Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg dehydrert?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke klart å fått i meg væske på et par dager nå. Sist jeg drakk var vel på lørdag. Jeg orker rett og slett ikke å drikke, fordi jeg er så kvalm. Har prøvd å drikke, men blir bare mer kvalm.. Nå holder jeg på å spise på isbiter da, heh. Eneste jeg klarer akk nå. Men jeg føler meg veldig slapp, svimmel og har vondt/er ør i hodet. Kan det være pga jeg er dehydrert eller?

Anonymous poster hash: f2b11...812
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått til legen pronto..

Hvorfor? 

Er ikke normalt å gå flere døgn uten drikke, og om man er i tillegg kvalm, svimmel og har hodepine kan det jo tyde på alt fra hjernehinnebetennelse til nyresvikt.. Eller for noen en jævla hangover... Men man finner ikke noen løsninger her inne annet en sysning og teorier som ikke kan taes for seriøst...

Lenke til kommentar

Jeg ville gått til legen pronto..

Hvorfor? 

Er ikke normalt å gå flere døgn uten drikke, og om man er i tillegg kvalm, svimmel og har hodepine kan det jo tyde på alt fra hjernehinnebetennelse til nyresvikt.. Eller for noen en jævla hangover... Men man finner ikke noen løsninger her inne annet en sysning og teorier som ikke kan taes for seriøst...

Ok, takk for svar!

Lenke til kommentar

Små slurker med vann, med jevne mellomrom. Bare nok til at du blir fuktig i munnen. Det bør du klare å få ned. Er særdeles viktig med vann; at du ikke klarer å drikke på flere dager er en veldig god grunn til å dra til legen snarest mulig.

Lenke til kommentar

Dra deg i skinnet, strammer ikke huden seg med en gang når du slipper er du dehydrert. Men ja, hør med legen.

wtf? hvor lærte du dette kjerringtrikset?

Som nevnt tror jeg det er ett ganske normalt triks, så hvor jeg har det fra er jeg ikke sikker på :)

Lenke til kommentar

Det er eit ganske velkjent "triks", henrik2k.

vel, i og med at det er helt og totalt feilaktig kan det være en ide å vite hvor det kommer ifra.... 

Sier også veldig lite om hvor dehydrert man faktisk er (gitt at det funker). Og kanskje ikke det jeg ville kommet med som råd når noen sier de ikke har drukket noe på flere dager?

Uansett er så dehydrering noe man skal ta alvorlig. Hvis det først blir akutt så vil du neppe være klar over det selv.

Lenke til kommentar

Det er eit ganske velkjent "triks", henrik2k.

vel, i og med at det er helt og totalt feilaktig kan det være en ide å vite hvor det kommer ifra.... 

Dette er velkjent ja, google sier det også. Lurer på om det ikke var saniteten i forsvaret jeg lærte det av første gangen for å se om/hvor dehydrert man var.

Men, ser dette står på http://ndla.no/nb/node/64052 ,

"For å sjekke om en pasient er dehydrert, kan vi presse sammen en hudfold – for eksempel over brystbeinet eller hånda. Hvis pasienten er dehydrert, blir hudfolden stående."

og på: http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/barn__generelt/symptomdiagnoser_hos_barn/dehydrering

"Redusert abdominal hudturgor? Bruk tommel og pekefinger og lag en hudfold lateralt på abdomen i høyde med umbilicus. Slipp. Normalt vil hudfolden forsvinne straks. Ved uttørring i vevet glir hudfolden langsomt tilbake («stående hudfold»)."

Det var riktignok litt dårlig forklart av Salvesen ettersom h*n ikke sier noe om hvor og hvordan, men når legevakthåndboken sier det kan man nok anta at dette stemmer.

Evt. hvorfor stemmer det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...