alle andre andelseiere i første etasje har hatt veranda fra de har flyttet inn eller bygget selv. Tidligere har ikke det vært noe problem, men jeg har (selvfølgelig) en vrien nabo i andre etasje.

Rent konkret så har jeg fått "trusler" om at denne naboen skal begynne å benytte min veranda som sin egen og jeg blir ikke overrasket om det faktisk blir gjort alvor av det. Så derfor tenkte jeg å forberede meg litt slik at jeg kan vise til et lovverk eller lignende.

Finnes det noe lovverk jeg kan bruke for å hindre dette? Det første som slår meg er at det er en plagsom og sjenerende oppførsel ettersom verandaen ligger slik til at man har innsyn rett inn i leiligheten min. Jeg vil i utgangspunktet også regne den som privat selv om den er bygget på fellesareal.

Noen tips eller forslag?

Er litt i villrede. Det er veranda og ikke terrasse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...