Gå til innhold

Hvordan bli oppgradert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en flyvning fra Amsterdam - Atlanta, hvordan kan jeg gå frem for å prøve å få en oppgradering?

Du kan prøve og oppgradere med og gå til skranken før avreise og spørre om de har noe ledig, Min bror flydde til usa på first class for 600 kr mer. grei pris det når du skal fra oslo til california

Lenke til kommentar

Spør, det beste er å mase. Om du er som meg og ikke liker denslags er det lurt å kle seg pent og ryddig.

 

Sjansen er dog liten(om du ikke spør/maser). Er diamant kunde i star aliance og har hatt 100+ flygninger de siste to årene og ingen oppgradering selv om jeg ter og kler meg fint.

 

Har dog blitt oppgradert en gang på vei hjem fra fyllatur i Kroatia med badeshorts på... Så det er nok veldig tilfeldig.

 

Men dette med masing skal fungere!

Lenke til kommentar

8/10 ganger vil du ha mulighet til og oppgradere til firstclass om det er plasser igjen. Riktignok uten inkludert mat osv. Fordi det koster ikke et flyselskap noe ekstra at du sitter i en bedre stol. Det er ren fortjeneste for dem om du gir dem noen hundre kroner ekstra om det uansett er en ledig plass i first class. Grunnen til at du ikke får med mat på slike "last minute" oppgraderinger er fordi flyet laster ikke mer en nødvendig. Er det 10 stk i first class så tar de ikke med mat til 20. 

 

Så ja, De fyller heller opp first class om noen spør i siste liten og tjener noen hundre ekstra på det en at noen av de setene står tomme

 

Og det er forøvrig ikke noen "klasseskille" i firstclass, kommer du i badeshorts eller dress betyr ikke noe for dem så lenge du betaler =) 

Lenke til kommentar

Jeg må jo først ta et fly fra Norge til Amsterdam. Kan jeg allerede i Norge spørre om mulig oppgradering, eller må dette gjøres i Amsterdam? 

 

Vil en god grunn til å spørre om en sete langt fremme i flyet være at jeg har ekstremt dårlig tid til å nå min flight connection fra Atlanta? Og at jeg derfor ønsker et sete langt fremme, nært utgangen for å spare tid? 

Lenke til kommentar

8/10 ganger vil du ha mulighet til og oppgradere til firstclass om det er plasser igjen. Riktignok uten inkludert mat osv. Fordi det koster ikke et flyselskap noe ekstra at du sitter i en bedre stol. Det er ren fortjeneste for dem om du gir dem noen hundre kroner ekstra om det uansett er en ledig plass i first class. Grunnen til at du ikke får med mat på slike "last minute" oppgraderinger er fordi flyet laster ikke mer en nødvendig. Er det 10 stk i first class så tar de ikke med mat til 20. 

 

Så ja, De fyller heller opp first class om noen spør i siste liten og tjener noen hundre ekstra på det en at noen av de setene står tomme

 

Og det er forøvrig ikke noen "klasseskille" i firstclass, kommer du i badeshorts eller dress betyr ikke noe for dem så lenge du betaler =)

 

Her er det snakk om å bli oppgradert uten å betale for det, da svarer det seg å kle sg fint(sies det).

Lenke til kommentar

Jeg må jo først ta et fly fra Norge til Amsterdam. Kan jeg allerede i Norge spørre om mulig oppgradering, eller må dette gjøres i Amsterdam? 

 

Vil en god grunn til å spørre om en sete langt fremme i flyet være at jeg har ekstremt dårlig tid til å nå min flight connection fra Atlanta? Og at jeg derfor ønsker et sete langt fremme, nært utgangen for å spare tid?

 

Spør alle mulige plasser, altså innsjekk, gate, inne i flyet osv. Det er mulig ja, men det er jo en ganske typisk situasjon og lite sannsynlig. Du kan jo legge noen nøtter i setet å si du har ekstrem nøtte allergi feks.

Lenke til kommentar

Jeg må jo først ta et fly fra Norge til Amsterdam. Kan jeg allerede i Norge spørre om mulig oppgradering, eller må dette gjøres i Amsterdam? 

 

Vil en god grunn til å spørre om en sete langt fremme i flyet være at jeg har ekstremt dårlig tid til å nå min flight connection fra Atlanta? Og at jeg derfor ønsker et sete langt fremme, nært utgangen for å spare tid? 

 

Hvis du har veldig dårlig tid så hjelper det nok med og informere de ansatte i flyet om dette. De vil nok hjelpe deg med dette og det er mulighet for at de flytter deg nærmere utgangen mot slutten av flyturen. Jeg vill hvertfall spurt på en hyggelig og ordentlig måte om han kunne få litt hjelp med og komme seg fort ut siden du har minimalt med tid til og rekke neste fly. Det ordner seg nok. De fleste flyselskaper setter kundene først og hjelper de med det meste.

Lenke til kommentar

Blir oppgradert ca. en gang hver 5.-10. flight. Vær hyggelig, ryddig, reis alene og kom i tide til innsjekking og gate.

 

De deler vanligvis ut oppgraderinger om det er fullt på lavere klasse og de skal plassere folk sammen der. Ellers kan man be om oppgradering for penger eller poeng. Det er bare å spørre om hva som er mulighetene. Har flere ganger ønsket oppgradering pga. interkontinental nattflight og de har drevet salg av plasser ved gaten, har da akseptert oppgradering for poeng, men har ganske ofte ikke blitt trukket poengene når de ser statusen min.

 

Har reist First Class, men det tilhører sjeldenhetene at man blir oppgradert dit og det er ikke så mange steder man finner den klassen. Mange i Norge vet ikke helt hva det er og kaller vanlig Businness Class for First. Det forvirrer antagelig at enkelte i USA kaller business for "businness first"

 

Man har fire klasser på fly:

-økonomi

-økonomi pluss

-business class

-first class

 

SAS flyr for eksempel kun økonomi og økonomi pluss innen Europa.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som ansatt i et flyselskap - kan jeg bare si : Det er penger/poeng som gjelder for oppgradering! Alle triksene dere nevner over er brukt opp for lenge siden.

Det som av og til skjer er at økonomi klasse er overbooket og at man av den grunn må flytte noen til andre klasser. Om det var jeg som skulle gjøre denne utvelgelsen ville jeg se etter personer som kunne "trenge" det - eldre hyggelige par - noen som ser litt engstelige ut osv - og er du så heldig at du blir flyttet på denne måten - så vil du få den servicen som er i den klassen du blir flyttet til også maten!.

Så god tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ansatt i et flyselskap - kan jeg bare si : Det er penger/poeng som gjelder for oppgradering! Alle triksene dere nevner over er brukt opp for lenge siden.

Det som av og til skjer er at økonomi klasse er overbooket og at man av den grunn må flytte noen til andre klasser. Om det var jeg som skulle gjøre denne utvelgelsen ville jeg se etter personer som kunne "trenge" det - eldre hyggelige par - noen som ser litt engstelige ut osv - og er du så heldig at du blir flyttet på denne måten - så vil du få den servicen som er i den klassen du blir flyttet til også maten!.

Så god tur!

Det forteller jo bare hvor dårlig ditt selskap er, hadde de tenkt på kundene sine ville de jo gitt.oppgraderinger til faste og gode kunder. Men dette er en utdøende rase er jeg redd...

Lenke til kommentar

 

Som ansatt i et flyselskap - kan jeg bare si : Det er penger/poeng som gjelder for oppgradering! Alle triksene dere nevner over er brukt opp for lenge siden.

Det som av og til skjer er at økonomi klasse er overbooket og at man av den grunn må flytte noen til andre klasser. Om det var jeg som skulle gjøre denne utvelgelsen ville jeg se etter personer som kunne "trenge" det - eldre hyggelige par - noen som ser litt engstelige ut osv - og er du så heldig at du blir flyttet på denne måten - så vil du få den servicen som er i den klassen du blir flyttet til også maten!.

Så god tur!

Det forteller jo bare hvor dårlig ditt selskap er, hadde de tenkt på kundene sine ville de jo gitt.oppgraderinger til faste og gode kunder. Men dette er en utdøende rase er jeg redd...

 

De kunden har nok allerede slått sitt gullkort i disken lenge før noen andre blir flyttet - så tror ikke du behøver å bekymre deg. :-)

De mest arrogante og uhøflige passasjerer er de som oppfører seg som om de eier selskapet - da de reiser på billetter som firma deres betaler:-) men heldigvis de aller fleste er hyggelige !! Så god ferie! Smil og oppfør deg så skal du se det er du som neste gang blir flyttet frem :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De kunden har nok allerede slått sitt gullkort i disken lenge før noen andre blir flyttet - så tror ikke du behøver å bekymre deg. :-)

De mest arrogante og uhøflige passasjerer er de som oppfører seg som om de eier selskapet - da de reiser på billetter som firma deres betaler:-) men heldigvis de aller fleste er hyggelige !! Så god ferie! Smil og oppfør deg så skal du se det er du som neste gang blir flyttet frem :-)

 

 

Har diamant kort og blir aldri oppgradert, så nei det hjelper ikke særlig. Og hva har det å si om de er forretningsreisende eller ikke? de bidrar med samme del av kaka og skal bli behandlet deretter. 

Lenke til kommentar

 

 

 

De kunden har nok allerede slått sitt gullkort i disken lenge før noen andre blir flyttet - så tror ikke du behøver å bekymre deg. :-)

De mest arrogante og uhøflige passasjerer er de som oppfører seg som om de eier selskapet - da de reiser på billetter som firma deres betaler:-) men heldigvis de aller fleste er hyggelige !! Så god ferie! Smil og oppfør deg så skal du se det er du som neste gang blir flyttet frem :-)

 

 

Har diamant kort og blir aldri oppgradert, så nei det hjelper ikke særlig. Og hva har det å si om de er forretningsreisende eller ikke? de bidrar med samme del av kaka og skal bli behandlet deretter. 

 

Hvordan sas gjør det kan jeg ikke eksakt svare på da jeg ikke er ansatt der! Men skiller seg neppe fra de fleste andre.

Så videt jeg har klart å lese meg til på nett (uten at jeg vet om det stemmer) så er vel sas sitt bonusprogram noe av det dårligste - umulig å bruke - får aldri billetter når man ønsker osv - men som sagt bare det jeg har lest. Reiser du derimot med Emirates og vifter med ditt kort (SAS Diamant)skal jeg garantere at du skal få en hyggelig opplevelse om bord :-) GOD SOMMER IGJEN!

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan sas gjør det kan jeg ikke eksakt svare på da jeg ikke er ansatt der! Men skiller seg neppe fra de fleste andre.

Så videt jeg har klart å lese meg til på nett (uten at jeg vet om det stemmer) så er vel sas sitt bonusprogram noe av det dårligste - umulig å bruke - får aldri billetter når man ønsker osv - men som sagt bare det jeg har lest. Reiser du derimot med Emirates og vifter med ditt kort (SAS Diamant)skal jeg garantere at du skal få en hyggelig opplevelse om bord :-) GOD SOMMER IGJEN!

 

 

Jeg har ikke god efaring fra feks singaporeA og andre som flyr til østen, altså ikke noe bedre enn når jeg ikke hadde fordelskort :) 

 

Skal huske å vifte neste gang jeg flyr Emirates :p

 

God sommer ja! 

Lenke til kommentar

Hvordan sas gjør det kan jeg ikke eksakt svare på da jeg ikke er ansatt der! Men skiller seg neppe fra de fleste andre.

 

Så videt jeg har klart å lese meg til på nett (uten at jeg vet om det stemmer) så er vel sas sitt bonusprogram noe av det dårligste - umulig å bruke - får aldri billetter når man ønsker osv - men som sagt bare det jeg har lest. Reiser du derimot med Emirates og vifter med ditt kort (SAS Diamant)skal jeg garantere at du skal få en hyggelig opplevelse om bord :-) GOD SOMMER IGJEN!

Kan ikke skjønne at det er så komplisert å få noe ut av bonuskortet. Har selv 10 bonusreiser på ett år og hadde ingen problemer med å finne plasser med planlegging i tide, men om du skal booke bonustur for eksempel til Svalbard rett før reise kan jeg skjønne at det ikke er bonusplasser igjen.

 

Og ellers er jo lounge og priority greit å ha.

 

Kan heller ikke skjønne at Emirates skulle ta hensyn til status i programmer de ikke er med på. Om du har diamant-status i Eurobonus eller Indre Suløen Badeklubb blir vel akkurat det samme for dem. 

Lenke til kommentar

 

Hvordan sas gjør det kan jeg ikke eksakt svare på da jeg ikke er ansatt der! Men skiller seg neppe fra de fleste andre.

 

Så videt jeg har klart å lese meg til på nett (uten at jeg vet om det stemmer) så er vel sas sitt bonusprogram noe av det dårligste - umulig å bruke - får aldri billetter når man ønsker osv - men som sagt bare det jeg har lest. Reiser du derimot med Emirates og vifter med ditt kort (SAS Diamant)skal jeg garantere at du skal få en hyggelig opplevelse om bord :-) GOD SOMMER IGJEN!

Kan ikke skjønne at det er så komplisert å få noe ut av bonuskortet. Har selv 10 bonusreiser på ett år og hadde ingen problemer med å finne plasser med planlegging i tide, men om du skal booke bonustur for eksempel til Svalbard rett før reise kan jeg skjønne at det ikke er bonusplasser igjen.

 

Og ellers er jo lounge og priority greit å ha.

 

Kan heller ikke skjønne at Emirates skulle ta hensyn til status i programmer de ikke er med på. Om du har diamant-status i Eurobonus eller Indre Suløen Badeklubb blir vel akkurat det samme for dem. 

 

Selvfølgelig ville ikke Eurobonus kort fra SAS hatt noe å si hos Emirates, det var selvsagt ment ironisk - men mulig det ikke gikk godt nok fram!

Lenke til kommentar

Gammel tråd nå, men for å svare litt semirelevant: det er formodentlig snakk om KLM fra OSL-AMS, så enten KLM eller Delta derfra. Gratisoppgraderinger her kan man lete lenge etter. Er Economy overbooket vil noen sannsynligvis bli pushet over, men dette later stort sett til å være den med den dyreste økonomibilletten. Av og til dukker det opp mulighet for nokså rimelig oppgradering når man sjekker inn online, alternativt på automatene i Amsterdam. Siste mulighet er å be om å bli oppgradert i en skranke, for dette strekket tipper jeg du må ut med enten rundt 40000 poeng eller €5-600 for å få gjennom en oppgraderingen.

 

Billigoppgraderingene ved innsjekk online koster i størrelsesorden €200 (muligens noe mer på dette strekket), men det er sjelden særlig mange av disse tilgjengelige mellom Amsterdam og store byer i Nord-Amerika. På vei fra Amsterdam til diverse afrikanske land er det på den annen side rimelig trygt å kjøpe economy-billett og satse på en billig oppgradering ved innsjekk.

Lenke til kommentar

Billigoppgraderingene ved innsjekk online koster i størrelsesorden €200 (muligens noe mer på dette strekket), men det er sjelden særlig mange av disse tilgjengelige mellom Amsterdam og store byer i Nord-Amerika. På vei fra Amsterdam til diverse afrikanske land er det på den annen side rimelig trygt å kjøpe economy-billett og satse på en billig oppgradering ved innsjekk.

Da jeg fløy KLM til Afrika fungerte systemet med bestilling eller å by på oppgradering kun for første strekning, altså fra Oslo til Amsterdam for meg. Var mange ganger i kontakt med KLM support som var ubrukelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...