Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Religiøs diskriminering på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har over tid oppstått en situasjon på arbeidsplassen min der enkelte personer som er medlem i et bestemt trossamfunn later til å ha andre arbeids -og lønnsvilkår. Samt andre muligheter for interne opprykk, tilsettelse og arbeidsoppgaver. Dette til ulempe for meg og alle andre som ikke tar del i det samme trossamfunnet.

Jeg er kjent med at det finnes en lov som heter Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn. Jeg er også kjent med at jeg kan kreve opplysninger om lønn og kriterier for fastsettelse av lønnen til de personene som jeg kan sammenlignes med som er en del av dette trossamfunnet.

Jeg vet forsåvidt allerede i dag at det er flere vilkår enn bare ansiennitet og utdanning i lønnsberegningen. Det har blitt uttalt at punktlighet, fravær o.l. også faktoriseres inn i denne beregningen. 

Det jeg konkret lurer på er hva jeg gjør etterpå. Hvis jeg finner ut at misstankene mine om andre lønns -og arbeidsvilkår stemmer, hva er neste steg?

Jeg kan tenke meg til at sjefen vil trekke fram disse personlige forholdene og at det er saklig. Jeg som arbeidstaker kan ikke dokumentere noe annet, da jeg ikke har tilgang til informasjon om enkeltes fravær, punktlighet, lønnsomhet (vi timelønnes og fakturerer ut timer, derfor skal vi ha minst mulig ledig tid). Hva gjør jeg da?

Hvem er relevant myndighet her forresten? Kan man forvente seriøs hjelp /  granskning?

Litt på siden:

I tillegg er det en del andre ting som ikke er direkte målbare, da blant annet hvilke muligheter man har for opprykk og omplassering. Dette er noe som i stor grad kan dreies over på personlig egnethet. Hvordan dokumenterer man noe slik? 

Anonymous poster hash: 7a1a5...5e9

Anonymous poster hash: ce18b...5a2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt på siden:

I tillegg er det en del andre ting som ikke er direkte målbare, da blant annet hvilke muligheter man har for opprykk og omplassering. Dette er noe som i stor grad kan dreies over på personlig egnethet. Hvordan dokumenterer man noe slik?

Det gjør man ikke, og man trenger det normalt heller ikke. Arbeidslivet er verken demokratisk eller strengt rettferdig. Flaks, trynefaktor og strategi har alltid masse å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en klassisk problemstilling innen diskrimineringsretten. Det kan tenkes (minst) to underliggende årsaker til at resultatene ser forskjellige ut for grupper innenfor og utenfor det aktuelle tros- og livssynssamfunnet: 

- Samfunnstilhørighet avgjør

- På grunn av samfunnstilhørigheten har arbeidsgiver i mye større grad et helhetlig syn på arbeidstakere som tilhører det aktuelle samfunnet, og denne kunnskapen gjør at situasjonen slår bedre ut for disse arbeidstakerne

Det ene er direkte diskriminering, det andre faller utenfor diskrimineringslovgivningens virkeområde pga. manglende årsakssammenheng. 

Likestillings- og diskrimineringsombudet og -nemnda håndhever diskrimineringslovgivningen. Ombudet og nemnda har rett og plikt til å operere med delt bevisbyrde - hvis du kan påvise at det er "grunn til å tro" at diskriminering har funnet sted er det arbeidsgiver som må bevise at det ikke har funnet sted, jfr. diskrimineringsloven om etnisitet/religion mv. § 24. Ombudet tar granskningsjobben alvorlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt inneforstått med at "det bare er slik" når det kommer til opprykk og tilsettelser. Jeg kan leve med det. Uansett tror jeg sjefen vil trø varsomt i framtiden når han blir konfrontert.

Hva angår det første spørsmålet mitt, så antar jeg det holder å sende et brev til sjefen der jeg krever innsyn i henhold til §19 i diskrimineringsloven om etnisitet samt en liste med navn på de personene jeg mener jeg kan måles med.

Så får jeg finne ut hva jeg skal gjøre etter at jeg har fått innsyn.

Hva er rimelig svarfrist på noe slik?

Takk for svar krikkert og Audun_K. 

Anonymous poster hash: ce18b...5a2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kort oppdatering for dem som måtte ha interesse av det:

Fant ut at jeg ikke orket denne kampen, selv om jeg kanskje burde av prinsipielle årsaker.

Skiftet jobb, fikk mer lønn og bedre stilling i organisasjonen. Da tenker jeg det er bedre å være på den gode siden med gammel arbeidsgiver og kunne bruke han som referanse en gang i framtiden. Anonymous poster hash: ce18b...5a2

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...