Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hei hadde akkurat eksamen, fikk da noe vi ikke hadde lært. Er det min feil at jeg ikke hadde lært meg hele pensumet, eller læreren sin feil for ikke å ha opplyst oss om at vi ikke var ferdig med pensum? Læreren hadde til og med sagt før eksamen at vi var ferdig med pensum... som vi tydeligvis ikke var. Er det da min feil for ikke å ha sjekket udir på forhånd, eller burde læreren ha visst om det? Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Jeg mener det er litt todelt, men hvilket utdanningsnivå er det snakk om? Er det bare deg som mener det? Hvis absolutt ALLE som hadde eksamen mener at dere ikke har lært det spesifikke temaet har dere kanskje en sak, men jeg tror at dere bare ikke har fulgt med i timen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Jeg mener det er litt todelt, men hvilket utdanningsnivå er det snakk om? Er det bare deg som mener det? Hvis absolutt ALLE som hadde eksamen mener at dere ikke har lært det spesifikke temaet har dere kanskje en sak, men jeg tror at dere bare ikke har fulgt med i timen. Det er snakk om vgs, og ja alle mener det samme, til og med de som ikke hadde eksamen mener det. Jeg hadde ikke sagt det her hvis jeg ikke hadde fulgt med i timene, selvsagt hadde det vært min feil da. Edit: Selvsagt kan du mener at jeg ikke har fulgt med i timene, men hvis vi ser bort ifra det. Hvem sin feil er det da? Endret 26. mai 2015 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Pensum er læreplanmålene og ikke nødvendigvis det som står i boka eller læreren har sagt i timene. Eksamenen kan altså ha vært innenfor pensum selv om oppgaven ikke var om noe dere kjente igjen. Hvis dere er i tvil, bør dere først høre med noen på skolen hvilke læreplanmål eksamenen testet i og så sammenlikne med årsplanen dere har hatt i faget og se om læreboka eventuelt har dekket dem. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Er det kjemi 2 du snakker om? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Du har jo kompetansemålene som eksamen skal basere seg på, og det er ditt ansvar for at du kan disse målene. Hvis ikke så blir det ditt ansvar å spørre lærer om disse hvis du ikke greier å studere alene til å oppnå disse målene. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Skolen har også et ansvar i å gi opplæring iht. læreplanen. Viser til opplæringsloven: § 3-4.Innhald og vurdering i den vidaregåande opplæringa [...] Undervisningspersonalet skal tilretteleggje og gjennomføre opplæringa i samsvar med læreplanar gitt etter lova her. Her står det klart og tydelig at opplæringen skal bygges på og gjennomføres iht. med læreplanen for faget. Dette er skolens ansvar. Du burde, som Zarac foreslår, spørre om hvilket kompetansemål eksamenen ble testet i. Sjekk deretter dette opp med årsplanen for faget. Hvis undervisningen ikke har dekket et kompetansemål, vil jeg anta at dette er en rimelig grunn til å klage. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Skolen har også et ansvar i å gi opplæring iht. læreplanen. Viser til opplæringsloven: § 3-4.Innhald og vurdering i den vidaregåande opplæringa [...] Undervisningspersonalet skal tilretteleggje og gjennomføre opplæringa i samsvar med læreplanar gitt etter lova her. Her står det klart og tydelig at opplæringen skal bygges på og gjennomføres iht. med læreplanen for faget. Dette er skolens ansvar. Du burde, som Zarac foreslår, spørre om hvilket kompetansemål eksamenen ble testet i. Sjekk deretter dette opp med årsplanen for faget. Hvis undervisningen ikke har dekket et kompetansemål, vil jeg anta at dette er en rimelig grunn til å klage. Læreren innrømmet selv feilen, men det er ikke noe jeg får gjort noe med ettersom det er eksamen. Endret 27. mai 2015 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå