Skribenten_ Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Er det noen der ute som sitter på kunnskaper ang norsk domene navn og registrering? Det jeg lurer på er, når man registrer et domene navn, hos en registrator, hvor er det da navnet egentlig blir registrert? er det på en server hos registratoren, eller er det hos Norid (det norske øvre organ som har som opgave skal forvalte .no domener) Jeg kan tenke meg at det er siste alternativet som er riktig, for jeg kan ikke se for meg at det sitter et lite registrar selskap der ute som har en liten stasjoner PC i kjelleren med en masse domener. Og at dersom den PC blir ødelagt, så eksisterer ikke domenene mer. Så det jeg tenker meg er at alle domenene er lagret hos Norid. Dette fører da til spørsmål nr 2 Du har 2 registrarer i norge som ved siden av å tilby domene registrering, tilbyr også flytte .no domener fra den ene registraren til den andre registraren. Men når domenet i utgangspunktet er lagret hos Norid, hva er det dem egentlig flytter på da? Lenke til kommentar
process Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) 1. Ja, Norid er ansvarlig for registrering av domener under.no. Norid oppdaterer DNS-sonen .no og alle registreringer går via dem. 2. De delegerer myndigheten til å administrere ulike aspekter ved domenet (via registraren). Dette inkluderer glue records, whois informasjon, deler av DNSSEC. Noen registrarer (om ikke alle) tilbyr også DNS-servere som du kan benytte. Disse må du bytte dersom du bytter leverandør og benytter disse (men dette er strengt tatt adskilt fra registrarrollen). Forskjellen er for de fleste liten. Derimot har ikke alle registrarer muligheten til å administrere DS records, som blir benyttet til DNSSEC eller andre mindre brukte/snevrere funksjoner. Det kan også være avgjørende for noen om de har IPV6 navneservere (igjen, litt på siden av registrarrollen). Endret 25. mai 2015 av process Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 1. Ja, Norid er ansvarlig for registrering av domener under.no. Norid oppdaterer DNS-sonen .no og alle registreringer går via dem. 2. De delegerer myndigheten til å administrere ulike aspekter ved domenet. Dette inkluderer glue records, whois informasjon, DNSSEC. Noen registrarer (om ikke alle) tilbyr også DNS-servere som du kan benytte. Disse må du bytte dersom du bytter leverandør (men dette er strengt tatt adskilt fra registrarrollen). Forskjellen er for de fleste liten med unntak av pris, men ikke alle registrarer tilbyr muligheten til å administrere DS records som blir benyttet til DNSSEC eller har IPV6 navneservere. Så la oss si at jeg ønsker bli en registrator, vil jeg da ikke i utgangspunktet trenge en server for lagring av alle mine kunders domener, siden det uansett blir lagret hos norid? Lenke til kommentar
process Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) 1. Ja, Norid er ansvarlig for registrering av domener under.no. Norid oppdaterer DNS-sonen .no og alle registreringer går via dem. 2. De delegerer myndigheten til å administrere ulike aspekter ved domenet. Dette inkluderer glue records, whois informasjon, DNSSEC. Noen registrarer (om ikke alle) tilbyr også DNS-servere som du kan benytte. Disse må du bytte dersom du bytter leverandør (men dette er strengt tatt adskilt fra registrarrollen). Forskjellen er for de fleste liten med unntak av pris, men ikke alle registrarer tilbyr muligheten til å administrere DS records som blir benyttet til DNSSEC eller har IPV6 navneservere. Så la oss si at jeg ønsker bli en registrator, vil jeg da ikke i utgangspunktet trenge en server for lagring av alle mine kunders domener, siden det uansett blir lagret hos norid? Du må nok ha en server for å bli godkjent som registrar. Du må bestå en teknisk prøve mot testsystemene til Norid, hvor jeg regner med at du må ha API-kall og slikt på plass. EDIT: Faktisk ligger prøven åpent hos Norid, men jeg tror ikke du ville blitt tatt seriøst dersom virksomheten din ikke har en server til vedlikehold av kundedata/administrasjon av domener osv. Endret 25. mai 2015 av process Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 1. Ja, Norid er ansvarlig for registrering av domener under.no. Norid oppdaterer DNS-sonen .no og alle registreringer går via dem. 2. De delegerer myndigheten til å administrere ulike aspekter ved domenet. Dette inkluderer glue records, whois informasjon, DNSSEC. Noen registrarer (om ikke alle) tilbyr også DNS-servere som du kan benytte. Disse må du bytte dersom du bytter leverandør (men dette er strengt tatt adskilt fra registrarrollen). Forskjellen er for de fleste liten med unntak av pris, men ikke alle registrarer tilbyr muligheten til å administrere DS records som blir benyttet til DNSSEC eller har IPV6 navneservere. Så la oss si at jeg ønsker bli en registrator, vil jeg da ikke i utgangspunktet trenge en server for lagring av alle mine kunders domener, siden det uansett blir lagret hos norid? Du må nok ha en server for å bli godkjent som registrar. Du må bestå en teknisk prøve mot testsystemene til Norid, hvor jeg regner med at du må ha API-kall og slikt på plass. EDIT: Faktisk ligger prøven åpent hos Norid, men jeg tror ikke du ville blitt tatt seriøst dersom virksomheten din ikke har en server til vedlikehold av kundedata/administrasjon av domener osv. Ja det er forstålig at Norid må sette noen standarer, Jeg tenkte bare det at dersom du er en registrar, og kun det. Så trenger man vel strengt tatt ikke å en server. Men mindre kundene ønsker tilgang til DNS innstillinger osv. Disse registrar sidene har en sånn "søk domene" felt som sjekker om domenet er ledig eller ikke. Du vet ikke tilfeldigvis hvordan den kobles opp mot databasen hvor alle domenene er registrert og som da faktisk sjekker om domenet er ledig eller ikke? Prøvde å finne ut om det var en eller annen API på Norid sine sider, men kunne ikke finne noe info om det. Lenke til kommentar
process Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Strengt tatt nei, men tror ikke det vil fungere slik i virkeligheten. Uten at jeg er sikker på det vil det nok kreves at en registrar tilbyr et minimumsnivå av tjenester. Det er i teorien mulig å benytte den web baserte EPP klienten til Norid for all admin. Jeg tror også slike søk som du nevner gjøres med EPP: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Extensible_Provisioning_Protocol Skal du bare sjekke om domenet er ledig kan du benytte whois. Endret 25. mai 2015 av process Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Når en forespørsel mot for eksempel vg.no tar sted, så sendes første forespørselen til en registrator du ikke ser. Bak alle domener befinner det seg alltid en ekstra "." denne sløyfes ofte, men representerer rot registratoren på nettet, og domene leses bakfra og forover. Så i VG eksemplet så spør den først "." om hvem som er ansvarlig for .no domenet, "." svarer da med IP addressen for neste forespørsel som da er Norid som du kjenner til fra ovenfor, maskinen kontakter deretter .no eller Norid for å høre hvem som eier vg. og får IPen dit før nettleseren da kontakter nettsiden. Dette er en prosess som kan tid og bli komplisert, men grunnet caching så er sjansene store for at du får svar hos noen andre enn . eller Norid med .no for populære domenenavn, ofte har internettlevarandørene egene DNS cacher som svarer deg før du kommer så langt. Du kan bli ansvarlig for ditt underdomene under .no, men merk at driver du i stor skala med utsalg så blir du også fort ansvarlig også. For eksempel om du driver en DNS server som svarer for annet enn ditt domene slik at den kan benyttes i DDOS, så blir tilgangen fort stengt i disse dager. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Strengt tatt så er vel kravet at du har to separate DNS-servere, på hver sin (separate) Internet-tilkopling hvis dns-serverene dine skal være autorativ kilde for ett eller flere domener. Hvis ikke denne regelen er endret? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 For ditt eget domene så skal det ikke være noen spesielle krav så vidt jeg har hørt, mulig kravene er annerledes om du skal selge underdomener (Ala DynDNS) Men ellers for en DNS server som kun svarer for ditt eget domene, så spiller det ikke noen stor rolle, mail.mittdomene.no hindrer bare folk fra å nå mail serveren på dittdomene, ikke mail.statoil.no for eksempel. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 I forhold til .no domener, så har Norid et eget regelverk. Punkt 6 er det jeg sikter til, som sier at det skal være minst to navnetjenere for ethvert .no domene. Se også vedlegg F. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå