KoKo_ Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Hei! Jeg har i dag kontoer, sparing og huslån i bank A. Dette er inkluderer også en felleskonto jeg deler med samboer, som har sine kontoer i bank B. Jeg er nå i en prosess for å bytte bank fra bank A til bank B, slik at samboer har lettere tilgang til felleskontoen vår i sin nettbank. Spørsmålet er hva vi gjør med huslån. I bank A hadde jeg 2,9% rente. I bank B fikk vi spesialtilbud på 2,7% (annonsert rente på nett ligger på 3%). Jeg fikk da samme spesialtilbud fra bank A på 2,7% etter å ha fortalt om bytteplaner. BnBank tilbyr 2,6% til alle kunder som oppfyller kravene deres, uten at man trenger å være totalkunde. Er det en fordel å ha lånet i bank B og bygge opp et kundeforhold der i tilfelle dårligere tider. Eller bør man flytte huslånet etter beste rente, og ha normale tjenester i bank B? (Orker ikke å flytte bruks og lønnskonto oftere enn jeg må, så de vil jeg ha nodenlunde stabilt plassert) 0,1% er ikke mange penger, men spesialtilbud kan jo endres kjapt fra renteendring til renteendring... -Alt i bank B? -Skille ut huslån og flytte etter rentevinden (med selvfølgelig hensyn på eventuelle flyttegebyrer)? Endret 26. mai 2015 av KoKo_ Lenke til kommentar
www.laneradgiveren.no Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hei! Jeg har i dag kontoer, sparing og huslån i bank A. Dette er inkluderer også en felleskonto jeg deler med samboer, som har sine kontoer i bank B. Jeg er nå i en prosess for å bytte bank fra bank A til bank B, slik at samboer har lettere tilgang til felleskontoen vår i sin nettbank. Spørsmålet er hva vi gjør med huslån. I bank A hadde jeg 2,9% rente. I bank B fikk vi spesialtilbud på 2,7% (annonsert rente på nett ligger på 3%). Jeg fikk da samme spesialtilbud fra bank A på 2,7% etter å ha fortalt om bytteplaner. BnBank tilbyr 2,6% til alle kunder som oppfyller kravene deres, uten at man trenger å være totalkunde. Er det en fordel å ha lånet i bank B og bygge opp et kundeforhold der i tilfelle dårligere tider. Eller bør man flytte huslånet etter beste rente, og ha normale tjenester i bank B? (Orker ikke å flytte bruks og lønnskonto oftere enn jeg må, så de vil jeg ha nodenlunde stabilt plassert) 0,1% er ikke mange penger, men spesialtilbud kan jo endres kjapt fra renteendring til renteendring... -Alt i bank B? -Skille ut huslån og flytte etter rentevinden (med selvfølgelig hensyn på eventuelle flyttegebyrer)? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Hei, og takk for råd. Sikkert et godt råd, men du er kanskje litt bias siden du tjener penger på å flytte andres lån mellom banker? ;-) Lenke til kommentar
War Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Kundeforhold? Bygge opp? Folk bytter gjerne bank pga det blir for personlig. Forsikring og bank anbefaler jo alle eksperter å bytte som man bytter sokker. Jeg har hatt skandiabanken, dnb, fokus (danske bank) siste 10 årene, har hatt noen av de flere ganger. Jeg synes det er deilig at det er minst mulig personlig. Bankene skal tjene penger på deg, det er alt de bryr seg om deg. Siden du også skal spare mest mulig ser jeg ingen grunn til å være trofast mot en bank. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Det dreier seg kun om pris når det kommer til boliglån. Banken er bare en formidler og du ønsker varen billigst mulig. https://www.finansportalen.no/Bank/Boligl%C3%A5n Merk at BN Bank er dyrere enn Storebrand. Tar du en telefon til de kan det vel hende du får dekt omregistreingskostnadene også. Endret 26. mai 2015 av Wisd0m Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Merk Lånerenten forutsetter at låntaker og evtentuell medlåntaker bruker Storebrand Bank aktivt som hovedbank med lønnskonto, nettbank og VISA-kort. Lenke til kommentar
www.laneradgiveren.no Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Hei, og takk for råd. Sikkert et godt råd, men du er kanskje litt bias siden du tjener penger på å flytte andres lån mellom banker? ;-) Ja vi tar betalt fra bankene, noe jeg syns er en god ting Det vil si at jeg egentlig ikke bryr meg om hvilken bank du er i, snarere at du får det beste i markedet til enhver tid Om det heter BNbank, eller noe annet er jeg ikke så opptatt av. Så lenge du får det du trenger / vil Det som også er flott med det er at det følger med en oppfølging av betingelsene dine. Vi "skanner" betingelsene dine hver 3. måned og sjekker om det er mulig å spare noe. Da slipper du å følge med hver dag på hvordan markedet utvikler seg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Og denne oppfølgingen koster hva? Jeg mener, noe må jo dere tjene penger på også siden dere skal drive et firma. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Gratis lunch? Jeg er enig i at banken er en formidler av et produkt du ønsker å kjøpe billigst mulig. Jeg er uenig i at en bankforbindelse må være upersonlig, samt at "tiden der man opparbeidet tillit til banken gjennom å bruke flere av deres produkter" er over. Min erfaring er at så lenge du passer inn i "A4" boksen, og ikke trenger noen rådgivning utover det skandiabanken kan gjøre over nett, så er ikke tillitt/kundeforhold/bredde viktig. Men med en gang du ikke passer inn i den forhåndsbestemte malen, er slike ting gull verdt. Har flere eksempler på det. Har venner som har fått fullfinansiert dyre boliger i en bank pga langt kundeforhold, samt at foreldre/søsken bruker samme bank og rådgiver. Kjenner noen som fikk finansiert en bolig som var laangt utenfor deres betalingsevne og egenkapitalkrav, ene og alene fordi han hadde snekkerfirmaet sitt registrert i banken, og lovte dyrt og hellig å lage noen utleie hybler til en billig penge. Har venner som får finansiert biler/båter med bare en telefon siden de kjenner rådgiveren sin Kjenner en som bare kan ringe sin rådgiver når han er i Tyskland for å importere biler på dagen, for å stille garantier for kjøp/moms etc. Dette er normalt en prosess som kan ta dagesvis. For å ikke snakke om når banken hjelper folk som har kommet i økonomisk uføre med refinansiering osv. Det er en dritt jobb for en bankrådgiver, en jobb han/hun ikke gjør for folk en ikke kjenner nogen lunde. Her har kundeforhold, tillit og historikk alt å si. Jeg tipper at 60% av alle private lånekunder ikke trenger rådgivning utover normalen, men for de som trenger det, har forholdet til banken mye å si. Endret 27. mai 2015 av PanserJohan 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 I henhold til retningslinjene §5. Bedrifter, ansatte og reklamering påpekes det at brukerkontoen ikke skal benyttes til å poste reklame eller nyheter om egne tjenester, med mindre det er svar på spørsmål fra andre brukere. Det skal kun svares på konkrete spørsmål og påstander. Informasjon ut over det kan bli ansett som snikreklame. I henhold til retningslinjene har jeg flyttet deler av et innlegg flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Reaksjoner på dette på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging§ion=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå