Apekattene Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hei. Jeg er "helgepappa" og hadde mine barn i helgen. Den ene ungen min var uheldig/uoppmerksom og syklet inn i en parkert bil. Det ble en mindre ripe i bilen, men helt klart kjedelig for eieren da det var en ganske så ny bil. Hvem er ansvarlig for å dekke skadene? Meg? Mor? Vi begge? I utgangspunktet tenkte jeg å ordne opp med bileieren på egenhånd, men jeg ble litt nysgjerrig på hvis lignende saker dukket opp i fremtiden også. Fant ikke noe juridisk på hvem av foreldrene som var erstatningspliktig hvis ungen gjorde noe som krever erstatning. Vi har felles foreldreansvar. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Har dere feller foreldreansvar så sier vel dette seg selv. Det er dere to som er ansvarlige. Lenke til kommentar
Apekattene Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Er det slik du leser skadeerstatningloven §1-2? Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Ja, det er det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Hvis uhellet skjedde på grunn av at "de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn", ref. paragrafens 1. ledd, så ville jeg si at det er den som hadde ansvaret for å passe ungen(e) der og da skaden skjedde som bør være (ene-)ansvarlig, mens er det snakk om det objektive ansvaret etter 2. ledd, så er det klart et delt ansvar. (den som har lidd skaden kan sikkert gå på hvem av foreldrene han vil, så får de krangle seg i mellom i ettertid...) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Dere er begge ansvarlige for 5000 kroner på objektivt grunnlag (usikker på om dette er 5000 hver eller til sammen). Mor er ikke ansvarlig for mer enn det, for hun har latt deg ta vare på barna, hvilket jeg antar i seg selv er aktsomt. Du er ansvarlig på grunnlag av egen skyld, litt avhengig av hvor gammel barnet er og de konkrete omstendighetene. 1 Lenke til kommentar
Apekattene Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2015 Takker for svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Takker for svar. Forresten, så er jeg ikke helt sikker på om du er objektivt ansvarlig for de 5000. Det gjelder bare barn som foreldre "bor med og har ansvar for", og det er mulig det ikke omfatter "helgepappaer". Men du er mest sannsynlig ansvarlig fordi du ikke passet på uansett. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Vil mene at dersom du er forelder/verge for barnet "har du ansvar" for barnet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Foreldres ansvar for barns skadevoldende handlinger reguleres av skadeserstatningsloven § 1-2: § 1-2.(foreldres ansvar m.v.)1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding. "Foreldre" i skadeserstatningsloven må leses som en henvisning til hvem som rettslig sett er barnets foreldre, uavhengig av om de har foreldreansvar eller daglig omsorg. Etter § 1-2 har man et ubegrenset kontrollansvar (nr. 1) og et begrenset objektivt ansvar (nr. 2). Når man avgrenser etter regelen "som de bor sammen med og har omsorgen for" i annet ledd leser jeg dette som en avgrensning som går parallelt med forelderens tilsynsmyndigheten overfor barnet. I forarbeidene nevnes det er det meningen å utelukke barn som var flyttet hjemmefra eller tilbrakte tiden på anstalt. Her er det viktig å ikke blande inn omsorgsbegrepet fra barneloven, for barneloven er fra 1981 mens skadeserstatningsloven er fra 1969. På tidspunktet skadeserstatningsloven ble gitt hadde ikke barnelovene noe omsorgsbegrep. "Har omsorgen for" må da leses som at man faktisk har en foreldrerolle overfor barnet, det vil si at man har en formell myndighet til å oppdra barnet. Også en helgepappa vil da ha "omsorgen" for barnet mens barnet er der i helgen. Det begrensede ansvaret er et felles ansvar, det vil si 5000 til sammen. Fordelingen mellom foreldrene blir et regresspørsmål. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå