Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen datanerder som kan hjelpe en kvinne i nød?

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med min bærbare datamaskin. Den er bare et halvt år gammelt, så hvorfor dette skjer nå aner jeg ikke. 

Jeg har en Lenova pc med windows 8. For et par timer siden så formaterte jeg hele shiten, nettopp fordi den begynte å klikke og fungere dårlig. Jeg har hatt litt forskjellige virus (trojan) osv, men nå har jeg skannet den flere ganger, og det ser ut som om det er borte.

Det som er problemet er at pcen plutselig fryser. Får ikke klikket på noen ting, men får forsatt bevege på musen. Om jeg er på facebook for eksempel, og skal over til vg.no, så fungerer det ikke. Fanene har stivnet, og jeg får ikke trykt på lukk heller. For at alt skal ordne seg igjen så fungerer det som oftest å taste CTRL + ALT + DEL. Men det hjelper ikke hver gang.

Noen som vet hva dette kan være? Burde jeg levere den inn?  :mellow:  ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Gå inn på produsenten sin hjemmeside, finn PC-modellen din, last ned driverne og installér dem.

Lenke til kommentar

Først av alt, ikke last ned eller klikk på alt rart du ser på nettet (mye kan være virus)

for det andre, sjekk på oppgavebehandlingen (ctrl + shift + esc, kjappere å åpne den via den hurtigtasten isteden for ctrl + alt + del)
å se på processer, trykk på på cpu på toppen for å sortere etter cpu bruk. Ha så oppgave behandlinga på siden av skjermen å ha nettleseren på andre siden av skjermen i vindu modus å se om det da er den som er synderen.

Men før du gjør det, så fortell oss hvilken nettleser og laptop modell av lenovo det er.

Lenke til kommentar

@TMB; Akkurat det jeg tenkte å spørre om. Hvis det er en clean-install så bør ikke problemene skje. Jeg har det samme problemet med min laptop, men det er fordi den er litt treg og jeg har brukt den til å "eksperimentere" slik at det ligger en del gammal skit og stjeler ressurser.

Hvis du har garanti og ikke trenger å betale noe så er det enkleste å levere den inn.

Litt info om de første stegene hvis du skal fabrikkgjennopprette den selv. Hvis du har dette bildet ved oppstart;

9340-1.jpg

Så trykk enter som det står og velg system recovery, bør se ut som dette

novo-button-menu.jpg

Så velger du en "ren" installasjon. Det vil si at man sletter ALT innhold på maskinen hvis du ikke har fler partisjoner. Da vil maskinen være tilbake til der den var når du kjøpte den. Ingen programmer installert, annet enn de maskinen kom med.

Hvis dette virker vanskelig for deg så få noen som har bittelitt peiling til å hjelpe deg. Hvis du klarer, eller tør er kanskje bedre å si, å følge disse instruksjonene med litt bilder så spør igjen :) :)

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Høres for meg ut som du har kludret til hele windowsinstallasjonen.

Få tak i noen som kan gjøre en fresh installasjon av hele systemet ditt, og samtidig kanskje legge inn litt sikkerthet (AV, Malwarebytes, CCleaner, ad blocker osv..).

Windows 8 har innebygget sikkerhet mot virus og slikt gjennom Defender.

Lenke til kommentar

Hei TS! 

Hvis du ikke har noen filer du er redd for å miste vil jeg anbefale denne løsningen for deg. Den er tatt rett fra Microsoft sine sider og er derfor på engelsk. Dette vil re-installere operativsystemet ditt og fjerne alle filer og programmer og er nok den enkleste løsningen for "ferskinger" som deg. Etterpå må du ta en tur til Lenovo sine nettsider for å finne drivere til maskinen din. På Lenovo sine sider søker du opp modellnavnet på maskinen din (dette står nederst på skjermen)

Når drivere er på plass, går du till nettsiden http://ninite.comog laster ned Chrome,Malwarebytes,  + alt det andre du måtte ha bruk av. feks spotify og vlc. Dette er en trygg siden som ikke installerer masse drit sammen med programmene dine. 

Når chrome er installert, går du til denne siden. https://getadblock.com/og legg adblock til i chrome. dette er gratis å skal ikke koste en krone.

Så tar du turen til https://www.piriform.com/ccleaner/download/standardlast ned og installer ccleaner. hvis du velger standard valg her vil den dukke opp når du høyreklikker på papirkurven på skrivebordet. Velger du da Run Ccleaner vil den slette alt av midlertidige filer på maskinen inkludert nettleser historikk. 

To reset your PC Hvis du ikke har touch bruker du Windows tasten + C
  1. Swipe in from the right edge of the screen, tap Settings, and then tap Change PC settings.
    (If you're using a mouse, point to the upper-right corner of the screen, move the mouse pointer down, click Settings, and then click Change PC settings.)

2. Tap or click Update and recovery, and then tap or click Recovery.

3. Under Remove everything and reinstall Windows, tap or click Get started.

4. Follow the instructions on the screen.

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Hei dere. Takk for alle svar, setter stor pris på det. :)

For det første har jeg denne pcen her;
http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59438458/lenovo-ideapad-y50-70-15-6-barbar-pc-store

Jeg fant oppdateringer på pcen som ikke var oppdatert. Nå ser det ut som alt fungerer litt bedre, fordi jeg får i allefall byttet fra fane til fane. Problemet er at jeg får ikke lukket nettleseren, eller trykt på oppgavelinjen. Alt er helt fryst fast på en måte, men går seg til igjen om en liten stund. Eller så kan jeg trykke CTRL + ALT + DEL og da hjelper det litt. Men jeg kan bruke nettleseren, det er bare "skjermen" rundt som er fryst fast. Dette skjer når som helst.

Og til deg som lurte på om jeg formaterte eller tok gjenoppretting. Ja jeg formaterte faktisk hele pcen. Mistet alt, og jeg startet helt på nytt.

Og ja, jeg har lært å ikke laste ned fra hvor som helst. Jeg er ganske klønete når det gjelder slike ting. :mellow: Har skannet hele pcen for virus med AVG, og den finner i allefall ingenting.

Til dere Fredrik og Sprokket: Hva mener dere med drivere? Trenger jeg det? Jeg er helt ubrukelig på sånne ting, så om du kunne funnet driverne som trengst til pcen min så hadde det vært topp. Hvilken pc jeg bruker står i starten av innlegget. Jeg har jo nettopp formatert pcen min, så å gjøre det igjen hjelper vel ikke? :ermm:

Lenke til kommentar

Her er link til windows 8.1 driverne til din pc. Regner mer at du har windows 8.1, Da alle som har windows 8 kan oppdatere til 8.1 gratis.

http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/lenovo-y-series-laptops/y50-70-notebook-lenovo

Begynn med chipset driveren, og fortsett gjerne med Grafikk driver og usb driver

Det ligger også en bios oppdatering til maskinen på siden, men tror ikke du skal forsøke deg på det, da det er litt mer alvorlig hvis noe går galt under oppdateringen (pcen kan bli ødelagt) Så hvis denne skal innstalleres bør du få noen som har litt mer peiling på pc til å gjøre det for deg.

Endret av dopus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59438458/lenovo-ideapad-y50-70-15-6-barbar-pc-store

Jeg fant oppdateringer på pcen som ikke var oppdatert. Nå ser det ut som alt fungerer litt bedre, fordi jeg får i allefall byttet fra fane til fane. Problemet er at jeg får ikke lukket nettleseren, eller trykt på oppgavelinjen. Alt er helt fryst fast på en måte, men går seg til igjen om en liten stund. Eller så kan jeg trykke CTRL + ALT + DEL og da hjelper det litt. Men jeg kan bruke nettleseren, det er bare "skjermen" rundt som er fryst fast. Dette skjer når som helst.

Og til deg som lurte på om jeg formaterte eller tok gjenoppretting. Ja jeg formaterte faktisk hele pcen. Mistet alt, og jeg startet helt på nytt.

Og ja, jeg har lært å ikke laste ned fra hvor som helst. Jeg er ganske klønete når det gjelder slike ting. :mellow: Har skannet hele pcen for virus med AVG, og den finner i allefall ingenting.

Til dere Fredrik og Sprokket: Hva mener dere med drivere? Trenger jeg det? Jeg er helt ubrukelig på sånne ting, så om du kunne funnet driverne som trengst til pcen min så hadde det vært topp. Hvilken pc jeg bruker står i starten av innlegget. Jeg har jo nettopp formatert pcen min, så å gjøre det igjen hjelper vel ikke? :ermm:

Drivere er programmvaren som får maskinvaren og operativsystemet til å snakke med hverandre. Hvis du ikke har driver for maskinvaren innstallert (for eksempel skjermkort driver til skjermkortet) så vet ikke windows at du har et Skjermkort (eller annen maskinvare) eller hvordan windows skal bruke skjermkortet.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Her er link til windows 8.1 driverne til din pc. Regner mer at du har windows 8.1, Da alle som har windows 8 kan oppdatere til 8.1 gratis.

http://support.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/lenovo-y-series-laptops/y50-70-notebook-lenovo

Begynn med chipset driveren, og fortsett gjerne med Grafikk driver og usb driver

Det ligger også en bios oppdatering til maskinen på siden, men tror ikke du skal forsøke deg på det, da det er litt mer alvorlig hvis noe går galt under oppdateringen (pcen kan bli ødelagt) Så hvis denne skal innstalleres bør du få noen som har litt mer peiling på pc til å gjøre det for deg.

Takk for svar. Ser det er to chipset drivere for windows 8,1. Hvilken skal jeg velge? En av de? Begge? :p

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Begge. Det er to forskjellige drivere for forskjellige deler av din hardware.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du har ikke trykket F11 i nettleseren og dermed fått den til å være i fullskjerm? Da forsvinner oppgavelinjen og fanene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...