Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye i depositum?

Turtledove

Anbefalte innlegg

Hei! 

Når man leier ut en leilighet, så har jeg forstått det sånn at depositumssummen normalt er 3 ganger månedsleie, og jeg trodde det var vanlig praksis over alt. 

Finnes det noen regler for øvre grense på depositumssum? 

Grunnen for at jeg spør er at jeg titter litt etter en ny plass å leie, og kom over en leilighet med 12.500,- per måned og 60k i depositum.  :dontgetit: Syntes det ble litt vel drøyt, så jeg kommer ikke til å ringe på den, men det hadde allikevel vært interessant å vite om det er noen føringer som ligger til grunn for depositumssummen. 

Takkåtakk for alle svar. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Husleieloven § 3-5, heter det;

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.
Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Ja, kanskje, men de luker vekk ganske mange andre også.

For den leiligheten det gjelder, så er det 1 soverom, dårlig planløsning, 1 års utleie, og det er et godt stykke unna både sentrum og høyskole. Det eneste attraktive med leiligheten er standarden og at det er fibernett der. De har en veldig liten målgruppe med det der til grunn, og det var spesielt derfor jeg stusset på prisen (og depositumet). 

Spør du meg så hadde det holdt i lange baner med 3 x månedsleie i depositum. :p 

Lenke til kommentar

Dersom leiligheita har svært høg standard så kan det være at tre måneders depositum ikkje er nok til å sikre utleiger godt nok. 

Dersom leigetakar f.eks. øydelegg marmorflisene i gangen så koster det sjølvsagt vesentlig mykje meir å reparere den skaden, enn om utleigar berre må legge ny linoleum i gangen.

Det kan også være at leigeavtalen i seg sjølv gir grunnlag for å kreve større depositum, f.eks. ved at det også er 6 måneders oppsigelsesfrist.

Lenke til kommentar

Spør du meg så hadde det holdt i lange baner med 3 x månedsleie i depositum. :p

Kanskje, men er husverten først uheldig og leieboeren skylder 2-3 mndr husleie før han får kastet ham ut, og leiligheten er ramponert, så kommer en ikke langt med 3 mndrs depositum (37500 kr).

Lenke til kommentar

Det kan også være at leigeavtalen i seg sjølv gir grunnlag for å kreve større depositum, f.eks. ved at det også er 6 måneders oppsigelsesfrist.

1: Det er ikke lov å ha 6 måneders oppsigelse hvis ikke annet er avtalt https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

2: Hvis man godtar 6 måneders oppsigelse så er man ikke helt ved sine fulle fem vil jeg si. Man kan sette seg selv i en skikkelig knipe hvis man godtar 6 måneder depositum og 6 måneder oppsigelse.

3: Når jeg gikk på VGS så leide jeg fra en gal dame. Hun gikk inn i leiligheten når jeg var ute og klaget når jeg gikk frem og tilbake fra kjøkken eller andre rom, det var snakk om gåing i leiligheten midt på dagen! Hadde 3 måneder oppsigelse og 3 måneder depositum, jeg klarte ikke mer og bestemte meg for å flytte. Ho nekta å korte ned oppsigelsen, som kan være like greit for en utleier da de vil få inn nye leietagere raskere og det er ikke lov å ha visning uten samtykke under oppsigelsestiden, og tok hele depositumet fra meg fordi "leiligheten var ikke tatt bra nok vare på". Leiligheten var i samme stand som når jeg flyttet inn dvs ikke helt 1 klasses for å si det slik.

Hvis jeg da hadde godtatt en avtale med henne om 6 måneders oppsigelse så hadde jeg vært låst i dritten i 6 måneder og ikke 3. Hun hadde tatt 6 måneders depositum fra meg uten god grunn. Hvis man ikke kan bevise tilstanden til leiligheten før og etter så kan huseier finne på ting og det står sterkere enn leietagers ord. Jeg har aldri opplevd noe liknende senere selv om det har blitt et hakk eller to i gulvet andre steder. Da sa huseier at det var normal slitasje som ikke skal trekkes fra depositum.

Folk som krever slike syke avtaler er ofte pengegriske folk, stort sett ikke nervøse folk som vil være på den sikre siden. For å få bra med cash så er det lurt å ha høyt depositum og lang oppsigelse. Da kan man mer eller mindre stjele depositumet og få garantert inntekt i oppsigelsesperioden.

Ta bilder av alle detaljer der du skal leie, 100% av leiligheten bør være tatt bilde av, tilogmed tak, og få huseier til å skrive under på at bildene er godkjent, da blir det rettferdig og 100% korrekt uansett, jeg har aldri gjort dette men angrer på at jeg ikke gjorde det den ene gangen det trengtes. Jeg hadde aldri godtatt 6 måneders oppsigelse eller depositum, uansett grunn.

1: Ser du ikke motsetningen i denne setningen? Det er lov med 6 måneders oppsigelse når det er avtalt, hvilket er det samme som "6 måneders oppsigelse er tillatt".

2: Seks måneders oppsigelsestid går helt fint i langvarige leieforhold. Det er kjipt å binde opp såpass mye kapital i depositum, men så lenge man faktisk har det på depositumskonto så er det helt uproblematisk så lenge man faktisk har pengene.

3: Dersom du faktisk har en depositumkonto så vil du i denne situasjonen ikke ha noen problemer, for dama har misligholdt leiekontrakten slik at hun ikke får noen penger av deg. Søksmålsbyrden er på henne, så du taper ingenting uansett hvor lang oppsigelsestiden er. Man er ikke helt ved sine fulle fem om man gir fra seg penger til "depositum" uten å følge husleielovens regler for depositum, men det er uavhengig av hvor mye penger det er snakk om og hvor lang oppsigelsestiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*snip* Galskap å godta 6 måneders depositum og ha en avtale utenom de 3 månedene som er skrevet i husleieloven https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Ja det stemmer nok det. Å avtale meir enn 3 måneders oppsigelsestid er vell også ein ulovlig avtale då dette gir større fordel for utleiger enn det gir for leigetakar (som uansett har eit oppsigelsesvern).

Når det gjeld depositumets størrelse så er det også gjerne det som utgjer forskjellen på kor høg standard bolig du får tak i. Jo mindre depositum som kreves jo dårligare standard på boligen er det (vanligvis).

Lenke til kommentar

*snip* Galskap å godta 6 måneders depositum og ha en avtale utenom de 3 månedene som er skrevet i husleieloven https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Ja det stemmer nok det. Å avtale meir enn 3 måneders oppsigelsestid er vell også ein ulovlig avtale då dette gir større fordel for utleiger enn det gir for leigetakar (som uansett har eit oppsigelsesvern).

Nei, les loven. "Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale." Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg kom over en person som gjorde akkurat dette, 12,500 kr i måneden. han skulle ha 75.000 kr i depositum for en leilighet på 72 kvm, Gammelt bygg, ingen hvitevarer. 2 soverom. Knøttlite bad og kjøkken/stue var i ett... Noen personer vil ikke leie ut. Og dette var i tillegg 10 minutter med bil fra nærmeste butikk. Ikke inkl strøm. Greit nok nett, Eneste positive var at han ordnet med Ved til fyring.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Er vel opp til utleier hvor mye han vil ta.. men kan jo ikke forvente at folk har enorme summer å legge i et depositum.

Da hadde de vel mest sannsynlig heller kjøpt en leilighet.. ;)

Det finnes jo bedre alternativer enn styret med depositum nå.. eksempelvis at leietaker betaler 4-5000 for en forsikring (som han da ikke får igjen) men som dekker evt skader etc for huseier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...