Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Overhaul av hydraulikksylinder" bør egentlig ikke være så vanskelig hvis man vet hva dette i prinsipp er, men ved nærmere ettertanke så har jeg vel aldri sett en "skolebok" som forklarer dette på en brukbar måte. (Eller kikket jeg aldri i den rette boken?)

 

Har jobbet med komponentoverhaul i industrien og på basis av "ikke-læreboklig-kunnskap" så vil jeg vurdere noe av innholdet i "et riktig svar" slik: 

 

Man må først og fremst vite hva en "overhaul" er. 

 

En overhaul går ut på "å sette komponenten til bruksegenskaper som ny", dvs den skal fungere likt med en ny komponent og man skal kunne forvente mer eller mindre feilfri operasjon fram til neste periode for overhaul.

 

Dette vil si at komponenten må skrus fra hverandre monteres ned til sine enkelte bestanddeler.

 

Alle slitasjedeler, slik som pakninger og foringer o.l skiftes ut med nye tilsvarende deler.

 

Så må man gjøre "form og beliggenhetsmålinger" der man måler at det ikke finnes slitasje på delene, for eksempel sylindere og stempel som ikke er "utenfor limit". Videre så kontrolleres også overflater for "ruhet" og slipes eller polers ved behov.

 

Videre så vil det kunne være aktuelt med "NDT" non destruktive testing for å kontrollere for sprekkdannelser. I denne sammenheng så vil det også kunne være aktuelt og nødvendig å fjerne maling.

 

Så må delene primes og males på nytt og sylinderen må så sammenmonteres på nytt.

 

Så følger en "functional check" for å kontrollere at komponenten har de bruksegenskapene som den skal ha. Hvis det dreier seg om høye trykk så kan det vel være aktuelt med en "pressure test" der komponenten blir utsatt for et noe større trykk enn normalt.

 

Hvis det dreier seg om reelt "component overhaul" så vil vel dette i de fleste tilfeller skje i henhold til "fabrikantens underlag" (Eller underlag fra egen lokal ingeniøravdeling.) 

 

Er det noen som har sett eller som kjenner til en lærebok som beskriver "component overhaul"? 

(Skulle ha vært interessant å visst. Lærte det selv via diverse kurs innenfor industrien.)

 

Har tenkt på å lage en liten samling med "løsningsforlag for eksamen automatiker" men det er jo jamt over ganske mye jobb, så det har ikke blitt til nå.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

 

 

 

hva med ombygging av sløyfe 01 til PLS regulering? siden den er den eneste som bruker regulator

Vi har tenkte på det i klassen her og, men heller å koble det til det eksisterende feltbussen. 

 

va det jeg mente, koble den til feltbussen, slik at pls tar over reguleringa

 

Kommet frem til noen andre ting

I klassen har vi kommet frem til at alle er regulert via PLS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...