Gå til innhold

Mener du at vi har MAFIA virksomhet i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei - igjen!

Jeg har i det siste lest flere artikler om mafiatendenser i Norge, hovedsaklig som består av øst-europeere etter EØS-avtalen ble inngått. Litauiske borgere utgjør den nest største trusselen i Norge etter norske borgere. 

Senest idag har jeg lest om folk som er redde for å besøke noen utesteder på grunn av mafiavirksomhet.

- Er det slik at du eller dine nærmeste unngår å besøke noen steder i Norge for unngå mafialignende aktivitet?

- Er du redd for at det skal etablere seg mafiamiljøer i Norge i det skjulte?

- Hva mener du at vi skal gjøre for forebygge mafiamiljøer i Norge, evt. hindre dersom du mener det eksisterer mafiamiljøer?

Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aj7hPT

Innfør passkontroll, meld oss ut av EØS og Schengen så slipper vi problemet :)

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Innfør passkontroll, meld oss ut av EØS meld oss ut av Schengen så slipper vi problemet :)

Selv med alle ulempene dettte vil medføre så tror jeg det er på høy tid. Er ikke rart arbeidsledigheten går opp når alle fyllejobbene blir tatt av utelandske statsborgere som sender pengene tilbake til hjemlandet. Økt kriminalitet er ikke noe nytt heller, nærmest en selvfølge.

Et lite land som Norge er ille ute hvis foten ikke settes ned snart.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg frykter heller Gutteklubben-grei som sitter rundt i offentlig sektor i Norge. De sikrer lukrative avtaler til venner og slektninger på skattebetalerenes regning. Dette er også mafia-lignende aktiviteter. Det er der de store beløpene forsvinner. Rett i lomma på bedrifter og aksjonærer.

På dette punktet er det fint lite jeg personlig kan gjøre, man må ha beviser. Jeg søker aktivt å unngå dem som utnytter markedsposisjon og kameraderi for å tilegne seg profitt. Derfor er det enkelte bedrifter jeg aldri kommer til å søke jobb hos. En dag kommer det for en dag, og det vil jeg ikke være en del av.

Med det sagt skal selvsagt ikke Øst-Europeisk vinningskriminalitet, storskala omsetning av narkotika og økonomisk kriminalitet bagatelliseres. Vinningskriminaliteten må enkelt og greit bekjempes med politi og etterforskning og bedre sikring av verdigjenstander. Stenging av grenser har jeg liten tro på. Det vil i effekt stenge oss ute av det indre markedet i Europa. Det er vi mer avhengig av enn å bli kvitt sosial dumping og sykkeltyver. Narkotikasmuglingen er et skifte av bakmenn. Narkotikaen har alltid funnet veien til Norge, selv med "stengte grenser" (passkontroll osv.). Det er heller ingen grunn til å tro at stengte grenser igjen vil gjøre smuglingen mindre omfattende. Det er nok av land som har prøvd seg med kraftigere virkemidler (dødsstraff for smugling) uten at det har noen tilsynelatende effekt.

Sosial dumping har jeg ikke noe tilsvar på. Det er kanskje enkelt å si at det må etterforskes og det må innføres godkjenningsordninger. Ordningene kan manipuleres, papir kan forfalskes og myndigheter kan bestikkes. Man må heller prøve å verne seg så godt man kan og innføre metoder som gjør det enklere å sanksjonere slike foretak. Jeg vet ærlig talt ikke hva som kan hjelpe mot dette. Informasjonskampanjer om rettigheter har blitt kjørt. Det har nok sikkert hjulpet til en viss grad, men så lenge realiteten er at mange frivillig går med på dumpingordninger fordi alternativet er å sitte i hjemlandet med ingen ting nytter det ikke om man er aldri så informert. Det er tross alt bedre å tjene 50 kroner i Norge enn å tjene 0 i Romania.

Økonomiske garantier er kanskje en løsning. Da vil byggherre ha noe han kan ta for å sørge for lønnen til arbeiderne og entreprenør er enten nødt til å stille nødvendig kapital selv eller overbevise en bank om at de er ærlige. Inni en slik ordning er det også mulig å stille en rekke krav til ettersyn og kontroll hos entreprenøren før et oppdrag kan tildeles. 

Dette er uansett tanker jeg har. Hvorvidt er er en praktisk løsning på dumping er en annen sak. Dog vil uansett en endelig løsning være mer omfattende enn det vi har i dag for alle som er involverte. Dagens system er alt for lett å utnytte til svart arbeid og sosial dumping, det viser seg gang etter gang.

Endret av Nedward
  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg synes det er vanskelig å skille mafia virksomhet fra mye av det andre som skjer under helt lovlige former.

særlig når det havner mye penger der tilsynelatende ikke er bruk for alle pengen  samtidig som endre deler av samfunnet får for lite

Kan man si at når det oppstår (store ) overskridelser i byggeprosjekt så er dert noe som har drevet noe som ligner på mafiavirksomhet

her hadde jeg alle overskridelsen som foregår i disse helseforetakene  i tankene

eller har jeg misforstått opplegget ?

Lenke til kommentar

Organisert kriminalitet finnes og det er ikke alltid det er øst-europeere innblandet heller, i en stor sak med økonomisk kriminalitet som er under opprulling er en gjeng personer med tidligere karriere fra parkeringsbransjen innblandet, det dreier seg sannsynligvis om svindel for ett ni-sifret beløp, hva det første tallet er vet ingen, Finanstilsynet har anmeldt dem for grovt bedrageri men politiet har henlagt saken av kapasitetshensyn selv om de har fått saken ferdig etterforsket, de har fått alle opplysninger i fanget, nå ligger saken i Justisdepartementet så får vi se om det kan stoppe dem, dette er noe som har pågått siden 90-tallet og etter min mening viser den henleggelsen at er saken stor nok slipper man unna, det er småkjeltringene man vil til livs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Er ulempene større enn fordelene i henhold til EØS-avtalen?

Ulempene er faktisk større, meld oss ut så kan vi gjøre hva pokker vi vil uten EU's innblanding.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Er ulempene større enn fordelene i henhold til EØS-avtalen?

Ulempene er faktisk større, meld oss ut så kan vi gjøre hva pokker vi vil uten EU's innblanding.

Sikker på det? Norge tjener opptil 80 milliarder per år på grunn av eøs, og da er ikke inntjeningen til bedrifter medregnet i dette tallet som er sikkert tilsvarende om ikke høyere.. Som da skaper mange tusen arbeidsplasser til folk.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Mener du vanlig mafia http://en.wikipedia.org/wiki/Mafia eller generell organisert kriminalitet?

Vi har uansett mafia her til lands da det begrepet kan brukes om toppmennene. Disse toppene har kontroll over mye av "markedet" og eksisterer uten tvil. Det må alltid være en toppsjef, standard business det :)

Om sjefene bor i Norge eller ikke er en helt annen sak.

Mafiaen er egentlig ikke noe man direkte vil fjerne, man vil ha mafia med moral. Det vil alltid være et ulovlig marked, for alt mulig, men det er bedre at det er kontrollert av en overordnet gruppe som faktisk ikke vil ødelegge samfunnet selv om de lever av slemme ting.

Det er også forskjell på mafia/ organisert kriminalitet. Man må skille mellom tyveribander og narkolangere. Det kan høres feil ut, men noen former for kriminalitet er mindre uønsket enn andre. Hvis vi hadde hatt en mafia som kontrollerte hele Norge og de hadde vært "gode" folk som ikke ville ødelegge samfunnet, men kontrollere galskapen så det ikke ble for ille hadde det vært bra.

Mafia er ikke nødvendigvis en uting.

Lenke til kommentar

Hvor mange nordmenn hadde ikke vært arbeidsløse hvis Norge ikke hadde EØS avtalen ?

et hint : det er veldig mye uro i transportsektoren

Automatisjon i transportsektoren er en større trussel en folk fra andre land. Gjetter transport blir blant de første store arbeidplasser til å forsvinne.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Hvor mange nordmenn hadde ikke vært arbeidsløse hvis Norge ikke hadde EØS avtalen ?

et hint : det er veldig mye uro i transportsektoren

Automatomatisjon i transportsektoren er en større trussel en folk fra andre land. Gjetter transport blir blant de første store arbeidplasser til å forsvinne.

Da skulle man jo tro at jernbanen var en fordriver for dette

men mye av transporten ble jo for en del år siden flyttet over til trailere i stedet

jeg har likevel vanskelig å se for meg at langtransporten skal forgå med automatiske biler.

da har jeg mere tro på jernbane

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...