Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre kortere enn bilen er forsikret for

VoS

Anbefalte innlegg

Hallo igjen folkens. :) Nytt spørsmål. Jeg er nå inne i mitt tredje forsikringsår for bilen min. Bilen har stått på nest laveste kilometerintervall i forsikringspapirene.

Disse øker per 4k kilometer, Jeg har kjørt en del kortere enn dette alle de tre årene bilen har vært forsikret.

Jeg har faktisk kjørt litt mindre enn laveste kilometerintervall hvert år mens bilen har vært forsikret for 4000 flere km enn dette.

Jeg burde jo egentlig ha oppdatert dette litt tidligere, men jeg tenkte kanskje at jeg ville kompensere for lite kjøring med mer i de kommende årene. Men slik ble det altså ikke, og jeg har nå kjørt flere km mindre enn bilen har vært forsikret for i tre år.

Samlet sett blir jo dette noen tusen km. Jeg har nå justert ned kilometerstanden for kommende år. Kan man få tilbakebetalt dette på forsikringspremien, eller er disse ekstra kronene tapt for alltid? Jeg har jo oppgitt den totale kilometerstanden så de vil jo se at den ligger langt under hva den ville gjort hvis jeg hadde fylt opp intervallene mine. Jeg skal uansett sette meg ned og regne mer detaljert over hvor mange km under intervallen dette er. 

mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe igjen for å ha kjørte mindre enn det du har oppgitt, mulig jeg tar feil men det som gjelder er at man ikke må kjøre over det man har oppgitt på forsikringen og der er det mange som slurver. Du kan jo ta en tlf til forsikringselskapet ditt og høre bare for å høre, men tviler sterkt på at du får noe igjen for det, hvis alle skulle hatt det slik ville systemet blitt veldig feil.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe igjen for å ha kjørte mindre enn det du har oppgitt, mulig jeg tar feil men det som gjelder er at man ikke må kjøre over det man har oppgitt på forsikringen og der er det mange som slurver. Du kan jo ta en tlf til forsikringselskapet ditt og høre bare for å høre, men tviler sterkt på at du får noe igjen for det, hvis alle skulle hatt det slik ville systemet blitt veldig feil.

Feil. Du får igjen for å kjører kortere om du har et forikringselskap som driver seriøst. Jeg kan ikke se hverofor dette skal bli feil? Du betaler for det du kjører, og kjører du mer,s å må du ebtale mer, og da selvfølgelig mindre om du kjører kortere enn forventet.

Det er bare å ringe forsikringselskapet så ordner de det. Jeg hadde den ene av bilene mine stående på 8000km, men kjørte bare 2500. Ringte da Gjensidige og opplyste om dette samtidig som jeg endret forsikringen fra vei til lagring. Det som var til gode da fikk jeg tilbakebetalt.

Men, usansett om du kjører over så får du dette til "gode" neste år. Selskapet registrerer km ved starten, og så legger de på X nye hvert år. Men dette fordrer selvsagt at du tror du bruker opp det resterende for i år, OG det samme du har hatt neste år også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg vært i dialog med mitt forsikringsselskap. Storebrand refunderer ikke for lite kjørte kilometer. Det var jo synd. :(

Nei, men du har betalt for dem, så da kan du sette ned forsikringen i år, og kjøre lengere.

Altså om du har 10.000km ett år, og 2.000km andre år, så kan du på 2 år kjøre 12.000km.

Hos gjensidige får jeg bare opplyst hvor langt jeg kan kjøre sammenlagt, og da legges det sammen slik, om jeg oppgir 100.000km ved tegning, så har 10.000km første år, og 2.000kr andre år, så står det i papirene at kmstand skal ikke overskride 112.000km før [utgang av 2. året].

Det gjør ingen andre selskap heller, med mindre du reduserer kjørelengden før neste hovedforfall. (Jeg antar det er det Zepticon har gjort, men det kan han sikkert bekrefte/avkrefte selv)

Ja, den ble endret etter ca 6 måneder. Hovedforfallet er årlig så vidt jeg veit.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i dialog med mitt forsikringsselskap. Storebrand refunderer ikke for lite kjørte kilometer. Det var jo synd. :(

Nei. Da er det bare å bytte selskap  :thumbs:  Bonus og slikt får du jo med deg. Flytt gjerne alle forsikringene, så det svir litt :D

Hjelper ikke å bytte selskap, km du betaler for er øvre grense, ikke nedre. Det er du selv som setter den, så du kan ikke skylde selskapet for at du ikke kjører det opp.

Hvis noen har fått igjen penger i en slik situasjon antar jeg det er for inneværende, forhåndsbetalt termin. DVS at man har betalt for 12mnd, men iløpet av disse nedjusterer man km-grense og får da tilbakebetalt differansen for gjenværende periode.

Den enkleste måten å "få tilbake" disse pengene på er som nevnt å bare nedjustere grensen til minimum uten å melde inn ny km, da har du masse gratis km de neste årene. Så justerer du opp igjen når du er på limit.

Å bytte selskap er faktisk en særs DÅRLIG idé, da kaster jo OP alle de oppsamlede km på havet, da du må melde reell stand ved nytegning.

OP: sett ny grense i polisen til det minste de har (normalt 6-8000), og la den stå på dette til du har kjørt grensen som står i dagens polise+de nye 6-8000 kumulert pr år, hvorpå du oppjusterer igjen. Slik får du tilbake pengene dine, de kommer ikke på konto, men i form av lavere utgifter de neste årene.

Lenke til kommentar

Det er bare å ringe forsikringselskapet så ordner de det. Jeg hadde den ene av bilene mine stående på 8000km, men kjørte bare 2500. Ringte da Gjensidige og opplyste om dette samtidig som jeg endret forsikringen fra vei til lagring. Det som var til gode da fikk jeg tilbakebetalt.

Alt dette har vel hendt mellom 2 hovedforfall høres det ut som, og du hadde forhåndsbetalt for et år, hva? Det blir litt misvisende, da OP spør om å få tilbakebetalt for tidligere år.

Lenke til kommentar

Alt dette har vel hendt mellom 2 hovedforfall høres det ut som, og du hadde forhåndsbetalt for et år, hva? Det blir litt misvisende, da OP spør om å få tilbakebetalt for tidligere år.

Det blir det :) Når jeg leser OP igjen ser jeg at jeg muligens har tolket det litt feil.  Men uansett kommer det ann på hvordan selskapet organiserer dette. I gjensidige har jeg betalt for de km, og om jeg ikke bruker alle i år så kan jeg bruke dem neste år.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

I gjensidige har jeg betalt for de km, og om jeg ikke bruker alle i år så kan jeg bruke dem neste år.

Så lenge du har en aktiv forsikring hos det selskapet kan du absolutt bruke opp "kreditten" ved å kjøre mer enn nåværende polise inntil grensen er nådd ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...