Gå til innhold

PSU-Sluttkjørt?

Anbefalte innlegg

Hei,

For ca 2,5 år siden bygde jeg meg en pc med Corsair AX 750 Watt Modular som PSU. Når jeg skulle skru på pc i dag skjedde det ingenting, helt død. Det sitter en bryter på denne PSU med to stillinger enten 0 eller 1, altså der en er "på". Er det noe annet på PSU som bør sjekkes før jeg kjøper ny(reklamerer) eller er det kun denne av/på knappen?

Og mener dere også at det er PSU som har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være verdt å sjekke om disse pinsene som går fra på-knappen på toweret og inn i hovedkortet kan ha sklidd ut, men om du har mulighet til å skru på pcen via en knapp på hovedkortet som nevnt over her vil jo dette være det enkleste å teste.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar :)

Nå har Pcen stått noen timer og når jeg forsøker å starte den nå, er alt som vanlig, merkelige greier, for jeg forsøkte i flere forskjellige strømutak  for å sikre meg at det ikke var der feilen lå. Ok, da funker det så får jeg bare krysse fingra for at det skal fortsette, men kan dette være starten på noe, noen bjeller som ringer hos dere erfarne byggere?

:)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg hatt problemer med å krysset fingrene og håpt at ting er ok. Siden det er elektrisitet det er snakk om her, som i verste fall kan være brannfarlig, så ville jeg fortsatt dobbeltsjekket alle koblinger på hovedkortet og PSU, og forsikret meg om at ikke noe er løst. Sjekk også pinsene som han over her sa.

Lenke til kommentar

Det at du sier at du fikk liv i den etter den var slått av/plugget ut (du byttet strømuttak) kan høres ut som feil på kapasitator i PSU eller HK. Etter at du har plugget ut så har det ladet helt ut og kan da noen ganger fungere igjen.

Godt mulig du har en PSU eller et HK som er på vei til å dø ..

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :)

Ja, du har sikkert rett i at dette neppe er et engangstilfelle og at noe mer er på vei. Om det skjer igjen er det som jeg forstår mest sannsynlig HK et PSU, men hvordan avgjør jeg hvilken av de som eventuelt er feil på?

:)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke sikkert det er så enkelt å finne ut av. Hvis problemet oppstår ofte (typisk flere ganger i uken) slik at det går relativt raskt å finne ut av om det du har prøvd på faktisk har hatt en effekt så kan du:

Kjør systemet ditt med minimum hardware, bare for å fastslå at du ikke har feil på de komponentene du har koblet ut

Re-seat all hardware og kabling, bare så du vet at det ikke er noe løst e.l

Fysisk/visuelt kontroller kapasitatorene på HK og i PSU. Disse skal være helt flate og fine i toppen, ingen buling og ingen ytre skader av noen slag

capblown_3.jpg

Hvis probleme fortsatt vedvarer så må du nesten bare systematisk bytte ut en og en komponent. Begynn med PSU og så HK. 98% av tilfellene er det nok en av dem.

Lenke til kommentar

Psuen du har er av slik kvalitet at om den "detekterer" feil på enten tilførsel av strøm (230v) eller hovedkort og interne perifere enheter nekter den å slå seg på.

Såkalt beskyttelse.

Jeg er ganske sikker på at din 2 år gamle ax760 er helt hundre prosent.

Men det er som du og flere sier "vanskelig" å finne ut hva som egentlig skjedde og hvorfor.

Det kan være alt fra feil på strøm nettet hos deg til metallspon som har blitt shaved av kabinettet åpningen der man skyver inn psu som har skapt en midlertidig kortslutning i hovedkortet en plass.

Edit:

Hva type/modell hovedkort er det?

Er det et budsjett hovedkort kan det jo ha feilende komponenter , spesielt kondensatorer som er degradert. Eller så kan cmos settings være korrupte grunnet batteriet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mange takk for gode råd folkens :) 

Hovedkortet mitt er av typen Gigabyte GA Z77M D3H. Hvordan er dette slik sett?

Ble litt skremt når det var en som mente det i verste fall kunne være brannfarlig. Jeg lar ofte maskinen stå på i lengre tider for å overføre store filer til NAS etc.  Er det stor sansynlighet at maskinen er mer brannfarlig nå, enn før dette skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...