Gå til innhold

Fedora Core 1.0 - den råeste Linux-distribusjonen

Anbefalte innlegg

Hei!

Fedora Core 1.0 er til dags dato den utvilsomt beste Linux-distribusjonen jeg har brukt. Hele prosjektet er gjennomført til minste detalj og du gammel som ny på Linux sitter igjen med et solid produkt som er tilpasset.

Før har jeg alltid sett på Linux som det typiske tredje alternativ på skrivebordet - etter Macintosh og Windows. Alle distributører har skrytt med sine kommersielle krefter at NÅ har vi laget noe for alle. Det er ikke rikitg. SuSE, Lindows, Lycoris, Xandros, Mandrake og tidligere RedHat-versjoner har store svakheter og problemer med å nå denne.

For nybegynnere er RPM-systemet svært godt - og det skal jeg være enig i. Med RedHat-pakker finnes det ikke lettere. Knoting i kommandolinjen er for svært sære brukere - gjennomsnittet, de som krever stort, trenger enklere verktøy. Etter å ha prøvd ut en rekke ting i denne versjonen sitter jeg igjen med følelesen av at "alt bare funker" - akkurat som det skulle gjort i Windows elller på Mac.

Det gjør det! Utvilsomt, gjør det, det! Dette er en fantastisk overraskelse. I fem år har jeg brukt Linux - og i fem år har jeg følt at noe alltid har fungert bedre. I dag er den følelsen forandret. Dette er en kjempedistro! Takk, Fedora!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, jeg vet ikke om fedora er så bra jeg, jeg har pokker ikke klart å få java-støtte i noen av browserene jeg har prøvd i enda (det er da tre jeg har prøvd), mens i slackware så var det meget enkelt :)

Det er sånne småting som er særdeles irriterende, dessuten så er jo Fedora (som sin forgjenger) fullstendig strippet for multimedia støtte

Lenke til kommentar
Nja, jeg vet ikke om fedora er så bra jeg, jeg har pokker ikke klart å få java-støtte i noen av browserene jeg har prøvd i enda (det er da tre jeg har prøvd), mens i slackware så var det meget enkelt :)

Det er sånne småting som er særdeles irriterende, dessuten så er jo Fedora (som sin forgjenger) fullstendig strippet for multimedia støtte

Multimedia-støtte er det nok av. Bare å slenge inn noen RPMs etter oppskrift. Jeg er enig, det er et minus for nybegynnere - men får man først tak på filene er det lett som bare det.

Slackware er defintivt verken brukervennlig, praktisk eller enkelt.

Lenke til kommentar

Neineinei... Fedora er ikke etretail-produkt - det er en community-distro som skal danne de kommersielle RedHat-utgavenens grunnlag. Det er basert på Red Hat Linux 9 - men produktet kan kun lastes ned fra nettet. Kjøpe det kan du ikke. Og hvorfor skulle du det? Det er jo gratis!

Hvorfor ikke er joikke godt å si... ingen av oss her på forumet (er såvidt jeg vet) talsmnn for RedHat - så det får du spørre et annet sted.

Lenke til kommentar

Slackware er defintivt verken brukervennlig, praktisk eller enkelt.

Ikke enig, jeg har prøvd mange distroer, m.a. red hat, suse og mandrake. Nå har jeg akkurat fått opp et slack system, som fungerer perfekt. Beste jeg noen gang har vært borti, pluss at jeg har full kontroll over det som skjer. Den starter opp bare det nødvendige, og ikke alt det andre tullet som gjorde mandrake booten til et ******. Slack er en flott distro.

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med Slackware og har kjørt det i noen år, har også kjørt Mandrake og Red Hat en stund, men har funnet ut at Slackware er distribusjonen som passer for meg, men jeg erkjenner nok at Slackware/Debian/Gentoo/LFS/o.l. er for "spesielt interesserte", poenget er jo at for disse er Slackware brukervennlig som noe annet :yes:

Lenke til kommentar

Slackware er antageligvis det mest brukervennlige operativsystemet jeg noensinne har vært borti. Av en eller annen grunn så virker ting, det bare virker. Og hvis det er noe man mangler så kan man bare laste det ned og kompilere det, nesten uten å tenke på dependencies og *-devel-* pakker fordi alt ligger der og Slackware er laget og ment for å brukes på den måten.

Så, hvis du vet hva du driver med, ihvertfall sånn delvis, så er slackware distroen for deg :love:

Lenke til kommentar
Og hvis det er noe man mangler så kan man bare laste det ned og kompilere det, nesten uten å tenke på dependencies og *-devel-* pakker fordi alt ligger der og Slackware er laget og ment for å brukes på den måten.

Jaha? Hvordan fikser slackware dependencies? Er der en pakkestyring i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Ehm, jeg har da vitterlig aldri sagt at slackware fikser noe som helst av dependencies. Jeg sa _nesten_ slippe å tenke på deps. Av en eller annen grunn så tar Slackware installen min mindre plass enn fedoran og likevel så har jeg mindre deps. problemer på slacke'n.

Lenke til kommentar
Ehm, jeg har da vitterlig aldri sagt at slackware fikser noe som helst av dependencies. Jeg sa _nesten_ slippe å tenke på deps. Av en eller annen grunn så tar Slackware installen min mindre plass enn fedoran og likevel så har jeg mindre deps. problemer på slacke'n.

Vel, personlig foretrekker jeg ett system som sier fra hvilke pakker jeg trenger. For meg virker det som dependency hell gjerne er noe som kan oppstå i slackware også, bare at det er autoconf som sier ifra, i motsetning til rpm i redhat/fedora...

shoot me if im wrong ...

Lenke til kommentar

ftp.uninett.no har også en...

hvis du går inn på fedora.redhat.com, download og mirrors, så finner du en drøss med mirrors... så ikke helt utfordringa med det.

jeg fikk det imidlertid ikke til å boote på mitt system!?!?

dualskjerm på et nVidia Ti4200 kort og en dedikert SCSI disk klarte den ikke av, ganske skuffende.

Lenke til kommentar

Du må ha en java versjon som er kompatibel med GCC 3.2 ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...