Gå til innhold

Lønnstilbud+beregning av ansiennitet

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp mottatt tilbud om jobb. I dette tilbudet var det og spesifisert hvor mye lønn jeg kom til å få. Samtidig sto det at ansiennitet beregnes etter tiltredelse. Er det ikke vanligvis omvendt? Altså at arbeidsgiver beregner ansiennitet basert på din bakgrunn, og gir deg tilbud om lønn utfra dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig litt opp til arbeidsgiver dersom det ikke følges en spesiell tariff. Da blir grunnlønnen din justert i forhold til dine kvalifikasjoner (ansiennitet), og lønnsvekst baseres utifra denne. Ser ikke noe problem med det egentlig.

Lenke til kommentar

Så det lønnstilbudet jeg ble gitt kan potensielt og justeres ned da eller?

(Det er "Staten" det er snakk om. )

Statlig lønn er regulert med hovedtariffavtalen. Jeg tror det er normalt at det der beregnes ansiennitet ut fra faktisk erfaring (alt medregnet). Men, da skal du vel ha blitt gitt en stillingskode med tilhørende lønnsramme?

Lenke til kommentar

Ikkje berre statlig lønn. Alle arbeidsplassar som er underlagt ein tariffavtale følger tariffavtalens bestemmelser på lønn.

Det som er verdt å merke seg er at tariffavtalen i all hovedsak omtaler minimumslønn og korleis lønnsaukninga skal foregå.

Mest sannsynleg så har du fått eit lønnstilbud som har tatt utgangspunkt i 0 år ansiennitet, og deretter justerer ein lønna basert på dokumentert erfaring og/eller utdanning som gir grunnlag for høgare lønn.

Dersom du er i tvil så ringer du arbeidsgiver og ber om meir detaljar, ikkje berre får du avklart det du lurer på men du sender også eit signal til arbeidsgiver at du nøyaktig og strukturert nok til å ikkje inngå ein avtale du ikkje kjenner alle detaljane på.

Litt avhengig av kva slags jobb det er snakk om så kan det også være rom for å forhandle på lønna.

Sjølv om bedrifta følger ein tariffavtale så er det ingenting i vegen for at du kan kreve eit lønnsnivå som ligger over minimumslønna etter tariffen.

No er statlige jobbar ofte litt rigide i lønnssystemet, så det er ikkje umogleg at lønnstilbudet du har fått er det beste som arbeidsgiver klarer å tilby deg. Husk også at lønnsstigninga vanligvis vil være i form av prosent tillegg, så startlønna legger langt på veg grunnlaget for framtidig lønnsutvikling.

Det kan derfor være vell verdt å prøve å få justert opp lønna litt, sjølv eit lite beløp vil utgjere ein del forskjell på lang sikt. Risikoen ved å forhandle på lønnstilbudet er at du kan prise deg ut av jobben ved å selge deg for dyrt, men sidan du har fått jobbtilbudet så har du nok også kvalitetar som gjer at arbeidsgiver helst vil ansette akkurat deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...