Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Nokken som vet ka ditta her e? Tror det er en "Brummer" gjør så ventilen skal åpne letter. Vibrerer ventilen så den aldri står helt rolig så vi slipper stiksjon (statisk friksjon). Det må en hvis kraft til får å få igang en bevegelse, og denne skal da gjøre det lettere å starte bevegelsen. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 En ting man bør ha i bakhode under eksamen er HMS. F.eks: -hvis man befinner seg i nærheten av forbrenningsovnen bør man ha på seg flammehemmende tøy og bruke riktig verktøy. Ikke ta av seg jakken, eller ha en langermet trøye. Grunnen for det er at det kan bli rimelig varmt i en slik ovn, og utstyr plassert rundt ovnen. - På et slik sted er det nok mye aske i luften (hvis ovnen ikke er en form for lukket tank). Da må man ha en maske på ansiktet som forhindrer askepartiklene i å komme ned i lungene. Bør også kanskje ha vernebriller slik at man ikke får aske i øynene. - hansker er ganske lurt. Ovnen og utstyr rundt er veldig varmt så det er viktig å vite hvor man tar hen. I den anledning kan det være lurt å gjøre seg bevist på hvor nøddusj, eller nærmeste sted man kan få tak i vann. - I forhold til hydraulikk oljen som blir brukt, er den sikkert tilsatt en rekke flammehemmende stoffer. Da må man være veldig forsiktig med oljen og ha riktig verneutstyr (hansker, klær, visir og ect.) Grunnen for at man må være så forsiktig er fordi de flammehemmende stoffene som er tilsatt hydraulikkoljen kan være veldig kreftfremkallende. det er sikkert mye mer man kan tenke på når det gjelder HMS, men disse er noen eksempler jeg kommer på i farten. Langermet trøye? Ovnen holder minst 850 grader 24/7 i 9 eller ti måneder i strekk, her er det ikke sjangs for å jobbe inne i ovnen. Det er absolutt ingen aske i arbeidsområdet, det er faktisk en av de reneste industrianleggene jeg har sett utenfor næringsmiddelindustrien. Lenke til kommentar
dcrvd9 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Kan noen forklare hva som skjer på hydraulikkskjemaet? Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Joda, poenget mitt er mer at konsekvensene ved å gjøre feil her er forholdsvis store, om viften stopper og resten av anlegget forsetter å kjøre vil du vel i beste fall kjøre røykgassen ut i hele anlegget. tipper at man her vil bli dobbeltsjekket 3 ganger før anlegget ble igangsatt etter arbeidet. Y betyr i følge mine papirer "regneenhet, hjelpefunksjon.", i tillegg står det nederst, "for gjentatt bruk innenfor et anlegg(må defineres). ordentlige firmaer lager ikke gjettekonkurranser, ting skal være entydig.PY01 er greit, men ta med en definering et annet sted. Røykgassen som kommer etter forbrenning er brukt opp, oxygennivået er nede på kanskje 7% og vil vel bare øke luftmengden man trenger. filtreringsprosessen er ikke 100%, så eneste jeg ser er at man kjører den en gang til får å få til en dobbelrensing, men det stemmer heller ikke med hodet mitt(som sikkert ikke er som det skal være) Folkens, dere må tenke over at det her er eksisterende anlegg. PT01, FT02, FT03 og GT04 vil alle ha høye og lave alarmer. Om det kommer for mye oksygen til brennkammeret er det en høy eksplosjonsfare, og om det kommer for lite er det fare for at brannen kveles. Det vil ta veldig lang tid å tenne igjen og det vil være snakk om et stort tap for bedriften. Betegnelsen PY blir helt riktig for en frekvensomformer. Et elektrisk (i dette tilfellet digitalt 0-6000 signal via profibus)signal gjøres om til 0-50hz 400v som driver motoren i viften. Filtreringsprosessen er så nærme 100% som mulig, men dette finner jeg ikke tall på. Jeg vil anta at det kommer ren luft fra andre steder i prosessen og er usikker på hvorfor det ikke vises. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Kan noen forklare hva som skjer på hydraulikkskjemaet? Fem sylindere skyver ut samtidig, og hastigheten kan justeres. AA003 er en eller ventil som gjør at PSA CP201 bytter målepunkt når sylinderen skifter retning. Med andre ord kan den se når det er for høy belastning på veg ut eller inn slik at det setter av alarm når noe setter seg fast. Lenke til kommentar
TB_ Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 > Jobber knyttet med sekundærluft- og hydraulikksystem Sekundærluft er luften som går inn i systemet for å sikre at alle røykgassene brennes helt ut. Og hydraulikksystemet er den delen av prosessen som blir styrt av hydraulisk kraft Hydraulikksystemet har to ventiler for at matingen skal gå hakkete fram og tilbake jamming = framdrifta blokkeres > Fabrikken har TN-nett Tn-nett er et system hvor nullpunktet på transformatoren er jordet. Her er spenningen i faselederne 400V, men om man kobler en faseledning sammen med N, blir det 230V (400 / 3√ ) Søppelanlegget: > Anlegget varmer opp vann til damp, som genererer elektrisk energi via en dampturbin. Det brennende bosset varmer opp en kjele med vann om til damp, som går vdere til en dampturbin. Dampturbinen gjør om den termiske energien om til elektrisk energi. > Den elektriske energien leveres til strømnettet Når den elektriske energien blir sendt ut til strømnettet, vil de tjene penger på det, basert på strømprisene. > Direkte leveranse av damp til nærliggende abonnenter, samt som varmekilde til fjernvarmeanlegg (?) >Søppelet tømmes i mottakshallen der det homogeniseres(?) via to aotumatisk styrte kraner og prosessoperatør(?) > Homogenisert søppel tilføres forbrenningsovn via av kranen > Mengden av søppel som til enhver tid kjøres gjennom forbrenningsovnen (grate/boiler) bestemmes av dampbehovet, og styres hva hjelp av hydraulisk styrte mateskyvere og ristere. > For å oppnå god forbrenning tilføres primærluft (primary combustion air) I bunnen av kjelen I bunnen av kjelen er det fem dyser som tilfører primærluft som er varmet opp av damptrommelen. Primærluften bidrar med å gi nok oksygen til at brannen skal holde seg. > For å sikre at røykgassen brennes helt ut tilføres sekundærluft (secondary combustion air). Sekundærluften blir tilsatt i den sekundære forbrenningssonen for å skape et overskudd av forbrenningsluft, slik at røykgassene brennes ut. Sekundærluft skaper også turbulens som gjør at luften og røykgassen blandes godt. > Ikke brennbart materiale og rester etter forbrenningen går gjennom rister i bunnene av kjelen og videre til sikting og slaggtransport. På bunnen av kjelen er en rist som rister søppelet til den andre siden av kjelen når det brenner, det som ikke brenner opp detter ned i et avløp for senere å bli siktet og transportert vekk. > Etter at mest mulig av energien av forbrenningsprosessen er benyttet til produksjon av damp og varmtvann, går røykgassen til rensing for å fjerne partikler og skadelige stoffer. Dampen som ikke blir brent opp i kjelen, går videre gjennom et filter som gjør røyken renere slik at den kan bli slippet ut i atmosfæren i henhold med krav fra regjeringen. > Det er strenge krav til utslipp til luft og det er derfor et eget system for analyse av utslippet med klare grenser for hva som er akseptabelt. PROSESSBESKRIVELSE UTVALGTE DELPROSESSER: > Den frekvensstyrte sekundærluftviften forsyner sekundærluft til sekundærluftsystemet PT01 måler flowen i systemet og sender signalet til PIC. Regulatoren sender deretter et 0-100% signal til en frekvensomformer for å rette på mengde Flow som styrer en sekundærluftsvifte. > Sekundærluft blåses inn i ovnen gjennom en rekke dyser i tre soner i ovnen og kjelen. Yep. Følgende innblåsingssoner finnes: > 1. Ovnstak foran (front) nærmest brenselmatesjakten (4 dyser) >2. Over ild-luft 1 (OFA1) ved inngangen til kjelens første plassering (2x2 dyser) >3. Over ild-luft 2 (OFA2) ved inngangen til kjelens første passering (2x2 dyser) > Sekundærluften som strømmer til hver av disse sonene måles ved hjelp av et klassisk venturi-rør(?), og styres ved hjelp av regul(e)ringsspjeld(?) Man måler flow med hjelp av et venturirør, og reguleringsspjeldene brukes til å regulere hvor mye flow som går gjennom basert på hva venturirøret måler. > sekundærluft trykkregulering styres av trykkregulatoren PIC01, som bruker prosessverdi fra sekundærlufttrykket PT 01. yee > Regulatorens utgangsområde er 0-100% og den styrer hastigheten til sekundærluftviften(?) Den styrer en frekvensomformer som styrer en sekundærluftvifte. > Mengden av sekundærluft består av de tre separate reguleringssløyfene 02, 03, 04. : ) ♕ > Sekundærluftmengde FT02, FT03, FT04 for frontdysene måles ved hjelp av et klassisk venturirør og regulerer spjeldene FCV02, FCV03, FCV04 via mengderegulatorene FICO2, FICO3, FIC04. FIC regulatorene er digitalt inne på en PLS. > Hydraulikkenheten(?) har to doble hydraulikkoljepumper med 100% kapasitet som forsyner hydraulikkkraft til mateskyverne(?) ristene(?), avstengningsspjeldet(?) i matesjakten(?) og slakkskyveren(?). > Den har også en kjøle og filterenhet(?) som brukes til å kontrollere hydraulikkoljens temperatur(?). > Brenselet(?) mates inn i ovnen med fem mteskyvere som fungerer samtidig. > Mateskyveren i bevegelse framover styrer strømmen av brensel til ovnen for å opprettholde ønsket energiproduksjon. > Returbevegelsen er rask for å redusere påvirkningen av brenselmatingen til et minimum. > De fire ristenes bevegelse transporterer brenselet gjennom ovnen. > Oksygensregulator QIC10 via QTA10 (oksygeninnholdet i røykgassen) er hovedkontroll for brenselskyver og risthasighetskontrollene(?) som styres via hydrauliske proposjonalventiler(?). > Fabrikken har en master-PLS(?) som via bus kommuniserer med distribuerte I/O enheter (remote IO/RIO(?)). > Alle reguleringsutrustning(?) som er tilkoplet I/O enheter bruker 4-20mA signal standard unntatt frekvensomformere som er koplet via feltbus til master PLS. > Øvrig utrustning benytter digital signaler. > Kontrollrommets operatørstasjoner er koplet til master PLS via ethernet. Lenke til kommentar
Aixon84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 http://www.tu.no/automatisering/automatiseringsakademiet/ Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 TB_, trenger du hjelp med de punktene du ikke har svart på? Lenke til kommentar
Aixon84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Nokken som vet ka ditta her e? Jeg tror dette er en ventil styrt av et strømsignal 4-20mA (0-100% åpning), slik at ventilen åpner med en kontrollert bevegelse, mens den andre ventilen har en av/på-funksjon. Så da går sylinderen i en jevn, kontrollert bevegelse i plussretning, og en rask bevegelse i retur. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Nokken som vet ka ditta her e? Jeg tror dette er en ventil styrt av et strømsignal 4-20mA (0-100% åpning), slik at ventilen åpner med en kontrollert bevegelse, mens den andre ventilen har en av/på-funksjon. Så da går sylinderen i en jevn, kontrollert bevegelse i plussretning, og en rask bevegelse i retur. Stemmer. Tegnet til -Y01 betyr at den kan strupes, og G står forøvring for posisjon, det kan tenkes at dette er har noe med den gradvise styringen å gjøre. Oppgaven beskriver i alle fall at hastigheten på skyverne justeres, det er sannslygvis dette som gjør det. Endret 2. juni 2015 av Veitdafaen3 Lenke til kommentar
Automation thug Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 En ting man bør ha i bakhode under eksamen er HMS. F.eks: -hvis man befinner seg i nærheten av forbrenningsovnen bør man ha på seg flammehemmende tøy og bruke riktig verktøy. Ikke ta av seg jakken, eller ha en langermet trøye. Grunnen for det er at det kan bli rimelig varmt i en slik ovn, og utstyr plassert rundt ovnen. - På et slik sted er det nok mye aske i luften (hvis ovnen ikke er en form for lukket tank). Da må man ha en maske på ansiktet som forhindrer askepartiklene i å komme ned i lungene. Bør også kanskje ha vernebriller slik at man ikke får aske i øynene. - hansker er ganske lurt. Ovnen og utstyr rundt er veldig varmt så det er viktig å vite hvor man tar hen. I den anledning kan det være lurt å gjøre seg bevist på hvor nøddusj, eller nærmeste sted man kan få tak i vann. - I forhold til hydraulikk oljen som blir brukt, er den sikkert tilsatt en rekke flammehemmende stoffer. Da må man være veldig forsiktig med oljen og ha riktig verneutstyr (hansker, klær, visir og ect.) Grunnen for at man må være så forsiktig er fordi de flammehemmende stoffene som er tilsatt hydraulikkoljen kan være veldig kreftfremkallende. det er sikkert mye mer man kan tenke på når det gjelder HMS, men disse er noen eksempler jeg kommer på i farten. Langermet trøye? Ovnen holder minst 850 grader 24/7 i 9 eller ti måneder i strekk, her er det ikke sjangs for å jobbe inne i ovnen. Det er absolutt ingen aske i arbeidsområdet, det er faktisk en av de reneste industrianleggene jeg har sett utenfor næringsmiddelindustrien. Jeg snakker så klart ikke om å jobbe inne i ovnen, det ville ha vært suicide. Det kan hende at man må gjøre korrektivt vedlikeholde på utstyr rundt ovnen mens den er i drift. Da er det viktig med HMS. Det bør ikke være aske i luften der, men hvis man ''antar'' at det kan være aske tilstede er det kanskje et pluss poeng å nevne det. Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Om du ser på hele rekke 3 i hydraulikk oversikten ser du at det er kraner som skiller hydraulikksystemet fra følerne. Systemet er altså lagd slik at følere kan byttes uten at anlegget må stoppe, det samme gjelder trykk og temperaturtransmittere koblet til brenneren. Ta heller henysyn til damp og støy. Lenke til kommentar
Aixon84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 En ting man bør ha i bakhode under eksamen er HMS. F.eks: -hvis man befinner seg i nærheten av forbrenningsovnen bør man ha på seg flammehemmende tøy og bruke riktig verktøy. Ikke ta av seg jakken, eller ha en langermet trøye. Grunnen for det er at det kan bli rimelig varmt i en slik ovn, og utstyr plassert rundt ovnen. - På et slik sted er det nok mye aske i luften (hvis ovnen ikke er en form for lukket tank). Da må man ha en maske på ansiktet som forhindrer askepartiklene i å komme ned i lungene. Bør også kanskje ha vernebriller slik at man ikke får aske i øynene. - hansker er ganske lurt. Ovnen og utstyr rundt er veldig varmt så det er viktig å vite hvor man tar hen. I den anledning kan det være lurt å gjøre seg bevist på hvor nøddusj, eller nærmeste sted man kan få tak i vann. - I forhold til hydraulikk oljen som blir brukt, er den sikkert tilsatt en rekke flammehemmende stoffer. Da må man være veldig forsiktig med oljen og ha riktig verneutstyr (hansker, klær, visir og ect.) Grunnen for at man må være så forsiktig er fordi de flammehemmende stoffene som er tilsatt hydraulikkoljen kan være veldig kreftfremkallende. det er sikkert mye mer man kan tenke på når det gjelder HMS, men disse er noen eksempler jeg kommer på i farten. Langermet trøye? Ovnen holder minst 850 grader 24/7 i 9 eller ti måneder i strekk, her er det ikke sjangs for å jobbe inne i ovnen. Det er absolutt ingen aske i arbeidsområdet, det er faktisk en av de reneste industrianleggene jeg har sett utenfor næringsmiddelindustrien. Jeg snakker så klart ikke om å jobbe inne i ovnen, det ville ha vært suicide. Det kan hende at man må gjøre korrektivt vedlikeholde på utstyr rundt ovnen mens den er i drift. Da er det viktig med HMS. Det bør ikke være aske i luften der, men hvis man ''antar'' at det kan være aske tilstede er det kanskje et pluss poeng å nevne det. Og om det KAN være aske i luften så må man tenke på: https://multimedia.3m.com/mws/media/565214O/3m-cartridge-filter-guide-and-brochure.pdf Lenke til kommentar
YepYepp Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hvilke oppgaver trur du Veitdafaen3 at vi kommer til å få? Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Mulig noe bytte eller ombygging på sløyfe 01, arbeid på det hydrauliske anlegget og/eller kontroll av sløyfe 10. Gjerne noe drit med "kontroll og vedlikehold" av en sløyfe. Her er det viktig å vise at man forstår hva som kan bli feil. Endret 2. juni 2015 av Veitdafaen3 Lenke til kommentar
YepYepp Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Mulig noe bytte eller ombygging på sløyfe 01, arbeid på det hydrauliske anlegget og/eller kontroll av sløyfe 10. Gjerne noe drit med "kontroll og vedlikehold" av en sløyfe. Her er det viktig å vise at man forstår hva som kan bli feil. Hva kan bli feil ? Lenke til kommentar
Veitdafaen3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Transmittere kan miste kalibrering, det kan være støy på signaler, etc. Lenke til kommentar
YepYepp Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Transmittere kan miste kalibrering, det kan være støy på signaler, etc. Lenke til kommentar
Eksamen:kandidat9 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Dersom det er jordfeilindikering på frekvensomformer for viftemotor sekundærluft. Hvordan ville du feilsøkt på jordfeil her? Og I forbindelse med kontroll av I/P omformeren på FCV01 oppdager du lekkasje, hvordan ville du bytte I/P omformer (PY01) for FCV01 med påfølgende idriftsettelse? Lenke til kommentar
Aixon84 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) http://www2.emersonprocess.com/en-US/brands/rosemountanalytical/GasAnalysisSolutions/gas/combustion-flue-gas-analyzers/5081fg/Pages/index.aspx Verdt å sjekke ut.. Endret 2. juni 2015 av Aixon84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå