aklla Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg tar siste delen av gangen nå, men har latt tre-panelet sitte igjen. Planen var egentlig å legge panelet utenpå treverket som er der fra før, men ble plutselig litt usikker. Annenhver planke i panelet går innover med ca 5mm, ganske mye altså. Veggen er altså sånn:__---__---__--- Planken som går inn er like bred som den som ikke gjør det. Før jeg setter i gang, hva tror dere om å feste smartpanelet rett utenpå der? Det ville spart meg for litt riving, men mulig det skaffer meg mer jobb enn rivingen? Ser for meg at det kan bli problemer med at panelet blir bølgete og problematisk og få sammen, og at de kanskje ikke vil sitte skikkelig inntil veggen enkelte steder. Hva tror dere lærde? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Tror ikke det er et problem i seg selv, men det medfører kanskje en del andre utfordringer? Hvis du legger den utenpå, må du fore ut elpunkt, vinduskarmer, dørkarmer etc... Vet ikke om panelet du har på veggen er like tykt som smartpanelet, men om det er det ville jeg definitivt revet først. Sikkert ikke av betydning, men ved å legge det utenpå blir jo rommet noen få kvadratcentimeter mindre Endret 26. mai 2015 av magnusalex Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Elpunkter, karmer, osv er ubetydelig, ettersom det også skal bort Er en strømledning som ser ut som om den er fra 80-tallet og dører fra rundt samme periode, så er greit å fornye litt. Hvorfor mener du bredden på panelet er av betydning? De er en ~15cm brede og 1,5cm tykke... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Han mener vel at om panelet du skal opp med er av lik tykkelse som det eksisterende så vil du ved å rive det gamle slippe å fore ut noe ekstra. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Stemmer, men skal uansett rive det som skaper problemer, samme om det passer eller ikke Endret 26. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Bølgete tror jeg ikke det vil bli. Det er ganske tykt om det er 1,5cm. Vanligvis er det vel 1,2. Men skal du rive bort det elektriske uten å legge opp nytt? for hvis du skal legge opp nytt elektrisk vil du vel ha skjult uansett, og da må du vel nesten rive den gamle veggen uansett. Eller du kan gjøre som meg når jeg trakk kabler, bora 130mm hull i gipsen bortover hele for å få trekt rør også plata jeg utenpå til slutt Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Tar det åpent, er åpent i resten av leiligheten og syntes det er styr med skjult ettersom det må legges kabler i veggen av elektrikkeren, så må elektrikkeren komme med sitt gullbelagte utstyr å koble opp etter jeg er ferdig(gudene vet når det er), så gjøre det samme med de 2 rommene som står igjen etterpå som jeg ikke har startet på enda, i stedet for at han kan ta alt, både gangen og de 2 rommene i sammen slengen. Så. ja, jeg river uten å legge opp nytt, det kommer senere Endret 26. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
TMB Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 (endret) Det kan hende du kan deale med elektrikeren om at du får lov å legge opp rør og bokser selv, så kan han trekke senere. Endret 26. mai 2015 av TMB Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Det kan jeg sikkert, men syntes det er mye styr med innebygget, selv om jeg legger rør selv. Skal uansett bare bo der maks 1 år til, så jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det er skjult eller åpent heller, pusser opp, selger, profitt(?) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 skjult=dyrere også... Lenke til kommentar
Oter Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 om det er mdf plater du mener,og ikke mdf panel(enkle bord)så går det bra,men om plateskjøten kommer akkurat der det laveste punktet på trepanelet er,så må du fore ut 5mm,ellers så vil du skyte krampene igjennom,eller skru skruen igjennom. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Smartpanel er disse 60cm brede MDF-platene som er ferdig malt og ser ut som vanlig panel/enkle bord. Noen skjøter kommer garantert på det lave punktet ettersom det er lavt punkt på 50% av veggen. Å fore ut 5mm høres ut som en utfordring egentlig, spesiellt for en som aldri har drevet med en utforer Har vanlige byggevareforretninger 5mm plank jeg kan bruke som utforing? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 du kan fint skjære til 5mm biter med kløyvsag eller kapp/gjærsag,trenger kun biter der du skal skru eller bruke kramper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå