Gå til innhold

Fedora Core 1.0 - den råeste Linux-distribusjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg lagt til min /etc/sysconfig/rhn/sources:

apt gstreamer http://gstreamer.net/releases/redhat/ redhat-9-i386 deps

yum livna-stable-fc1 http://rpm.livna.org/fedora/1/i386/yum/stable

yum fedora.us http://download.fedora.us/fedora/fedora/1/i386/yum/stable/

yum freshrpms http://ayo.freshrpms.net/fedora/linux/1/i386/freshrpms

yum Newrpms http://newrpms.sunsite.dk/apt/redhat/en/i386/fc1

Om ikke alt dette er helt lurt så får du iallefall de aller fleste pakker du kan trenge tilgjengelig i up2date, blant disse mplayer, gstreamer, totem, xmms-mp3, alsa drivere, xmule, xine og kongespillet foobillard.

Det eneste jeg mangler i fedora nå er rhythmbox med mp3 støtte, dette har jeg ikke fått til skikkelig.

Annen liten forandring jeg har gjort er å legge inn bluecurve tema i mozilla, liker å ha alt i samme stil.

Bare å trykke på "Install - MozCurveBlue" her

Distroen er helt fantastisk. Alt ser utrolig bra ut. Elsker nye fargene i bluecurve. Omtent alt man trenger av programmer er med. Up2date støtter apt/yum, grafisk oppstart, herlige grafisk konfigurasjonsverktøy. Alt er bare helt herlig.

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hvordan man får opp apt/yum i up2date?

Jeg får bare muligheten til å trykke "next" to ganger, og deretter (klappe på hodet) "Your system is fully updated" (sjokk... Den er under en uke gammel)

Du må vel legge til apt- og yum-kilder manuelt i /etc/sysconfig/rhn/sources.

Lenke til kommentar
Må si meg enig med trådstarter i at Fedora er virkelig en gjennomarbeidet distro. Må ærlig talt innrømme at jeg synes den konkurerer med Slackware i kvalitetsinntrykk og lav feilprosent. Alt fungerer, og det fungerer godt. Alt er praktisk, fancy, enkelt som en Mac og allikvel fullt av konfigureringsmuligheter osv osv...

For min del var Internett, HP skriveren, lydkortet og Samba nettverk med Windows 2000 maskiner oppe etter 5 minutt. Det er ny rekort for min del.

Anbefales til alle som vil ha en god opplevelse med Linux.
Lenke til kommentar
den har yum installert, men jeg vil gjerne bruke apt! Hvordan får jeg apt til å virke, hvor får jeg tak i "riktig" apt?

vet jeg maser mye nå, men men...

Dersom du tillater deg å bruke yum en gang er det bare å ta yum install apt :) Eventuelt kan du jo bruke up2date. up2date -i apt blir det vel.

Lenke til kommentar

Takker, skal teste når jeg kommer hjem!

Må også si meg enig med tråstarter, dette er en virkelig god og gjennomarbeidet distro. Alt "bare virker", og designet... Bærrelækkert!

Forøvrig har de helt tydelig gjort mye siden versjon 9 med tanke på ren ytelse, minneforbruk og multitasking går nå som en drøm! Skull gjerne sett windows/MS office kjøre UTEN NOE LAG når prosessoren jobber på 100% konstant med oggenc, surfing, musikkavspilling (rythmbox er genialt, må bare få meg mp3 støtte så...), og masse annet (hadde dobbel alt-tab greisings), og med minneforbruk til programmer (cache er seff noe helt annet) på UNDER 128 MB :D

Lenke til kommentar

Jeg har testet fedora i dag og er meget nøgd.. Fikk ikke xmms til å spille/streame men d blei fixa m å instalere xmms på ny..

cd/dvd brenneren funker perfekt etc....

Så inst jeg mplayer funker fin på nett har vert å sett trailere på filmweb.no funket fint i quicktime.. så skulle jeg spille ei .vob fil d gikk ikke no bra .. testa forskjellige drivere i confen på mplayer d hjalp ikke no..

Mem så instalerte jeg driverene fra ati..da blei d ikke mye bra lengre.. fikk ikke logget inn maskinen hang seg hver gang..

Jeg fikk byttet xf86config fila til den gamle gjennom recovery så nå funker den i gjenn..

Er d noen som har inst driver fila fra ati ? fått d til å funke ?

Trenger no hjelp så hvis noen gidder hadde d vært fint..

Epox 8rga+

xp2400

Connect3d 9600 PRO

Lenke til kommentar
Jeg har testet fedora i dag og er meget nøgd.. Fikk ikke xmms til å spille/streame men d blei fixa m å instalere xmms på ny..

cd/dvd brenneren funker perfekt etc....

Så inst jeg mplayer funker fin på nett har vert å sett trailere på filmweb.no funket fint i quicktime.. så skulle jeg spille ei .vob fil d gikk ikke no bra .. testa forskjellige drivere i confen på mplayer d hjalp ikke no..

Mem så instalerte jeg driverene fra ati..da blei d ikke mye bra lengre.. fikk ikke logget inn maskinen hang seg hver gang..

Jeg fikk byttet xf86config fila til den gamle gjennom recovery så nå funker den i gjenn..

Er d noen som har inst driver fila fra ati ? fått d til å funke ?

Trenger no hjelp så hvis noen gidder hadde d vært fint..

Epox 8rga+

xp2400

Connect3d 9600 PRO

Kan godt få litt hjelp til dette jeg også, da jeg holder på å laste det ned, men er totalt noob.

Lenke til kommentar

OSNews slakter Fedora i en test i dag. De fleste av de problemene de opplever, har ikke jeg møtt på. Multimedia-støtten som standard er elendig, greit nok, men det er svært enkelt å fikse ved å følge en HOWTO.

Fedoras svakheter er defintivt også markante - men den markerer seg som GOD ved at den tar et steg videre i utviklingen av en god distribusjon for skrivebordet. Det er liksom ikke "just another Linux distribution" - det er noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...