Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrikker hjelp: plassering av stikkontakt og vaskemaskin på bad

Anbefalte innlegg

Hei. Pusser opp badet og har følgende problemstilling:

Badet er 160*185 cm. Dusjnisje (dusj med innfeldingsdører) vil komme på kortveggen i enden av rommet. Dusj vil være 90*90 cm, med armatur og dusjhode 45 cm fra hjørnet på kortveggen. Det gjenstår da, fra dusjhode, 115 cm til andre hjørnet på kortveggen (~70 cm fra dør til hjørnet). I dette hjørnet ønsker jeg å ha vaskemaskin. Stikkontakten til denne vil komme ca 70 cm fra hjørnet på langveggen, omlag 120 cm fra dusjhodet.

1. Defineres dusj-området noe annerledes med/uten dusjvegger?

2. Kan jeg lovlig plassere stikkontakten ca. 120 cm fra dusjhodet, så lenge stikkontakten er godkjent (IP44?)

3. Kan vaskemaskinen stå der den er tiltenkt - ca 60 cm fra dusjhode/10 cm fra dusjdører - da det ikke regnes som en fast installasjon?

Se vedlagt bilde for illustrasjon. På forhånd mange takk :)

post-207642-0-58687100-1432558685_thumb.jpg

Endret av joneug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke egentlig... Mye forskjellig ute å går, lest litt på byggselv-forumet, ingen solid konklusjon. Problemet er at elektrikeren ikke vil sette inn stikkontakt til vaskemaskin da han sier det er ikke er forskriftsmessig. Snakket med elektrikere på jobb, de sier det skal gå greit. Derfor jeg søker svar fra elektriker med fersk erfaring - fra NEK 400 2014.

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...