Oyand Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei, Jeg spør for å kunne gardere meg selv for folk som evt. prøver å lure eller stille urealistiske krav etter et utført "arbeid" o.l. Er det klare rammer for hvem som kan selge og reklamere for en tjeneste / et produkt? Må dette evt. være et registrert foretak, som ENK, AS, osv, eller kan en privat-person gjøre slikt? Jeg tenker en må vel ha et form for foretak da MVA kommer inn i bildet etter en viss sum. La oss ta en fotograf som et eksempel: Kan en fotograf / hobbyfotograf ta seg betalt for sine tjenester uten å ha et foretak registrert i brreg? Kan så denne fotografen, om han/hun ikke har et foretak, reklamere for, avtale timer og kreve penger for tjenester som da teknisk sett er "svart arbeid"? Ikke minst: Hvilke krav stilles til en person / et foretak for å kunne inngå en lovlig kontrakt ang salg av tjenester / produkter? Mao: Kan en privatperson i det hele tatt inngå en kontrakt av denne formen? Takk, mvh Oyvind. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Ja, så lenge du omsetter for mindre enn 50000 i året. Du er pliktig å skatte av fortjenesten og det skal føres opp i selvangivelsen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Ja, det er lov. Nei, det er ikke nødvendigvis svart arbeid. Lenke til kommentar
Oyand Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 ok, takk for input! Lenke til kommentar
skripis Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå