Zitca Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hele historien er som følgerBle ferdig med vgs i 2008, og dro direkte til militæret. Etter ett år startet jeg høsten 2009 på en bachelor, etter å ha fullført denne bacheloren i 2012 startet jeg i ny bachelor som jeg nå er ferdig med. Med andro ord jeg har to bachelor som det ikke er noen sammenheng mellom. Jeg er nå 26 år (1989) og vil bygge på en master på den siste bacheloren min. Jeg kommer ikke inn iår, men starter først høsten 2016 og dermed er jeg ikke ferdig før 2018 og vil da være 29 år. Føler jeg har kastet bort litt av livet mitt og har dårlig samvittighet. Er jeg for gammel til å starte på master som en 27-åring? Videre hva tenker dere om meg som bare har gått skole helt til jeg har blitt 29 år? 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Går selv på NTNU og det er mange som er langt eldre enn 29 som trasker rundt i gangene der, det går nok bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Personlig synes jeg ikke dette er noe å bli deprimert over i det hele tatt. Det er mange som blir sent ferdige med å studere (og noen blir jo aldri utlært ). Slik jeg ser det, har du ikke kastet bort et eneste år av livet ditt, så her er det bare å kjøre på! Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Så lenge du har hatt det gøy som student, så ser jeg ikke helt hvorfor du ser på det som å kaste bort litt av livet ditt? Hva er det som skjer etter endt utdannelse som er så fantastisk? Du får selvfølgelig bedre økonomi, men antakelig så ender du opp med et tilsvarende stort boliglån, også kjøper du deg en litt for dyr bil... Og når det har gått noen år, så popper kanskje den første ungen ut, og din mulighet for noe annet enn en 9-4 jobb og 5 uker ferie er så godt som borte de neste 20 årene. Videre så bør du se på all utdanningen din som god lærdom/erfaring. Personlig så har jeg vinglet mellom å bygge programvare/apper og å bygge boliger. Og der igjen så har jeg vinglet mellom å være den kreative (grafiker/arkitekt) eller den pragmatiske (utvikler/ingeniør). Dette har resultert i at jeg har vært innom det meste, og dermed ikke ser ut til å bli ferdig utdannet før jeg fyller 30. Snittalderen på norske studenter er forresten 28 år. =) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Er selv '89 modell og skal straks starte på bachelor! Jeg har dog tatt fagbrev og jobbet noen år, men vill fortsatt være eldre enn deg ved en evt master Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Er '81 modell og holder nå på med hovedoppgaven/bachelor. Jeg var langt i fra den eldste i klassen, og det er ikke uvanlig at folk opp i 40 og 50 årene spar på med mer kompetanse. Du har ingenting å bekymre deg over. Ja det vil bli tyngere for hvert år som går ( spesielt studentpilsene ) men jeg ser ingen problemer med dette. Du er jo ikke spesielt gammel i det hele tatt. Lenke til kommentar
mthor Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kommer selv ikke til å komme inn på jussen før jeg er 24, da er det fem år med studier og kommer ikke til å være ferdig før jeg er 29 (da har jeg en bachelor i statsvitenskap og lite arbeidserfaring bak meg). Du har mange år i arbeidslivet foran deg - helt greit å bygge på en master nå, og ikke noe jeg ville sukket over. Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Høres kult ut! Å bruke mange år på utdanning står det ikke annet enn respekt av i mine øyne. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Et spørsmål du bør stille deg er om du kommer til å bli såpass mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet med mastergrad at det er verdt de to ekstra årene. Hva er det du skal ta mastergrad i? Jeg begynte selv på master i fjor høst i en alder av 29 år, og kommer til å være 31 før jeg er ferdig. Jeg hadde da 5 år i arbeidslivet etter fullført bachelor. Dette er i ingeniørfag, og jeg regner med å kunne "tjene inn" de to årene med skole i løpet av ikke mange år. Lenke til kommentar
Zitca Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2015 Et spørsmål du bør stille deg er om du kommer til å bli såpass mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet med mastergrad at det er verdt de to ekstra årene. Hva er det du skal ta mastergrad i? Jeg begynte selv på master i fjor høst i en alder av 29 år, og kommer til å være 31 før jeg er ferdig. Jeg hadde da 5 år i arbeidslivet etter fullført bachelor. Dette er i ingeniørfag, og jeg regner med å kunne "tjene inn" de to årene med skole i løpet av ikke mange år. Er en master i øk-ad. altså tittelen siviløkonom. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 siv øk er jo vel så bra det! tror ikke det er en dum ide, jeg gikk bachelor sammen med 50 år gamle folk selv. men får du jobbet noe ved siden av? Litt kjipt å være overkvalifisert til yrker? På en av mine jobber har vi fått føringer på hvem som skal spørres sist til ledige vakter, pga deres høye lønnsnivå (master) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Som nemnt så er snittalderen for uteksaminering svært høg, dette skyldes i all hovedsak at det er mange studentar som bruker meir enn normaltid på studiane, og at det er mange som går vegen om yrkeserfaring før dei tar formell utdannelse. Du er med andre ord langt frå for gamal til å ta ei slik utdanning, og du vil heilt sikkert ikkje være den eldste i ditt årskull heller. Det største problemet er at du på eit eller anna punkt når ei grense for kva du klarer å tjene inn igjen, særlig når du alt har brukt 3 år på ei bachelorgrad som du antageligvis ikkje kjem til å nyttegjere deg av. Det koster å være student, og du vil naturlig nok også gå glipp av arbeidsfortjeneste dei åra du studerer. Til gjengjeld vil du få høgare lønn når du fyrst starter å jobbe. Med ingeniørbakgrunn og arbeidserfaring så trur eg du vil stille sterkt når du i tillegg har ein mastergrad i øk.ad. Det hadde vært verre dersom du skulle studere eit eller anna mindre matnyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå