Gå til innhold

Er denne komlpett Pc'en verd pengene?

Anbefalte innlegg

Agpnulb.png

Vil si denne er bedre, kjøpte den for en stund siden. Og den har minst 3 års garanti på deler og opp til livstid. 

Bygde den selv og sparte veldig mye, kjøp med skjerm og tastatur ved siden av og få bedre saker for mindre penger. 

Skjerm (gaming)

Tastatur (hva enn du foretrekker)

Headset (film,musikk,gaming og generelt. Er nok det beste headsettet for pengene og knuser alle gaming headset)

Mus (er også hva enn du foretrekker og til hva du skal bruke det til. Håndstørrelse osv er viktig.)

Musematte (velg etter størrelse)

Om jeg hadde vært deg så ville jeg ha bytta ut 980 med 970.

SSD i pcn er valgt pga 10 års garanti og at det kun skal være OS på den. Om du vil ha noen hovedspill eller programmer på SSD ville jeg gått for enten en 256\512 mx100.

Tror at dette er det jeg selv ville valgt, brukte selv lang tid på å sette samme en bra pc. Som man ser så er det ikke så lenge siden, men dette var før krona falt. 

PS: Aldri bruk cpu-viften som følger med til cpu'en. 

Endret av deaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du summere opp litt kravene dine?

- Slik jeg ser det så skal du ha en PC til gaming og videoredigering.

- Du ønsker helst ikke bruke mer enn 15-20K (men foreslår selv en masin til 25K fra Komplett?)

PS: 10K differanse her - det er MYE og vanskelig å forholde seg til

- Pengene du skal bruke skal inkludere maskin, skjerm og OS - men ikke tastatur, mus og headset?

Har du ellers noen preferanser mhp design, størrelse, støy? Har du behov for mange 2,5 / 3,5 eller 5,25 tommere?

Hvis vi går ut i fra at samboeren din bruker mye tid på tung videoredigering så kan en 1150 med HT eller en 2011-3 være et godt valg. Vi ser også at i enkelte spilltilter hjelper det med flere tråder/HT. For de titlene hvor HT ikke hjelper kan dette da slås av, så jeg er ikke enig med Tekky sin uttalelse at i5 gjør det bedre enn i7. I en ren spillmaskin får man mer for pengene med en i5 - helt klart - men i sum vil jeg påstå at 4790K eller 5820K er et bedre valg GITT AT VI IKKE SER PÅ DET ØKONOMISKE ASPEKTET.

Hva du går for (mhp plattform og CPU) er avhengig av hvor mye videoredigering som skal gjøres slik jeg ser det. 

Når det kommer til valg av monitor: Dette er litt vanskelig. Hva slags spill liker du best/skal spille mest? Hvis det kun er FPS spill det går i så kan en 1080p/gsync/120hz+ være et OK valg (som du har sett på jfr Post#1). Da ender du vel gjerne opp med et TN panel. Hvis du skal spille litt forskjellig så vil jeg nok heller foreslå en 1440p/60hz med IPS panel. Kvaliteten her er veldig mye bedre enn den dedikerte "FPS-skjermen". 1440p krever dog en del GPU kraft (selv om du ikke trenger støtte for like høy FPS gitt at det er en 60hz monitor), så to GTX 970 i skrivende stund er nok beste valget.

Hvis du kan spisse kravene dine litt kan jeg også komme med et forslag til deg. Budsjettet ditt er viktig, du må sette en øvre grense og du må spesifisere hva dette skal inkludere.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker ingen prisjakt her? Alle bare linker til handlelister fra komplett og net on net. 

Det forslaget fra tekky er jeg meget skeptisk til. 34Tommer  led skjerm med en sinnsvak oppløsning som er helt på trynet for deres bruk. Den vil også føles altfor stor og upraktisk. 

Og SLI (To like skjermkort) er helt dust. Særlig hvis man ønsker å bruke 6000 på dette , da ett Geforce 980 koster mindre og yter vel så bra, dessuten er det så mye bugs og tull med sli at det ikke lønner seg.. Og jeg tror neppe av TS trenger noe mer enn ett 970..  Jeg har selv 7950, og har ingen problemer i det aller meste av spill enda. 

Her er mitt forslag. Du vil kunne spille det meste på fullt her og her har du i prinsippet alt du trenger.  La inn en helt sykt rå skjerm, som går for å være det ypperste i skjermer for spill og generelt bruk idag. Jeg tror ihvertfall  du vil kose deg med maskinen din i mange år fremover. SKJERM er viktig, det er jo det du skal se på hele tiden!

La inn to av de mest populære kabinettene, så kan du jo velge selv ! La også med 4 gode vifter til kabinettet. Veldig viktig med gøy luft gjennomstrømning.  Hva synes du eventuelt om mitt forslag?  Bare å spørre!  

http://www.prisjakt.no/list.php?l=175933&view=m

Du er helt dust Mr.bombastisk. 2x970 knuser en 980, og det er nesten ingen problem med SLI lengere. Så og si alle store tittler tar høyde for SLI... Du sitter bare på gammel kunnskap. 3440x1440 Er helt rått for de fleste. Men hvis du ikke klarer så stort skjerm, så er det din mening. "stort og upraktisk" hvor har du det i fra? Finnes ikke pc monitorer som er for stor...

Den skjermen du linket til har en profil, og den er beregnet til en ting= competetiv gaming "skytespill". Så mye penger for en skjerm med så dårlige innstillinger, nei takk. 

Og en 970 vil ikke holde til en 1440p. Det er mange spill som man må gå ned en del på kvalitet...  og hvorfor en i7 prosessor? waste of money, så lenge du ikke skal drive med andre ting som trenger Hyper-Threading...  Er mange spill en i7 faktisk gjør det dårligere en en god i5. 

Det at du starter hele ditt innlegg med ett personangrep i en diskusjon bør fortelle oss andre hvor seriøst du bør bli tatt. TS kommer aldri til å få bruk for 2x 970. Ett 970 bør være godt nok for hans bruk.   Det kan godt være 970 sliter med 1440 i enkelte spill, (http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/09/19/nvidia-geforce-gtx-970-review/6 ) men jeg vil påstå at 50 fps fremdeles er spillbart. Hvis ikke kan TS gjerne bytte dette med ett 980. Hadde uansett lett valgt ett 980 fremfor 2 x 970. Dette er ikke bare pga bugs i sli, men også pga varmeutvikling, strømforbruk, kabler og mye ekstra, for en person som ikke har bygget maskiner før og som er relativt ny på markedet.  Det er heller ikke alle spill som utnytte SLI like bra, og slik jeg har lest er det i beste fall opptil 75% forbedring med SLI. Jeg ville derfor ikke betalt for 2 skjermkort, når man i praksis bare i enkelte tilfeller får opptil 1,75 skjermkort. For meg er det waste of money.  For meg er det mye mer hensiktsmessig å kjøpe 1 godt skjermkort, og senere kjøpe ett til, hvis man ønsker dette.  Jeg ville brukt pengene mer fornuftig.  

Grunnen til at jeg la inn en i7 er bevisst , dersom TS driver med streaming og videoredigering (slik TS beskrev. )  Hvis TS ikke trenger HT, og kan nøye seg med en i5, så kan TS fint kjøpe dette og være fornøyd lenge.  Apropos "gammel kunnskap" vil jeg si din påstand om spill ytelse i i7 og i5 er også litt gammel kunnskap.. 

Monitor: Hvor mange sitter egentlig på en slik skjerm med over 30 tommer?  TS vil ha en allround pc, som er bra til spill og youtube streaming. Jeg ville hovedsakelig sett på en god IPS skjerm med 2560 oppløsning og lav responstid. 27 tommer bør være mer enn nok.  Grunnen til at jeg foreslo er swift skjermen er fordi jeg ser hvor mange som er fornøyd med denne. Av erfaring vet jeg hvor mye uttelling en god skjerm har å si for helhetsfølelsen i lang tid fremover og tok dette derfor kun basert på erfaringer. Har ikke prøvd denne skjermen. 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Kan du summere opp litt kravene dine?

- Slik jeg ser det så skal du ha en PC til gaming og videoredigering.

- Du ønsker helst ikke bruke mer enn 15-20K (men foreslår selv en masin til 25K fra Komplett?)

PS: 10K differanse her - det er MYE og vanskelig å forholde seg til

- Pengene du skal bruke skal inkludere maskin, skjerm og OS - men ikke tastatur, mus og headset?

Har du ellers noen preferanser mhp design, størrelse, støy? Har du behov for mange 2,5 / 3,5 eller 5,25 tommere?

Hvis vi går ut i fra at samboeren din bruker mye tid på tung videoredigering så kan en 1150 med HT eller en 2011-3 være et godt valg. Vi ser også at i enkelte spilltilter hjelper det med flere tråder/HT. For de titlene hvor HT ikke hjelper kan dette da slås av, så jeg er ikke enig med Tekky sin uttalelse at i5 gjør det bedre enn i7. I en ren spillmaskin får man mer for pengene med en i5 - helt klart - men i sum vil jeg påstå at 4790K eller 5820K er et bedre valg GITT AT VI IKKE SER PÅ DET ØKONOMISKE ASPEKTET.

Hva du går for (mhp plattform og CPU) er avhengig av hvor mye videoredigering som skal gjøres slik jeg ser det. 

Når det kommer til valg av monitor: Dette er litt vanskelig. Hva slags spill liker du best/skal spille mest? Hvis det kun er FPS spill det går i så kan en 1080p/gsync/120hz+ være et OK valg (som du har sett på jfr Post#1). Da ender du vel gjerne opp med et TN panel. Hvis du skal spille litt forskjellig så vil jeg nok heller foreslå en 1440p/60hz med IPS panel. Kvaliteten her er veldig mye bedre enn den dedikerte "FPS-skjermen". 1440p krever dog en del GPU kraft (selv om du ikke trenger støtte for like høy FPS gitt at det er en 60hz monitor), så to GTX 970 i skrivende stund er nok beste valget.

Hvis du kan spisse kravene dine litt kan jeg også komme med et forslag til deg. Budsjettet ditt er viktig, du må sette en øvre grense og du må spesifisere hva dette skal inkludere.

Jeg linket til PCen fra komplett til 25.000 fordi den var en ferdigpakke. Om jeg skal bygge selv gjør jeg så klart dette om det lønner seg økonomisk, derav 15-20k kravet. Om det ikke er noe særlig å spare på å gjøre det selv, bestiller jeg like så greit en ferdig pakke. Håper det var oppklarende :)

Tastatur, mus og headset har jeg fra før.

Støy er ikke viktig. Pcen vil stå i et eget rom og er ikke til sjenanse om den blir stående på. Pcen skal heller ikke stå på utstilling, så det kan godt velges et kabinett som ser helt jævlig ut om dette fører til besparelse. Design er heller ikke viktig. Den skal som sagt stå bortgjemt på et kontor. 

Pcen skal brukes til Gaming (Destiny, The Witcher, ESO) og redigering av youtubefilmer. 

Om noe av ustyret er over the top i den pakken jeg presenterte fra komplett, vil jeg heller bytte det ut med billigere utstyr om det fortsatt gjør jobben sin. Jeg vil helst kjøre de spillene jeg nevnte over i full grafikk.

Av monitor vil jeg ha en med bra kvalitet. Men prøv å hold det under 3000 kr. 

Håper dette var tilstrekkelig tilspisset :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg kalte deg dust pinex, det var flåsete. Min erfaring med SLI er opptil 90 % sålenge driverne er godt optimalisert.

Det er ikke store differanser på i5 og i7. Skal man bruke det til videoredigering, noe jeg ikke har fått med meg, så gå for en i7.

Er nok ikke mange med over 30" monitor. Men med et sånt budsjett, hvorfor ikke?

Skjermen må man kanskje se selv hva som passer. 

Forslag til en mer nøktern liste www.prisguide.no/liste/146154

La inn noctua vifter som pinex gjorde, siden jeg personlig er fornøyd med de. Vannavkjølingen kan byttes mot andre. Den kan også sløyfes mot en viftekjøler. Men er god å ha hvis du vil overklokke nå eller senere.

Vet ikke hva du lurte på med harddiskene? SSD eller vanlig snurredisk?

Følg med på gode tilbud på grafikkort. De kommer som regel ofte, og i helgene bruker det å være mye tilbud.

Edit: ser den psu`en blir litt overkill. Har lagd listen til å ha SLI og overklokk.

Endret av Tekky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er tilgitt ;) Ser jo hva du mener med stor monitor, men tror TS blir fornøyd med noe enklere. Nå skriver han også at han vil bruke rundt 3k.  

angående lista du la ut, kanskje endre viftene til 140 mm ? Økt størrelse fører til lavere rotasjon per m^3 luft flyttet.  Har ikke så mye erfaring med den luftkjøleren, men har selv corsair og har vært fornøyd med dette. Hvis det kan la seg gjøre, er det jo hensiktsmessig (og gøy) å montere en vannkjøler med dobbel radiator.

Tråd starter: Hvis du føler diskusjonen går over deg, og det er mange vanskelig ord, så bare si ifra! :)  skal forklare etter beste evne.  

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Du er tilgitt ;) Ser jo hva du mener med stor monitor, men tror TS blir fornøyd med noe enklere. Nå skriver han også at han vil bruke rundt 3k.  

angående lista du la ut, kanskje endre viftene til 140 mm ? Økt størrelse fører til lavere rotasjon per m^3 luft flyttet.  Har ikke så mye erfaring med den luftkjøleren, men har selv corsair og har vært fornøyd med dette. Hvis det kan la seg gjøre, er det jo hensiktsmessig (og gøy) å montere en vannkjøler med dobbel radiator.

Tråd starter: Hvis du føler diskusjonen går over deg, og det er mange vanskelig ord, så bare si ifra! :)  skal forklare etter beste evne.  

Har vært en interessant diskusjon å følge. Lærer masse :)

Er en del begreper og forkortelser jeg ikke skjønner helt feks. hva dere mener med SLI. Fortell gjerne også litt mer hva som er fordeler/ulemper med doble skjermkort. (Er dette egentlig nødvendig?)

Lenke til kommentar

Sli er to nvidia skjermkort (på amd så heter det crossfire) som jobber sammen for å gi deg mer ytelse, hvis spillet er bra laget, og cpu ikke er flaskehals så får du nesten doblet fps'en. 
Det er nødvendig hvis du skal ha høy fps på krevende spill (gta v, bf4, Shadow of mordor, The Witcher 3 etc), eller spille på høye oppløsninger. Du kan også bruke det hvis du vil ha absolutt alle innstillinger på maks å fortsatt beholde god og stabil fps.

Negative og positive ting med sli

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Crossfire og SLI i mange år nå på flere serier av skjermkort, med blandede følelser. Både 2 (eller flere) singelkjernekort og 2 dobbelkjernekort har jeg hatt. Jeg syntes ikke SLI eller Crossfire har fungert spesielt bra tidligere. Det var for mye krøll med det og dårlig optimaliserte spill.

Jeg kjører GTX 780 i SLI i dag og nå fungerer dette veldig bra. Ingen trøbbel og jeg trenger SLI for å støtte opp under 1440p/144hz/gsync.

Jeg kan ikke annet enn varmt anbefale SLI på de nye skjerkortene til nvidia. Så lenge du planlegger hovedkort/kabinett mhp luftkjølt SLI (eller vannkjøler dem) og at du planlegger PSU så du har nok effekt er dette top notch.

Det er min mening p.t. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...