Gå til innhold

alternativer til nexa som fungerer med RFXtrx433

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nå brukt homeseer, rfxtrx433-transcievere og nexa plig-in moduler i 2-3 år, mest for å styre varmeovner.

Desverre synes jeg levetiden på nexa sine produkter er for dårlig. Påfallende mange plug-in moduler har dødd i vinter; både dimmere og relé-baserte moduler.

Jeg er ikke interessert i å bytte ut rfxcomm-transcieverene, da det funker helt fint mtp dekning og funksjon når tingene virker.

Hva finnes av alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks. Anslut hos Jula?

Det finnes en haug som er støttet av RFXtrx'en, men ikke alle som er lett tilgjengelige her i landet. Dessverre så tror jeg at Nexa er blant de aller beste, sånn generelt sett. Men det er forskjell på Nexa og Nexa. Noen moduler er billige og noen er dyrere. Generelt får man det man betaler for.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig oppløftende altså. Dimmer-modulene er de verste. Jeg kjøpte 4 og har én igjen som virker, de har ikke blitt overbelastet, og spenningen i veggen er 230V, med 115V pr side mot jord.

Når det gjelder de relébaserte har jeg omtrent like mye feil på de grå som de hvite. Det ser ut som at de grå har blitt byttet ut med de her: https://www.komplett.no/nexa-pb3-2300-trdls-fjernstyring-pakke/661606
Forhåpentligvis har de gjort noe med innmaten også, og ikke bare byttet skall...

Hadde det vært lov er jeg sikker på at jeg kunne laget mye bedre innmat til modulene selv vha en arduino nano, et skikkelig relé og en 433-modul...

Lenke til kommentar

Kanskje det er en annen grunn til at du har problemer med slike moduler...?

Mine Nexa-moduler har fungert fint til daglig bruk i 5-6 år...

Spenningen kan være fin den når du måler, men kanskje strømnettet blir over/under-belastet i perioder? Enten av ditt eller naboens utstyr?

Lenke til kommentar

hmmm, der har du et poeng. Når jeg brygger øl bruker jeg alle kursene i huset omtrent fullt ut. Kanskje det kan være årsaken? Rart at ikke noe annet har tatt skade av det da... :hmm:

Tror det er forskjell på utstyr som skal bruke strøm (for de må ha en viss toleranse), og disse reléene/dimmekretsene som er innebygget forholdsvis billig utstyr for å styre strøm...

... men jeg er ikke fagmann på området. Det er bare observasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...