Kjetil Larsen Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Høres rart ut, men rare ting forekommer jo iblant. Kan du ikke finne et bilde på nettet og markere nøyaktig smertelokasjon? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Nøyaktig smertelokasjon er noe vanskelig da det ikke er ett lite område som gjør vondt, bortsett fra yttersiden av albuen. Det nederste, lakkerte området skulle nok vært litt lengre til venstre. Endret 20. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Er nok to saker ute på fære her. Smertene midt på albuen (olecranon) er antakeligvis slimposen. Dette gir mening ift tricepsirritasjonen, som med potensiale kan irritere denne (olecranon bursa). Smerter i ekstensorene og tennisalbue minner mer om det jeg nevnte tidligere. Svakhet i grep, antakeligvis, ettersom dette vil affisere triceps. Foreslår at du begynner å styrk underarmene dine i samarbeid med noen som veit hva de driver med. Fysio eller rehab orientert PT Cookie cutter programmet vil antakelig være å styrke ekstensor og fleksor av underarm og fingre, kanskje også bakre skuldermuskel ettersom denne også jobber sammen med triceps. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2015 Forfatter Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Har ikke noe svakhet i grep, heller ikke løfting. Slimposen ble sjekket og fant ingenting galt. Hevelse på albuen er vel også veldig vanlig når det er betennelse i slimposen, noe jeg ikke har hatt. Fingre er også smertefrie under bruk, selv ved f.eks tunge løft osv. Smertene i ekstensorene(antar det er over og undersiden av armen?) er noe som hovedsakelig har kommet de siste ukene, personlig misstenker jeg det hovedsakelig kommer av at jeg bruker armen anderledes enn ellers. Tror dette løser seg selv når problemene med tricepsirritasjonen og olecranon er borte. Jeg har en dårligere ergonomisk stilling på jobb enn ellers også da jeg ikke kan ha albuen i bordplaten ettersom det fort kan gjøre veldig vondt. Men, hva er din diagnose, skjønte ikke helt hvilke to saker du mener. Er tross alt ikke lege Setter veldig pris på at du hjelper meg Skal ta trening med fysioterapauten min, skal nok dit i løpet av neste uke. Endret 20. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Har ikke noe svakhet i grep, heller ikke løfting. Slimposen ble sjekket og fant ingenting galt. Hevelse på albuen er vel også veldig vanlig når det er betennelse i slimposen, noe jeg ikke har hatt. Fingre er også smertefrie under bruk, selv ved f.eks tunge løft osv. Smertene i ekstensorene(antar det er over og undersiden av armen?) er noe som hovedsakelig har kommet de siste ukene, personlig misstenker jeg det hovedsakelig kommer av at jeg bruker armen anderledes enn ellers. Tror dette løser seg selv når problemene med tricepsirritasjonen og olecranon er borte. Jeg har en dårligere ergonomisk stilling på jobb enn ellers også da jeg ikke kan ha albuen i bordplaten ettersom det fort kan gjøre veldig vondt. Men, hva er din diagnose, skjønte ikke helt hvilke to saker du mener. Er tross alt ikke lege Setter veldig pris på at du hjelper meg Skal ta trening med fysioterapauten min, skal nok dit i løpet av neste uke. Husk at kroppen er flink til å kompensere. Uten spesifikke tester så vil du ikke vite hvorvidt du er svak eller ikke. Det er ikke snakk om lammelser her, eller krøplende svakhet :-) For meg virker det som at du har ett tilfelle av olecranon irritasjon. Hvis det er en brennende sviende, eller stikkende smerte, er det sannsynligvis slimposen. Hevelse i slimposen tyder på at det har gått langt... Det skal mye til før det blir så ille. Hvis det er mer 'aching' så kan det være tricepsfestet, men høres rart ut som sagt. Sekundært virker det som at alle ekstensormusklene til håndleddet er affisert. Dette gir vanligvis tennisalbue-symptomer. Jeg tror altså ikke at tennisalbuen og symptomene du føler ved olecranon stammer fra samme sak. Hvis det er stråling du føler, så kan det være at radialnerven er fanget der som du har 'tennisalbue'. I så tilfelle er det bare å trykke over radialnervegangen (rundt supinator muskelen, der som du har markert) og om dette gjenskaper symptomene så er det blinkskudd. Ettersom du jobber med data, er det ikke usannsynlig at radialnerven er innklemt i supinatortunnelen. Dette fordi datajobbing foregår med pronert grep, og dette strekker supinatormuskelen over radialnerven, som over tid kan føre til irritasjon. Skjønner at det ble litt mange fagbegrep her, men ganske knotete for meg å forklare det på en annen måte. Beklager Hvis du ikke får noe ytterligere hjelp fra fysioterapeuten din, så kan du kontakte meg via nettsiden min for et møte. www.treningogrehab.no 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Husk at kroppen er flink til å kompensere. Uten spesifikke tester så vil du ikke vite hvorvidt du er svak eller ikke. Det er ikke snakk om lammelser her, eller krøplende svakhet :-) Ok, da kjenner jeg ikke til noe, har blitt utført lite slike sjekker. Er kun fysioterapauten som testet litt og konkluderte med at det ikke var tennisalbue. For meg virker det som at du har ett tilfelle av olecranon irritasjon. Hvis det er en brennende sviende, eller stikkende smerte, er det sannsynligvis slimposen. Hevelse i slimposen tyder på at det har gått langt... Det skal mye til før det blir så ille. Hvis det er mer 'aching' så kan det være tricepsfestet, men høres rart ut som sagt. Olecranon irritasjon høres veldig riktig ut, det stemmer veldig godt med hvor smerten er. Ang smertene ved berøring, så er dette vanskelig å forklare, den er ikke direkte brennende eller stikkende, heller ikke "aching". Det er mer som når man slår albuen hardt på feil sted så det kommer en kraftig smerte(har et navn men husker ikke hva), bare ikke fullt så "stikkende". Ang. oversiden og undersiden av armen så er dette mer en stølhet/ømhet, samme type ubehag man får etter en hard treningsøkt. Sekundært virker det som at alle ekstensormusklene til håndleddet er affisert. Dette gir vanligvis tennisalbue-symptomer. Jeg tror altså ikke at tennisalbuen og symptomene du føler ved olecranon stammer fra samme sak. Det stemmer ja, generellt vondt/ømt fra og med albuen til håndleddet, både på oversiden og undersiden. Har ikke funnet noe som er vondt ved berøring utenom punktet nevnt under og olecranon. Virker logisk at det ikke stammer fra samme sak, for smertene ved olecranon har vært der i nærmere ett halvt år, mens ekstensormusklene startet for en 2-3 uker siden. Hvis det er stråling du føler, så kan det være at radialnerven er fanget der som du har 'tennisalbue'. I så tilfelle er det bare å trykke over radialnervegangen (rundt supinator muskelen, der som du har markert) og om dette gjenskaper symptomene så er det blinkskudd. Ettersom du jobber med data, er det ikke usannsynlig at radialnerven er innklemt i supinatortunnelen. Dette fordi datajobbing foregår med pronert grep, og dette strekker supinatormuskelen over radialnerven, som over tid kan føre til irritasjon. Det er ingen strålende smerter. Legen trykker rundt supinator muskelen uten at dette gjorde noe vondt, men når han trykket på der triceps er festet i albuen, fra oversiden av albuen og ned "under" albuen gjorde det veldig vondt. Skjønner at det ble litt mange fagbegrep her, men ganske knotete for meg å forklare det på en annen måte. Beklager Google vet det jeg lurer på, at det er fagbegreper er ikke så nøye, bedre at du bruker det og jeg googler enn å prøve å forklare det på noen andre måter Hvis du ikke får noe ytterligere hjelp fra fysioterapeuten din, så kan du kontakte meg via nettsiden min for et møte. www.treningogrehab.no Mulig jeg tar kontakt med deg etterhvert, men du er 2 timer kjøring unna, så det er litt pes å dra dit. Men, bare lurer, hvorfor mener det høres rart ut at det er betennelse i senefestet til triceps? Edit: det gjør forresten også vondt når jeg retter ut albuen helt, i olecranon området. Edit2: da blir det fysioterapaut igjen på mandag, med trykkbølgebehandling og tilrettelagt trening Endret 21. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Mener du at det kommer som et lyn ved olecranon? Kjerringstøt? Ulnar-nerven ligger i gropa rett ved siden av, men denne smerten bør i så fall ha kommet litt etter litt med mindre det har vært trauma mot albuen. Masser litt på tricepsmuskelen (alle tre) og finn ut om de er veldig såre og ømme. Vanskelig å tyde 'sensasjoner' over skrift, på nettet. Hva tror du selv at denne tricepsbetennelsen skal ha kommet fra? Driver du med noe spesielt på fritiden som potensielt har overbelastet triceps? Det hender også at muskler brister ved en plutselig belastning, om de er svake. Heftig googling, bra jobbet :-) Høres rart ut ifbm tennisalbue, men ikke ifbm olecranon-problemet. Utgangspunktet i tråden her var jo tennisalbue. Kommer litt an på hva det virkelig stammer fra! 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Dette er en ganske vanlig skade hvis man ikke tåler Skull Crusherøvelser på triceps, men etter det jeg skjønner så trener du ikke? Smalbenk tricepsøvelse kan gi belastningsskader i muskulatur på underarm. Jeg har slitt med begge deler og kan ikke kjøre slike øvelser. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Beste beskrivelsen av smerten er kanskje som om man klemmer veldig, veldig hardt på området, selv om det bare er vanlig berøring som skulle vært smertefritt. Tricepsmusklene er ikke veldig såre og ømme, har ikke hatt noe smerter eller problemer med selve tricepsmusklene. Har trent styrke, jeg trente en god del før jeg fikk disse problemene. Er riktignok ikke godt trent, men har vært til og fra styrketrening over mange år, og har aldri hatt noe slike problemer tidligere. Vanskelig å si om jeg har overbelastet triceps, men det er mulig. Har ikke merket noe umiddelbare smerter under eller rett etter trening som natturlig knytter skaden til trening, men jeg vet ikke. Varmer alltid opp musklene jeg skal trene før jeg trener de også. Utgangspunktet var tennisalbue ja, for det var det jeg og legene(2 av de) trodde, 2 fysioterapauter og en ultralydundersøkelse har nok endret utgangspunktet Har ikke trent armer på lenge, eller noe som belaster armer. Trener ikke når det gjør vondt... Endret 21. august 2015 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. august 2015 Forfatter Del Skrevet 21. august 2015 Dette er en ganske vanlig skade hvis man ikke tåler Skull Crusherøvelser på triceps, men etter det jeg skjønner så trener du ikke? Smalbenk tricepsøvelse kan gi belastningsskader i muskulatur på underarm. Jeg har slitt med begge deler og kan ikke kjøre slike øvelser. Aldri drevet med noe skull crusherøvelser etter det jeg vet. Har trent noe stående nedtrekk, som nesten utelukkende går på triceps. Ikke drevet med tricepsøvelser i benk, eller noen andre øvelser i benk for den saks skyld... Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Dette er en ganske vanlig skade hvis man ikke tåler Skull Crusherøvelser på triceps, men etter det jeg skjønner så trener du ikke? Smalbenk tricepsøvelse kan gi belastningsskader i muskulatur på underarm. Jeg har slitt med begge deler og kan ikke kjøre slike øvelser. Høres ut som at du ikke får god kontakt med medial triceps. Sørg for at armene inne flarer for mye ut til siden når du presser. Medial triceps fungerer litt som VMO, den stabiliserer albuen under ekstensjon. Albue skal tracke med håndledd. Beste beskrivelsen av smerten er kanskje som om man klemmer veldig, veldig hardt på området, selv om det bare er vanlig berøring som skulle vært smertefritt. Tricepsmusklene er ikke veldig såre og ømme, har ikke hatt noe smerter eller problemer med selve tricepsmusklene. Har trent styrke, jeg trente en god del før jeg fikk disse problemene. Er riktignok ikke godt trent, men har vært til og fra styrketrening over mange år, og har aldri hatt noe slike problemer tidligere. Vanskelig å si om jeg har overbelastet triceps, men det er mulig. Har ikke merket noe umiddelbare smerter under eller rett etter trening som natturlig knytter skaden til trening, men jeg vet ikke. Varmer alltid opp musklene jeg skal trene før jeg trener de også. Utgangspunktet var tennisalbue ja, for det var det jeg og legene(2 av de) trodde, 2 fysioterapauter og en ultralydundersøkelse har nok endret utgangspunktet Har ikke trent armer på lenge, eller noe som belaster armer. Trener ikke når det gjør vondt... Greit. Tennisalbuen er nok, som jeg har sagt fra starten, rotfestet i underarmen. Ekstensorsvakhet og fingersvakhet er veldig vanlig. Det virker jo som at det er noe du gjør i hverdagen som provoserer triceps, og dermed festet. Dette har da til gjengjeld irritert slimposen ved olecranon. En mulighet er at lats er svak, og at det lange tricepshodet må overkompensere ved skulderekstensjon. Dette er forsåvidt er ganske vanlig problem (dysfunksjonell lats, altså ryggmuskel), og kan forklare hvorfor tricepsfestet er blitt overbelastet. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Oki, så det er ikke noe mer hokus pokus enn å gi henvisningen til kiropraktoren? Hvordan var behandlingen egentlig, vond? Hvordan var det etterpå? Det var ikke så vondt, kanskje bittelitt ubehagelig. Ikke noe grue seg til. LIAR!!! Hadde første behandling i dag, kraftige smerter hele veien. Men det er jo tegn på at behandlingen er på rett sted, og at det har en viss effekt, ikke at nødvendigvis blir bedre, men behandlingen gjør noe Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Oki, så det er ikke noe mer hokus pokus enn å gi henvisningen til kiropraktoren? Hvordan var behandlingen egentlig, vond? Hvordan var det etterpå? Det var ikke så vondt, kanskje bittelitt ubehagelig. Ikke noe grue seg til. LIAR!!! Hadde første behandling i dag, kraftige smerter hele veien. Men det er jo tegn på at behandlingen er på rett sted, og at det har en viss effekt, ikke at nødvendigvis blir bedre, men behandlingen gjør noe Jeg har høy smerteterskel, spesielt ved sånn smerte som bare varer ei lita stund, sånn som behandlingen. Jeg ville ikke at du skulle grue deg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. august 2015 Forfatter Del Skrevet 24. august 2015 Hadde ikke gruet meg uansett, men tenkte med på hva jeg burde være forberedt på, og på jobb etterpå. Holdt ut smerten uten større problemer, var bare smerter når han drev på, så å sitte på jobb resten av dagen er heldigvis problemfritt. Setter mer pris på ærlighet enn løgn, selv om det var godt ment... Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Ok, ble veldig nummen armen min da jeg fikk sånn behandling. Sikkert derfor det ikke var så vondt. Mulig det har med hvor de gjør det på kroppen. Det var på oversiden av underarmen ved albuen. Endret 24. august 2015 av RRhoads Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. september 2015 Forfatter Del Skrevet 4. september 2015 Hadde 3. behandling i dag, betydelig mye bedre, økte intensiteten fra 5 til 8 i dag, ikke at intensiteten sier meg eller antagelig så mange andre noe, men fra 5 til 8 er en markant økning Storfornøyd med norsk helsevesen så lenge man har nok penger til å betale for alt selv... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Liten oppdatering, albuen er nesten helt bra og er ferdig med fysioterapaut, Det er ikke verken plagsomt eller hemmende lengre, merker det kun om jeg bevist provoserer albuen Men oversiden og undersiden av underarmen er fortsatt "støl" så godt som konstant. Trodde dette gradvis skulle gi seg, men er litt usikker nå. Noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå