Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Noen som vet hva PP CP501 på hydraulikk delen er? Endret 2. juni 2015 av Nicolay Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Dersom det er jordfeilindikering på frekvensomformer for viftemotor sekundærluft. Hvordan ville du feilsøkt på jordfeil her? Og I forbindelse med kontroll av I/P omformeren på FCV01 oppdager du lekkasje, hvordan ville du bytte I/P omformer (PY01) for FCV01 med påfølgende idriftsettelse? PY01 er en frekvensomformer. Om den lekker bør du klage til produsenten! Om en annen IP omformer skulle ta kvelden skal de fleste være plug and play. Sikkert en ide å lese seg opp på det. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Noen som vet hva PP Bruk regulerings teknikk boka di. Er mange gode spørsmål her, men man burde ha lært seg navngiving i prosess skjemaer. Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Noen som vet hva PP Bruk regulerings teknikk boka di. Er mange gode spørsmål her, men man burde ha lært seg navngiving i prosess skjemaer. Noen som vet hva PP Bruk regulerings teknikk boka di. Er mange gode spørsmål her, men man burde ha lært seg navngiving i prosess skjemaer. hehe var ikke det jeg tenkte på, trykka enter litt fort istad. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Svaret er fortsatt det samme PP er en forkortelse fra samme tabell som PT, TT og QT. Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Svaret er fortsatt det samme PP er en forkortelse fra samme tabell som PT, TT og QT. http://www.ci.bonney-lake.wa.us/UserFiles/File/Government_Downloads/Public_Works/Standards/SS17%2010-31-07.pdf Altså en Pressure Point/Connection? Lenke til kommentar
TB_ Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Noen som vet om en guide til demontering av de hydrauliske sylinderene på oppgaven? Fant denne på internett: http://www.bouwman-hydrauliek.nl/files/hydraulic-cilinder-manual--engels.pdfmen det ser ut som den gjelder for sylindere i motorer. Vet ikke hvor nøyaktig de vil være å følge den. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hvorfor har dere ikke demontert hydrauliske sylindere i mek? Lenke til kommentar
TB_ Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Vi har hatt ganske lite mekanikk, har demontert en sylinder en gang. Men det var ei stund siden og jeg har ikke en skriftlig fremgangsmåte jeg kan skrive på eksamen. Lenke til kommentar
Aixon84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 http://static1.squarespace.com/static/53c77b30e4b02fe18358ca20/t/53d789dee4b08ef1e4c63c4e/1406634472407/?format=500w reguleringsventil http://static1.squarespace.com/static/53c77b30e4b02fe18358ca20/t/53d78635e4b08b2eaf6510f8/1406633529218/?format=500w retningsventil http://static1.squarespace.com/static/53c77b30e4b02fe18358ca20/t/53d788ece4b072f44b86db8c/1406634256456/?format=500w sluseventil Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Greit, men var helt uventa med kaskaderegulering. Vi har dessuten ikke lært hvordan man lager et slikt PLS program med kaskaderegulering så var vanskelig. Lenke til kommentar
TB_ Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hvordan så kaskadereguleringsblokkskjemaet deres ut? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Oppgaven/gjennomføringsdelen er det noen som har den? Lenke til kommentar
VG3aut Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Greit, men var helt uventa med kaskaderegulering. Vi har dessuten ikke lært hvordan man lager et slikt PLS program med kaskaderegulering så var vanskelig. Vi har heller ikke hatt om pls program med kaskade.... Og så vidt jeg skjønner på noen jeg kjenner som er fagarbeidere, så er det ikke forventet at vi skal kunne det. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Rent programmeringsmessig så er vel en kaskaderegulering ikke noe mer enn to uavhengige regulatorer. Altså hverken mer eller mindre komplisert enn en ordinær reguleringsslyfe. Det er måten som man kobler de to reguleringsslyfene opp mot regulatiren(e) altså wiringen som gjør det til "kaskade" og altså ikke "programmeringen". Optimaliseringen blir selvfølgelig noe forskjellig for indre og ytre sløyfe da de jo må og vil ha helt forskjellig prosesskarakterestikk. Er det ingen som har oppgaveteksten, slik at det hadde gått ann å se litt på den? Endret 5. juni 2015 av arne22 Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 (endret) Rent programmeringsmessig så er vel en kaskaderegulering ikke noe mer enn to uavhengige regulatorer. Altså hverken mer eller mindre komplisert enn en ordinær reguleringsslyfe. Det er måten som man kobler de to reguleringsslyfene opp mot regulatiren(e) altså wiringen som gjør det til "kaskade" og altså ikke "programmeringen". Optimaliseringen blir selvfølgelig noe forskjellig for indre og ytre sløyfe da de jo må og vil ha helt forskjellig prosesskarakterestikk. Er det ingen som har oppgaveteksten, slik at det hadde gått ann å se litt på den? Tenkte du på dette? Arbeidsoppdrag Det er stopp i anlegget for revisjon etter testkjøring og prøveproduksjon. For å bedre forbrenningen skal oksygennivået i røykgassen QUIC10 (master) kobles i kaskade med regulatorene for sekundærluft strømningen FIC02, FIC03 og FIC04 (slave). · Foreslå løsning for denne kaskadereguleringen. Tegn blokkskjema. · Lag forslag til PLS program for denne kaskadereguleringen Løsningen blir valgt og anlegget bygges om. · Optimaliser kaskadereguleringen der master justeres for minimums forstyrrelse Motorstyringen for sekundærluftvifte bygges om til frekvensomformerdrift. · Sluttkontroll for sekundærluftviftens motorstyring. Teng skisser av nødvendige måleopsett for denne sluttkontrollen. De hydrauliske sylinderne for mateskyvere skal overhales. I den forbindelse skal tetninger på stempel og stempelstang byttes. Se vedlegg 5. · Overhaling av sylinder for mateskyver 1. sylinderen er tatt ut av anleggt og ligger på verkstedet. Oppgave · Planlegg, beskriv hvordan du ville gjennomført og dokumentert disse jobbene Ta utgangspunkt i utstyr du kjenner fra før, der det ikke finnes vedlagt underlag. Endret 8. juni 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 (endret) Mange takk. Var dette hele oppgaveteksten? Var det ikke noe mer dokumentasjon for PLS og for hydrauliske akturatore? I den virkelige verden så vil jo både PLs program og overhaul/reparsjon av aktuator skje ut i fra "fabrikantens underlag".(Hvis det ikke finnes så får man Google opp noe.) Foreslår at vi ved tid og anledning mekker sammen, om ikke et komplett løsningsforslag, så i alle fall noe av det, for eksempel her i denne tråden. Kaskadegreiene skulle for eksempel ikke være så spesielt vanskelig i det hele tatt, selv om det kanskje høres slik ut. Edit: Googlet litt og fant ut at de kaskadereguleringene som ligger på nett egentlig er mer kompliserte enn de behøver å være. Denne ser ikke så kjempegal ut. Hvis man tar vekk FT2 (Vekk med "feedforward") så har man jo "grunnoppsettet". http://www.automatik-service.dk/kaskaderegulering.htm Hurtig indre prosess: Flowregulering. Langsom ytre prosess: Nivåregeulering. Ser at det rent teknisk er fullt ut mulig å programmere to helt uavhengige regulatorer, men at det mest "rasjonelle" må bli å bruke "innvendig signaloverføring" mellom ytre og indre sløyfe. Det blir jo "bittelitt" men ikke så veldig mye vanskeligere. Step 1 i denne oppgaven, det blir jo å identifisere "hva er den indre sløyfen" og "hvilke egenskaper har den" og "hva er den ytre sløyfen" og "hvilke egenskaper har den". Endret 9. juni 2015 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. juni 2015 Del Skrevet 15. juni 2015 Takker for oppgaveteksten. Har gått gjennom oppgavene sammen med et par gode venner og det viste seg at de to første var noe vanskeligere enn forventet, mens de tre siste ser ut til å være mer "standard vanskelighetsnivå". Det uventede var jo at denne kaskadereguleringen i oppgave 1-2-3 ser ut til å inneholde så mye som 4 regulatorfunksjoner, en overordnet sløyfe for O2 regulering og tre underordnede luft-flow reguleringssløyfer. Egentlig litt vanskeligere enn "normalt", men ganske morsom oppgave. Vil forsøke å få lagt ut en "skisse til løsningsforslag" med tid og stunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå