eirik_tg Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Hei! Jeg har ett stort og ganske irriterende problem. :sad: Jeg kjøpte meg en Western Digital 80GB IDE 7200RPM UDMA-100 3,5" (WD800BB) harddisk på internett. Jeg hadde satt i disken på primary slave, fordi den andre disken allerde var på primary master (med installert windows.) Når eg starta opp maskina, detecta han diskane og han går videre, så kommer det opp "Award softwear, Inc. System configurations Cpu type: Pentium III, Co-processor: installed...Pri. Master: IBA, UDMA 4,20491MB, Pri. Slave: IBA, UDMA 4, her står det en markør og blinker... datamaskinen har stoppet opp og vill ikke mer.. hva skal jeg gjøre nå? IDE-kabelen er en ATI-66 mens harddisken (den nye) er 100... Den andre harddisken er en Maxtor 92041U4 (FAT 32) 20GB. Hovudkortet er Microstar MS-6156. Hva skal jeg gjøre nå? Vær snill og hjelp meg!!! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Er den mer nøyaktige betegnelsen på hovedkortet ditt MS-6156VA? Dersom det er så, så er svaret enkelt. Hovedkortet støtter ikke UDMA-100!!! Dette står da på hjemmesiden til hovedkortet ditt -> http://www.msi.com.tw/products/mainboard/m...model=MS-6156VA. Ergo må du bruke UDMA-66. Da kan det hende du på oppdatere BIOS'n din til hvertfall VA2.2 som legger til støtte for dette. Sjekk http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.ph...odel=MS-6156VA! Håper dette hjelper!! :smile: Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Quote: On 2002-02-22 19:12, eirik_tg skrev:Hei!Jeg har ett stort og ganske irriterende problem. :sad: Jeg kjøpte meg en Western Digital 80GB IDE 7200RPM UDMA-100 3,5" (WD800BB) harddisk på internett. Jeg hadde satt i disken på primary slave, fordi den andre disken allerde var på primary master (med installert windows.) Når eg starta opp maskina, detecta han diskane og han går videre, så kommer det opp "Award softwear, Inc. System configurations Cpu type: Pentium III, Co-processor: installed...Pri. Master: IBA, UDMA 4,20491MB, Pri. Slave: IBA, UDMA 4, her står det en markør og blinker... datamaskinen har stoppet opp og vill ikke mer.. hva skal jeg gjøre nå? IDE-kabelen er en ATI-66 mens harddisken (den nye) er 100... Den andre harddisken er en Maxtor 92041U4 (FAT 32) 20GB. Hovudkortet er Microstar MS-6156. Hva skal jeg gjøre nå? Vær snill og hjelp meg!!! En ATA-100 disk kan utmerket kjøre på ATA-66 kabel. Det kan være maskinvarekonflikt mellom de to diskene som gjør at de ikke kan kjøre på samme kabel/kontroller. Det kan også være feil på disken du har kjøpt. Prøv å sett diskene på forskjellig IDE-kontroller og se hva som skjer da. Hvis det virker da, så tror jeg det er konflikt med å ha dem på samme kontroller. Vil anbefale å koble ut CD-enhetene når du tester dette. Jeg tar utgangspunkt i at disken er partisjonert opp og formatert (dette skal vel ikke være nødvendig, men...). sveinl _________________ <font class="signature"> <font size=1 color=#100080>Chieftec Scorpio bigtower 340W ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760 POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024 56x Acer, 24x Plextor Logitech cordless optical [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-02-22 19:30 ] Lenke til kommentar
eirik_tg Skrevet 22. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2002 Quote: On 2002-02-22 19:24, aidon skrev:Er den mer nøyaktige betegnelsen på hovedkortet ditt MS-6156VA?Dersom det er så, så er svaret enkelt. Hovedkortet støtter ikke UDMA-100!!! Dette står da på hjemmesiden til hovedkortet ditt -> http://www.msi.com.tw/products/mainboard/m...model=MS-6156VA.Ergo må du bruke UDMA-66. Da kan det hende du på oppdatere BIOS'n din til hvertfall VA2.2 som legger til støtte for dette. Sjekk http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.ph...odel=MS-6156VA!Håper dette hjelper!! :smile: Takk for svar! :smile: Jeg har aldri oppgradert en BIOS før. Hvordan gjør du det? Jeg fant ut at det var MS-6156VA jeg hadde. Og jeg har funnet oppgraderingen til VA2.2. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg installerer den. Det står at den bare er får PCB 2.X Hva betyr dette? Og jeg har vel VIA. Dette ble noen dumme spørsmål men det er bedre å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
eirik_tg Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 On 2002-02-22 19:28, Sveinl skrev: En ATA-100 disk kan utmerket kjøre på ATA-66 kabel. Det kan være maskinvarekonflikt mellom de to diskene som gjør at de ikke kan kjøre på samme kabel/kontroller. Det kan også være feil på disken du har kjøpt. Prøv å sett diskene på forskjellig IDE-kontroller og se hva som skjer da. Hvis det virker da, så tror jeg det er konflikt med å ha dem på samme kontroller. Vil anbefale å koble ut CD-enhetene når du tester dette. Jeg tar utgangspunkt i at disken er partisjonert opp og formatert (dette skal vel ikke være nødvendig, men...). sveinl Jeg har prøvd å sett HD'en på primary master åleine, uten CD brenneren og DVD romen og den andre HD'en tilkobla. Jumperene står riktig, men han klarer ikke å komme til DOS eller Windows. Han finner harddisken men henger seg opp på system konfigurasjonen etter at han har funnet harddisken. DVS får jeg ikke formater og partiosjonert harddisken. Har fulgt råda dine men kommer ikke videre. Har du noen tips om hva jeg skal gjøre nå? Den som løser problemet kan få en pengepremie. Spørs hvor fort det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå