Countryman Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Det er 45min til merkeverkstedet jeg pleier å bruke (BMW/Mini) og tør ikke kjøre bilen på E6 nå som det har dukket opp et ulyd i bilen - Har heller ikke tid da jeg jobber som en gal denne uka og trenger bilen til Gardermoen om en ukes tid. *dunkdunkdunkdunk* når jeg kommer over 40km/t. Opplevde en lignende lyd for mange år siden da det viste seg at hjulboltene hadde skrudd seg selv løs og hjulet holdt på å falla av..Har sjekket at det ikke er tilfellet nå. Er det slik at nybilsgarantien sier at jeg MÅ på et merkeverksted eller holder det med at det er er autorisert verksted, hvilket "alle" er idag? Jeg kan bruke et "generelt" verksted 5 minutter unna men lurer på om jeg da må betale for den eventuelle reperasjonen? Er det en ide og ringe NAF og deretter få leiebil av forsikringsselskapet mitt? Tips tas imot med åpne armer! Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Så lenge du har nybilgaranti så er det jo bare å ringe til merkeverkstedet så kommer de og henter bilen din (om den ikke er kjørbar), for du har helt sikkert også en mobilitetsgaranti i tillegg, er det en feil som skal repareres på nybilgarantien så får du også fri leiebil (men må betale for drivstoffet selvfølgelig). Slik har jeg hatt det helt siden 2001 når jeg kjøpte min første helt nye bil (Nissan, Opel, VW og Honda), er ikke bilen kjørbar, så ordner de henting. Ta kontakt med ditt merkeverksted så får du et konkret svar på hvordan det fungerer for ditt aktuelle bilmerke og verksted. Det enkle er ofte det beste, som en reklame så kjekt sier Endret 26. mai 2015 av fotonisse 2 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Hæææ(??) Det der hørtes neste for godt ut til å være sant Skal ringe dem umiddelbart imorgen. Den er nok kjørbar, ihvertfall til og fra jobb i 50km/t i 10minutter. Eller det vil si, "jeg tror den er det", men jeg aner jo ikke hvor alvorlig feilen er og av sikkerhetsmessige grunner tar jeg den ikke med ut på E6 for å finne det ut.. Vil de da ta "solid betalt" om feilen er en bagatell? Går ut ifra at det er akseptert idag å ikke kunne noe rent teknisk om bil? EDIT: "Ta kontakt med ditt merkeverksted så får du et konkret svar på hvordan det fungerer for ditt aktuelle bilmerke og verksted." - Ja det skal jeg gjøre, takk skal du ha Endret 26. mai 2015 av Countryman Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Er det slik at nybilsgarantien sier at jeg MÅ på et merkeverksted eller holder det med at det er er autorisert verksted, hvilket "alle" er idag? Jeg kan bruke et "generelt" verksted 5 minutter unna men lurer på om jeg da må betale for den eventuelle reperasjonen? Du kan bruke hvilket som helst autorisert verksted uten at det har konsekvenser for nybilgarantien. Minuset er at du må betale reparasjonen selv... 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Er det slik at nybilsgarantien sier at jeg MÅ på et merkeverksted eller holder det med at det er er autorisert verksted, hvilket "alle" er idag? Jeg kan bruke et "generelt" verksted 5 minutter unna men lurer på om jeg da må betale for den eventuelle reperasjonen? Du kan bruke hvilket som helst autorisert verksted uten at det har konsekvenser for nybilgarantien. Minuset er at du må betale reparasjonen selv... Takk Ja, det var noe slikt jeg så for meg. Da satser jeg på at de henter den. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Bilen til mor ble hentet og kjørt rett på verksted da hun ringte selvom vi viste var som var feil og at den egentlig kunne kjøres men den ble hentet og de leverte leiebil samtidig =) Endret 26. mai 2015 av Eriksendrul Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dersom du er i tvil så kan du også betale for biltauing sjølv. Er uansett billegare enn å øydelegge bilen ved å fortsette å kjøyre. Fullpris for å få Falck eller Viking til å hente bilen er eit par tusenlappar. Har du mobilitetsgaranti så dette gratism, og dersom du har kasko eller delkasko forsikring på bilen så går dette under vegassistanse mot at du betalar nokre få hundrelappar i eigenandel. Du kan også melde deg inn i ein veghjelpklubb for å inngå avtale om å få veghjelp når du trenger det, dette koster vanligvis ca 1000 kr i året. Så sjekk fyrst om du har mobilitetsgaranti, deretter ringer du bilforhandlaren. Sjølv om du ikkje har mobilitetsgaranti så vil dei fleste verksted ha avtale eller utstyr sjølv å hente stranda kjøyretøy til ein fornuftig pris. Dersom dei ikkje kan ordne henting av bilen eller dersom dette er veldig dyrt så kan du ta det gjennom kaskoforsikringa. Eit anna alternativ er at du leiger ein biltilhengar, dei kan du ofte leige på timesbasis til ein rimelig penge. Einaste minuset er at du då må ha tilgang på ein bil med hengarfeste som kan trekke vekta av henger+bil. Vær oppmerksom på eit ein her fort kan komme opp i ei totalvekt som krever at du har B96 eller BE sertifikat. Men du har kanskje ein kompis eller ein kollega med nødvendig sertifikat som kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Tusen takk for hjelp alle sammen! De kom å henta bilen nå og satt igjen en leiebil, alt gratis (((: 6 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dersom dei ikkje kan ordne henting av bilen eller dersom dette er veldig dyrt så kan du ta det gjennom kaskoforsikringa. Veihjelp gjennom kaskoforsikring dekker vanligvis bare transport til nærmeste autoriserte verksted. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dersom dei ikkje kan ordne henting av bilen eller dersom dette er veldig dyrt så kan du ta det gjennom kaskoforsikringa. Veihjelp gjennom kaskoforsikring dekker vanligvis bare transport til nærmeste autoriserte verksted. Ja, paragrafmessig - erfaringsmessig kjører de dog gjerne til merkeverkstedet dersom du ber pent og det ikke er urimelig langt unna. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Tusen takk for hjelp alle sammen! De kom å henta bilen nå og satt igjen en leiebil, alt gratis (((: Supert! 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Jeg har et lite tilleggsspørsmål, muligens litt off topic men siden vi er så godt igang.. Om det skulle vise seg at feilen med bilen er en såkalt "idiot-feil"....f.eks at det har falt av en drøss med avbalanseringsvekter fra et av dekkene e.l. hvilket ikke har noe med "garanti" å gjøre - vil jeg da ende opp med regningen tror dere, verksted+leiebil...hihi.. (Ja, jeg er litt idiot når det kommer til bil-teknisk) Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Avbalanseringsvekter skal ikke bare falle av, med mindre man bevisst saboterer og tar dem av med vilje. I førstnevnte tilfelle er det noe som garantert går på garantien, i sistnevnte tilfelle må man nok finne seg i å betale (men det kan heller ikke være noen overraskelse). Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Hehe nei... Har ikke sabortert(: Har låsekapsel også, som skjuler boltene... Tenkte høyt bare (: Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Måten du selv kan ende opp med regninga er hvis: 1: Feilen skyldes deg selv, feilbruk/egenmekking e.l. 2: Feilen skyldes annet firma/leverandør, eks uoriginale hjul eller motordeler 3: Annet fabrikk/forhandler umulig kan lastes for (ekornbabyer i turboen f.eks) 4: Du har latt bilen gå tom for blinklysolje Endret 28. mai 2015 av toth Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Måten du selv kan ende opp med regninga er hvis: 1: Feilen skyldes deg selv, feilbruk/egenmekking e.l. 2: Feilen skyldes annet firma/leverandør, eks uoriginale hjul eller motordeler 3: Annet fabrikk/forhandler umulig kan lastes for (ekornbabyer i turboen f.eks) 4: Du har latt bilen gå tom for blinklysolje Føler at pkt 4 blir oversett av mange. Dersom ikke det blir vedlikeholdt til punkt og prikke til enhver tid så opphører enhver form for garanti. Det er synd det bare er så få som leser akkurat den biten der. OT: Glad det ordna seg for deg. Tror nok ikke du kan regne med å betale noe for dette. Endret 28. mai 2015 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Du kommer ikke til å måtte betale noen ting bare slapp av. Hvis feilen ikke er dekket av forsikring vil du ei heller bli belastet for henting og slikt. DU forklarte symptomene, DE vurderte at den burde hentes, DE betaler henting hvis det viser seg at DERES VURDERING OM Å HENTE ikke var nødvendig. U see? Endret 28. mai 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå